نسخه چاپی

وزیر نفت: كارت سوخت حذف نمی‌شود

زنگنه گفت: وجود چند نرخی در فراورده ها ازجمله بنزین به طور طبیعی فسادآور است البته نمی خواهیم كارت سوخت را حذف كنیم چرا كه اطلاعات مناسبی می دهد.

به گزارش نما به نقل از نسیم، بیژن زنگنه وزیر نفت، در برنامه اقتصاد ایران شبکه پنج سیما افزود: این میزان ۱۸ سال پیش تنها یک میلیارد دلار بود و با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته و برنامه ریزی های در دست تدوین، ارزش تولیدات سالانه آن را در طول هفت سال به ۷۵ میلیارد دلار خواهیم رساند.

وی گفت: می خواهیم در صنعت پتروشیمی از خام فروشی فاصله بگیریم و البته در بخش هایی نیز موفق شدیم اما این کافی نیست و باید بر اساس فناوری ها و کمک مهندسان صنعت پتروشیمی در فراورده های این صنعت به پیشرفت های بیشتری دست پیدا کنیم.

زنگنه همچنین درباره وضعیت تولید گاز نیز گفت: اولویت ما نگاه به تأمین گاز داخلی است و این گونه نیست که به هر قیمتی بخواهیم گاز را صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در مصرف گاز مشکلات جدی داریم و اگر مردم به ویژه در فصل سرما اندکی در مصرف صرفه جویی کنند ارزش سالانه آن به اندازه دو فاز پارس جنوبی است.

وزیر نفت اشاره ای به برخی شایعه ها درباره احتمال دوباره افزایش بنزین کرد و گفت: چند بار اعلام کردیم که افزایش دیگری در کار نیست و اگر دولت بنزین را به دلایل مختلف تک نرخی کرد به دلایل قانونی چاره ای نداشت.

وی یادآور شد: قانون افزایش نرخ بنزین و رسیدن آن را به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس در سال جاری اجازه داده است و ما هنوز از این معیار عقب هستیم.

زنگنه گفت: وجود چند نرخی در فراورده ها ازجمله بنزین به طور طبیعی فسادآور است البته نمی خواهیم کارت سوخت را حذف کنیم چرا که اطلاعات مناسبی می دهد.

وی درباره قیمت نفت گاز گفت: بر اساس برنامه ای که تدوین شده است در دو مرحله یعنی میانه امسال و سپس میانه سال ۹۵ اختصاص نفت گاز به صورت میزان پیمایش خودرو خواهد بود.

وزیر نفت اشاره ای به شرایط جهانی قیمت نفت کرد و افزود: تصمیم گیری در اوپک بر اساس اجماع است، برخی کشورهای عضو هنوز تصور می کنند که با توجه به اینکه در برخی نقاط دنیا نفت گران عرضه می شود فعلاً باید تولید ثابت بماند.

زنگنه بودجه متکی به نفت را برای کشور نامناسب دانست و گفت: البته اکنون وابستگی به بودجه کم شده است از سوی دیگر می توان با ذخیره کردن درآمدهای نفتی در صندوق توسعه ملی بخش مهمی از آن را صرف تقویت بخش خصوصی کرد که این راه حل، منطقی است.

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...