نسخه چاپی

اقدام هوشمندانه انصارالله یمن در آستانه مذاكرات ژنو

شلیك یك فروند موشك «اسكاد بی» از سوی نیروهای یمنی به سوی عربستان، پس از موافقت دولت «منصور هادی» برای شركت در مذاكرات صلح ژنو، ضربه‌ای اساسی به عقبه تیم مذاكره كننده سعودی در مذاكرات صلح ژنو محسوب می‌شود.

به گزارش نما، روز شنبه گذشته، نیروهای یمنی یک فروند موشک «اسکاد بی» را به سوی پایگاه «الامیر خالد» در شهر «خمیس مشیط» شلیک کردند.

مقامات سعودی نیز اعلام کردند که با دو موشک «پاتریوت» آن را منهدم کرده‌اند هرچند که با تکذیب شدید انصارالله مواجه شد، اما نگارنده معتقد است اینکه موشک اسکاد به پایگاه عربستانی اصابت کرده یا نه نکته اصلی ماجرا نیست، بلکه باید به مسأله مهم‌تری در این میان اشاره کرد.

پیش از بررسی این نکته باید به پیشینه‌ای اشاره کنیم: در تاریخ 6 فروردین 93 هنگامی که عربستان شروع به حملات هوایی علیه یمن کرد، مدعی بود هدف از این عملیات، بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» به قدرت و بیرون راندن انصارالله از شهرهای یمن است، اما پس از 27 روز بمباران بی وقفه، هنگامی که هنوز «منصور هادی» در ریاض به سر می‌برد؛ به یکباره از سوی عربستان اعلام شد که عملیات «طوفان قاطع» به پایان رسیده و هدف که از بین بردن سلاح‌های تهدید کننده یمنی بوده، به دست آمده و از این پس عملیات «بازگرداندن امید» آغاز شده است.

همگان شاهد بودند که هدف اعلامی روز اول برای عملیات هوایی از «بازگرداندن منصور هادی به حکومت» به «انهدام موشک‌های یمن» نزول پیدا کرده بود؛ به طوری که چندین خبرنگار در کنفرانس خبری «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی، به وی معترض شدند که مگر هدف اعلامی اولیه بازگرداندن منصور هادی به حکومت نبوده؟ و حال چگونه است که اعلام می‌شود هدف از بین بردن موشک‌های یمنی بوده است؟

اما با شلیک موشک «اسکاد بی» به سوی عربستان به نظر می‌رسد حتی همان هدف ادعایی عربستان –یعنی از بین بردن موشک‌های تهدید کننده عربستان- نیز محقق نشده است.

پایگاه خبری النبأ، در گزارشی در اوایل حمله عربستان به یمن، اعلام کرده بود که تعداد موشک‌های اسکاد یمن نزدیک به 300 فروند است.

اکنون نیز پس از گذشت 76 روز از شروع حملات سعودی، احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف سعودی روز شنبه در گفت‌و‌گو با العربیه اعلام کرد که نیروهای یمنی 300 موشک اسکاد در اختیار دارند؛ با این حساب اثبات می‌‌شود که حتی سعودی‌ها یک فروند اسکاد را نیز نتوانسته‌اند از بین ببرند.

در این بین باید گفت، موشک‌های «اسکاد بی» اصلی‌ترین موشک‌های یمن را تشکیل می‌دهند که برد 300 کیلومتری با ضریب خطای 45 متر دابرد و باقی موشک‌های یمن، بردی کمتر از این را دارند؛ حال باید دید عربستان کدام یک از موشک‌های راهبردی یمن را که تهدید برای عربستان تلقی می‌شود، از بین برده است؟

همچنین به نوشته پایگاه خبری- تحلیلی الوطن، بخش عمده‌ای از سیلوهای «اسکاد بی» در منطقه « فج عطان» در نزدیکی صنعاء قرار دارد، بنابراین دلیل حمله شدید و معروف 4 اردیبهشت عربستان به این منطقه از بین بردن سیلوی موشک‌های اسکاد بوده است. حمله‌ای که 60 کشته و بیش از 400 زخمی در پی داشت و بنا به نوشته پایگاه یمنی «لحج نیوز» در این حمله از بمب گرمافشاری «MOAB» استفاده شد که به «مادر تمام بمب‌ها» معروف است.



حال با اعتراف سخنگوی ائتلاف سعودی به دارا بودن 300 موشک اسکاد در نزد نیروهای یمنی، متوجه می‌شویم، مسئولان یمنی پیش از حمله عربستان به «فج عطان» تمام موشک‌های اسکاد را به مکان دیگری منتقل داده بودند و در این‌جاست که باید از سعودی‌ها پرسید دقیقا تاکنون حملات شما چه دستاوردی داشته است؟ باید گفت دقیقا هیچ دستاوردی؛ 75 روز حملات هوایی نه توانسته منصور هادی را به قدرت در یمن بازگرداند و نه موشک‌های یمن را از بین ببرد و حال که در آستانه نشست صلح ژنو در 24 خرداد قرار داریم؛ استفاده انصارالله و ارتش یمن از موشک اسکاد عاقلانه‌ترین اقدامی بود که نیروهای یمنی می‌توانستند انجام دهند تا سعودی‌ها و دیگر بازیگران متوجه ناکامی همه اهداف خود در یمن بشوند و قدرت چانه زنی نیروهای یمنی افزایش یابد.

شکست عربستان در یمن، کاملا واضح است، نیازی به هیچ واکنش احساسی یا شعارگونه ندارد، با نگاهی به صحنه جنگ یمن و رفتارهای عربستان به خوبی این اتفاق مشهود است که عربستان دیگر هیچ لیست اهدافی در یمن ندارد و دست به بمباران‌های بی هدف زده است، به طوری که روز شنبه یک کامیون حامل احشام را یا یک کامیون حامل بار موز را بمباران کرد یا در استان حجه، اردواگاه آوارگان یمنی را زیر آتش گرفت و 20 یمنی را کشت و از این دست بمباران‌های بی هدف هر روزه در یمن اتفاق می‌افتد و شاهزادگان جوان سعودی این روزها مستأصل‌ و درمانده‌اند که با چه توشه‌ای قدم به مذاکرات ژنو سویس بگذارند.
منبع: فارس

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...