نسخه چاپی

ایجاد «معاونت دریایی» در دولت

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با طرح پیشنهاد ایجاد یك «معاونت دریایی» در نهاد ریاست جمهوری گفت: دولت با تشكیل این معاونت و ایجاد یك مدیریت متمركز در حوزه‌های دریایی، می‌تواند باعث ارتقای صنایع دریایی شود.

به گزارش نما، امیر دریادار "امیر رستگاری" رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به برپایی نمایشگاه دریایی کشورهای اسلامی اظهار داشت: هرچقدر که در زمینه دریا کار صورت گیرد، و فعالان عرصه دریا بتوانند توانمندی‌های داخلی کشور را در این عرصه شناسایی کنند، برای کشور بسیار سودمند خواهد بود.

وی افزود: کشورمان هنوز با آن جایگاهی که به‌عنوان یک کشور دریایی باید داشته باشد، فاصله زیادی دارد، و صنایع ما آن‌طور که شایسته حوزه دریایی است، به این حوزه ورود چندانی نداشته‌اند؛ هرچند که با گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشته‌ایم و گام‌های خوبی در عرصه صنایع دریایی برداشته شده است.

دریادار رستگاری با بیان اینکه صنایع دریایی می‌تواند به میزان بالایی اشتغال‌زایی کند، اما این امر نیازمند ورود و حمایت دولت است، تصریح کرد: در همه کشورهای پیشرفته دریایی، حمایت‌های دولت و ایجاد تمرکز مدیریتی، عنصر محرک در زمینه پیشرفت صنایع دریایی بوده است؛ و ما در این زمینه ضعف بزرگی داریم.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ادامه داد: دولت دریا محور و فرهنگ دریایی هنوز آن‌طور که باید جای خود را در کشورمان پیدا نکرده‌اند؛ و تا زمانی که دولت در این زمینه ورود نکند، و مدیریت متمرکز ایجاد نشود انرژی‌ها نمی‌توانند به درستی در این مسیر جاری شوند.

وی گفت: پیشنهاد من این است که باید یک «معاونت دریایی» در نهاد ریاست جمهوری ایجاد شود تا بتواند حوزه‌های دریایی را متمرکز کند؛ زیرا صنعت دریایی، گران و پر هزینه است؛ به همین دلیل بخش خصوصی نمی‌تواند ورود چندانی به این حوزه داشته باشد، و نیازمند حمایت دولت است.

امیر رستگاری اضافه کرد: اگر دولت با تشکیل معاونت دریایی و در پی آن ایجاد یک مدیریت متمرکز، حوزه‌های دریایی را متمرکز کند، می‌توانیم رشد خوبی را در صنایع دریایی شاهد باشیم.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ غالب بر کشورمان فرهنگ‌ خشکی‌محور است؛ و اگر از عموم یا حتی فرهیختگان جامعه سوال شود که ایران چه کشوری است، افراد بسیاری می‌گویند ایران کشوری کم آب و نیمه‌خشک ودارای چهار فصل است؛ اما کمتر کسی خواهد گفت که ایران یک کشور دریایی است.

وی افزود: عدم اشاعه فرهنگ دریایی در ذهن عموم مردم که بالطبع به دولتمردان ما هم می‌رسد، باعث شده که توجه اندکی به حوزه دریا داشته باشیم؛ در حالی که بیش از 14 صنعت در حوزه دریا می‌توانند برای کشور ایجاد اشتغال و ثروت کنند، و اگر این صنایع فعالیت خوبی داشته باشند قطعا می‌تواند درآمد ملی و ناخالص کشور را در حد درآمدهای نفتی ایجاد کند.
منبع: دفاع پرس

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...