نسخه چاپی

مرحله جدید تجاوز عربستان به یمن

پس از اینكه نیروهای «انصار الله» به سوی عربستان موشك «اسكاد»شلیك كردند تجاوز سعودی‌ها وارد فاز تازه‌ای شد و روند رخدادها نشان می‌دهد كه این گروه یمنی از این مسئله برای امتیازگیری در كنفرانس آتی «ژنو» استفاده خواهد كرد.

به گزارش نما، یک هفته بیشتر به برگزاری کنفرانس ژنو برای حل بحران یمن باقی نمانده است که «خالد بحاح» و «عبد ربه منصور هادی» معاون و رئیس جمهور مستعفی یمن اصرار دارند که این کنفرانس بیشتر مشورتی است تا مذاکرات سرنوشت‌ساز. این در حالی است که با توجه به تحولات میدانی در مرزهای یمن و عربستان باید انتظار هر گونه تغییر استثنایی را داشت.

وبگاه خبری «العربی الجدید» که از لندن بروزرسانی می‌شود و مورد حمایت قطر است، با اشاره به این تحولات گزارش داد، همه این حوادث درست زمانی رخ می‌دهد که این سؤال مطرح می‌شود که آیا پرتاب موشک‌های «اسکاد» توسط نیروهای انصار الله یمن به سوی پایگاه نظامی «الخالد» واقع در «خمیس مشیط» عربستان سرآغازی برای موشک‌های دیگر خواهد بود. در حالی که تحولات چند روز اخیر نشان می‌دهد که این جنگ، مرزها را در نوردیده است و بخشی از آن در خاک عربستان صورت می‌گیرد؛ چرا که خبرگزاری رسمی سعودی‌ها به کشته شدن دو نظامی سعودی در منطقه «عسیر» واقع در جنوب این کشور اذعان کرد.

به گزارش این وبگاه، روزهای گذشته شاهد انتقال نیروهای انصار الله به استان‌های شمالی و غربی بودیم که هیچ درگیری در آن دایر نیست. هدف انصار الله اعزام این نیروها به سوی مرزهای عربستان به ویژه مناطق وابسته به «جازان» است. همچنین این نیروها اعلام کردند ده‌ها موشک را به سوی پایگاه‌های نظامی عربستان شلیک کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، بسیاری از ناظران بر این باورند که شلیک موشک‌ اسکاد به خاک عربستان تحولی قابل توجه است؛ زمانی بر اهمیت این تحول افزوده می‌شود که ائتلاف عربستان چندین بار اعلام کرده بود که توانایی موشک‌های بالستیک را که تحت اختیار ارتش یمن بود نابود کرده‌ ولی مشخص است که این مسئله کاملا رخ نداده است و پرتاب موشک‌های اسکاد بر این گمانه‌زنی ها صحه می‌نهد.

العربی الجدید می‌نویسد، «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف نظامی علیه یمن مدعی شد که نیروهای انصار الله حدود 300 موشک بالستیک در اختیار دارند ولی بخش اعظم آن نابود شده است. این در حالی است که برخی از اطلاعات، چیزی خلاف این مسئله را نشان می‌دهد. در واقع پرتاب موشک‌های اسکاد نشان داد اظهارات ائتلاف درباره نابودی سامانه موشکی یمن از روی دقت نبوده است.

به گزارش این وبگاه، پرتاب موشک به منزله تحریک و افزایش تنش انصار الله است، ولی از نظر سیاسی کاملا مشخص است که هدف از این مسئله تحقق پیروزی معنوی پیش از کنفرانس ژنو است.

«خالد بحاح» دوشنبه (روز گذشته) مدعی شد که در یمن اختلال در موازنه قدرت روی داده و خواست که همه زندانی‌ها به ویژه وزیر دفاع یمن آزاد شود

وی همچنین با متهم کردن جنبش انصار الله به مصادره کمک‌های بشر دوستانه و هدف قرار دادن بیمارستان‌ها از جامعه جهانی خواست بر این گروه فشار وارد کند.

بحاح گفت تا کنون 8 هزار نفر از شهروندان یمنی در کشورهای دیگر منتقل شده‌اند و در اشاره به نشست صلح یمن که قرار است در ژنو برگزار شود گفت که دولت یمن آماده‌ است در قالب یک ائتلاف ملی به نشست یمن در ژنو حضور پیدا کند.

وی افزود که تنها راه پیروزی نشست ژنو اجرای قطعانامه 2216 شواری امنیت است و گفت که عزم اصلی ما برای حضور در این نشست مذاکره نیست بلکه اجرای این قطعنامه و باز پس گیری قدرت در یمن است.

نخست وزیر مستعفی یمن بارها پافشاری کرد که که نشست ژنو مشورتی خواهد بود نه مذاکراتی زیرا به گفته وی آنها مرحله مذاکره را در طول 4 سال گذشته پشت سر گذاشته‌اند و این نشست یک نشست یمنی_یمنی با نظارت بین المللی خواهد بود.
منبع: فارس

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...