نسخه چاپی

كارت‌هایی كه فعالیت خبرنگاران را محدود كرده

چند سالی است كه وزارت ورزش و جوانان برای سازماندهی جامعه آماری خبرنگاران ورزشی و با هدف تسریع در ورود و خروج خبرنگاران به اماكن ورزشی اقدام به صدور كارت‌های شناسایی برای نمایندگان رسانه‌ها، خبرنگاران، عكاسان و گزارشگران تلویزیونی كرده است.

به گزارش نما، کارت‌هایی که وزارت ورزش و جوانان برای تسهیل در فعالیت خبرنگاران صادر کرده، عملا موجب محدودیت فعالیت‌های آنها شده است.

این کارت‌ها که معمولا از اعتبار یک ساله برخوردارند و امضای دفتر مرکزی حراست وزارت ورزش و جوانان را زیر عکس خبرنگاران نشان می‌دهد و این یعنی خبرنگار مربوطه مورد تایید وزارت و حراست این ارگان است.

اما در عمل این کارت‌ها نه تنها عبور و مرور خبرنگاران را تسهیل نمی‌کند،‌ بلکه موجب می‌شود تا نگهبان‌ها و ماموران حراست در ورودی اماکن ورزشی مختلف و حتی فدراسیون‌های ورزشی به محض رویت این کارت تدابیر شدیدی را برای محدود کردن فعالیت صاحب آن اتخاذ کنند.

اگر شما به عنوان یک فرد عادی بخواهید وارد برخی استادیوم‌ها یا فدراسیون‌های ورزشی شوید، هیچ مانعی وجود ندارد اما اگر متوجه شوند که خبرنگار هستید و کارت وزارت ورزش و جوانان را در اختیار دارید، بلافاصله اقدامات امنیتی اوج می‌گیرد و مانع عبور شما شده و پس از وقفه طولانی و گرفتن اطلاعات شخصی شما و در صورت موافقت مقام بالا دستی با ورودتان موافقت می‌کنند. البته قبل از آن اگر از بهانه‌گیری‌هایی مانند اینکه عکس این کارت شبیه شما نیست! جان سالم بدر ببرید.

نکته جالب این که تاریخ اعتبار آخرین کارت‌های صادر شده وزارت ورزش و جوانان چند ماهی است که به پایان رسیده و در سال 1394 اعتباری ندارد. در حالی که وزارتخانه اقدام به صدور کارت‌های جدید نکرده و اعلام شده که همان کارت‌های سال قبل معتبر است اما بعضا ماموران حراست برخی اماکن ورزشی از جمله مجموعه انقلاب با ابراز بی‌اطلاعی از این تمدید، خواهان ارائه کارت با تاریخ صدور سال 94 می‌شوند و در حالی که خبرنگاران باید خود را به برنامه‌های مختلف از جمله مجامع فدراسیونها برسانند، قبل از آن باید ماموران حراست را توجیه کنند که کارت جدید صادر نشده است.

حال این سوال مطرح است که واقعا هدف از صدور این کارت‌ها تسهیل در فعالیت خبرنگاران است و یا این که هدف کنترل فعالیت رسانه‌هاست.

وزارت ورزش و جوانان یکی از رسانه‌ای‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. حضور محمود گودرزی در راس وزارت ورزش و جوانان که خود از اعضای هیات موسس انجمن ورزشی نویسان ایران بوده، این امید را زنده کرد که شرایط فعالیت خبرنگاران در حوزه ورزش بهبود یابد، در این راستا امیدواریم که با اتخاذ تدابیری، برخی موانع در فعالیت و حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی برای حضور در اماکن و نهاد‌های ورزشی تسهیل شود.
منبع: ایسنا

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...