نسخه چاپی

«رسانه‌» در داعش، چگونه حمایت می‌شود؟

رسانه و تبلیغات رسانه‌ای در داعش از جمله مقولاتی است كه بسیار مورد توجه قرار دارد، اما این رسانه‌ها چگونه حمایت می‌شوند و چه طرف‌هایی از آن بهره می‌برند؟

به گزارش نما، داعش برای تشکیل امارت مورد ادعای خود بر اشاعه ترس و وحشت و به تصویر کشیدن قدرتش تمرکز دارد.

تلاش داعش برای تاسیس امارت مورد ادعای خود، درحالی از سوی دستگاه‌های اطلاعات کشورهای غربی حمایت می‌شود تا اینگونه جلوه دهند که داعش و امارت آن یکی از کشورهای درحال شکل گیری در منطقه در چارچوب طرح خاورمیانه آمریکاست.

تدارک پیشاپیش برای تشکیل داعش

این موضوعی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا در خاطراتش به آن اشاره و تاکید می‌کند که آمریکا در پس شکل گیری این گروه قرار دارد تا بواسطه آن کشور سنی جدیدی در منطقه تشکیل دهد و پیشاپیش موافقت 159 کشور جهان را جهت به رسمیت شناختن آن به محض تاسیس بدست آورده است.

تاسیس چنین کشوری مطابق دیدگاه صهیونیستی به منطقه است که باور دارد، تنها راه پایان دادن به نزاع اعراب – اسرائیل و تسویه قضیه فلسطینی، مشغول کردن ملل منطقه به جنگ‌های طایفه‌ای است.

براین اساس آمریکا و اسرائیل تمام تمرکز خود را برای پیاده کردن این طرح متمرکز کرده‌اند و شگفت آنکه رژیم‌های عربی منطقه هزینه‌های مالی آن را تامین می‌کنند تا مسلمانان منطقه بدست مسلمانان منطقه و درآمدهای نفتی منطقه کشتار شوند.

تلاش برای قدرت‌نمایی بیشتر

نکته قابل تامل آنکه داعش هرچه می‌گذرد، تلاش می‌کند، خود را قدرتمندتر نشان دهد و برای القای این امر لازم است که سلاح «ایجاد رعب و وحشت» داعش به عنوان یکی از ابزارهای بسط نفوذش در مناطق تحت تصرفش برنده‌تر باشد.

همچنین داعش تلاش می‌کند، برشمار عناصر تکفیری خود از کشورهای اروپایی بیفزایید و با صادر کردن بیانیه‌های متعدد و ارائه آمار و ارقام بسیار از تعداد این تکفیری، در این امر نیز خود را قدرتمند نشان دهد.

در حالی‌که تمام کشورهای اروپایی به این نکته اشاره می‌کنند که شهروندان آنها از خاک ترکیه به صفوف داعش در سوریه و عراق ملحق می‌شوند و با وجود قطعنامه 2178 شورای امنیت که صراحتا بر محاکمه و بازخواست کشورهایی که راه عبور تکفیری‌ها را هموار می‌کنند، تاکید دارد، اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رسانه‌ یکی مهمترین سلاح برای قدرت‌نمایی

افزایش تعداد صفحات و پایگاه‌های اینترنتی که داعش بواسطه آنها، فیلم‌های جنایات خود را با تکنیک‌های بالا پخش می‌کند، بر این نکته اشاره دارد که برای مدرنیزه کردن این دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای تکفیری بسیار هزینه می‌شود، بحدی‌که تلاش می‌شود، حتی فیلمسازان و تهیه کنندگان و کارشناسان حرفه‌ای جنگ رسانه‌ای و روانی و تبلیغاتی در اختیار این گروه قرار داده شود.

افزون بر آنکه دستگاه‌های اطلاعاتی که در پس داعش قرار دارند، توجه ویژه‌ای به این امر دارند که تولیدات رسانه‌ای داعش به بازارهای کشورهای غربی نیز راه پیدا کند.

این اقدام با این هدف صورت می‌گیرد که این کشورها از عناصر تکفیری خالی شوند تا مبادا این عناصر در اندیشه هرگونه عملیات تروریستی همانند «شارلی ابدو» باشند و از سوی دیگر با تقویت داعش بواسطه این افراد، دو کشور سوریه و عراق را تضعیف کنند که در واقع برداشتن گامی به سوی تحقق طرح آمریکا و اسرائیل در منطقه در قالب خاورمیانه بزرگ است.

تسویه قضیه فلسطینی مهمترین هدف غرب

در این بین پافشاری غرب جهت ازسرگیری مذاکرات با فلسطینیان چیزی جز تلاش برای ‍‍پایان دادن به بخش مهمی از تسویه قضیه فلسطینی نیست و در این بین کشورهای عربی و اسلامی باید به اهمیت و خطرناک بودن این قضیه توجه داشته باشند.

کشورهای عربی و اسلامی باید دریابند که نزاع جاری در منطقه صرفا نزاع سنی – شیعی نیست، بلکه نزاعی حیثیتی و موجودیتی است که اعراب و مسلمانان علیه طرح تکفیری دست به آن می‌زنند، طرحی که خطر آن کمتر از طرح صهیونیستی نیست و اهداف آن تفاوت چندانی با اهداف طرح صهیونیستی در منطقه ندارد.

به همین دلیل باید تلاش‌های مشترکی از سوی تمام کشورهای منطقه و بخصوص کشورهایی که با خطر داعش و دیگر گروه‌های تکفیری مواجه هستند، انجام شود، به ویژه آنکه شاهد هستیم، این گروه‌ها چگونه از تبلیغات و رسانه‌ها و همراهی کشورهای غربی در این عرصه بهره می‌برند.

همراهی رسانه‌ای غربی عربی با داعش

نمونه این همراهی غربی عربی با داعش در عرصه رسانه‌ای و تبلیغاتی را می‌توان در بزرگ‌نمایی موفقیت‌های داعش در مقابل شکست‌‌ ارتش‌های سوریه و عراق و ضعیف جلوه دادن این ارتش‌ها ملاحظه کرد، در حالی‌که واقعیت‌ها چیز دیگری می‌گویند.

توجه داعش به رسانه‌، آن هم رسانه‌هایی که به چندین زبان منتشر می‌شوند، آن هم با استفاده از روزنامه‌نگارانی که اشاعه می‌شود، آنها در بند داعش هستند، مانند «جان کانتلی»، روزنامه نگار انگلیسی، را تنها باید در چارچوب این سیاست رسانه‌ای داعش ملاحظه کرد که در نهایت حرفه‌ای گری به اجرا گذاشته می‌شود.

هدف اصلی این سیاست چیزی جز تضعیف کشورهای دشمن داعش بخصوص سوریه و عراق نیست و بالطبع این تماما به سود رژیم صهیونیستی جهت پیاده کردن طرح خاورمیانه بزرگ است.

در این میان اگرچه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مهمترین تامین کننده مالی و نظامی این گروه تکفیری هستند، اما باید توجه داشته باشند، در آینده‌ای نه چندان دور داعش گریبان آنها را نیز خواهد گرفت.

پیاده شدن طرح خاورمیانه بزرگ بمعنای تقسیم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به کشورهای کوچکتر در منطقه است تا نفت این منطقه بین تعداد بیشتری از کشورهای آن تقسیم شود، کشورهایی که مهمترین وجه مشخصه آنها ضعف و حاکمیت آمریکا و اسرائیل بر آنهاست.
منبع: فارس

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...