نسخه چاپی

اشرافی‌گری‌مسئولان چه ربطی به‌تحریم‌ دارد؟

احمد توكلی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه تحریم‌ها ظالمانه است و باید برطرف شود، اما باید بدانیم كه لغو تحریم‌ها حلال همه مشكلات كشور نیست و اتفاقاً ممكن است در برخی موارد با رفع تحریم‌ها برخی از مشكلات بیشتر شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، احمد توکلی در نشست تخصصی اقتصادی با عنوان «گره اقتصادی ایران کجاست؟» در دانشگاه امام صادق (ع) با اعلام این مطلب افزود: در شرایط فعلی کشور آیا با لغو تحریم‌ها مسائل اقتصادی کشور نیز حل می‌شود یا خیر. وی افزود: برخی از مسئولین گمان می‌برند که با لغو تحریم‌ها تمام مشکلات اقتصادی کشور نیز برطرف می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: برای شفاف‌شدن این امر مواردی است که حل آنها در گرو بهبود شرایط داخلی بوده و با رفع تحریم‌ها تغییری در آن ایجاد نمی‌شود.

توکلی گفت: فرض کنید تحریم‌های ظالمان علیه ایران به طور کامل برطرف شده است اما برخی مردم از دادن مالیات فرار می‌کنند، پول‌ها با فشارهای سیاسی برخی نمایندگان صرف طرح‌های غیرعلمی شده، نظام اداری بی‌حال، لخت و بی‌تحرک است. بانک‌ها کاسب و در بورس تبانی است و دولت در تامین حقوق شهروندان ضعیف عمل می‌کند و مجلس نیز گرفتار نمایندگانی است که تنها به عنوان کارپرداز حوزه خود عمل می‌کنند، کشمکش‌های سیاسی ادامه داشته و فرهنگ مصرف غربی در کشور رواج دارد و اشراف‌گرایی و رفاه‌طلبی سیاسیون ادامه می‌یابد. در این شرایط رفع شدن تحریم‌ها باعث حل مسائل اقتصادی کشور نمی‌شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی هیچ اقتصاددانی حتی حامیان اقتصاد غرب از این وضعیت دفاع نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل تاثیرگذار در اقتصاد کشور کیفیت سرمایه‌ اجتماعی است، گفت: برای داشتن سرمایه اجتماعی مناسب در کشور باید به تقوا، خیرخواهی، فرمان‌پذیری از سیاست‌گذاری‌ها، سلامت کارگزاران سیاسی، بی‌توجهی حکومت نسبت به شهروندان، آزادی‌های سیاسی اجتماعی، قضاوت دادرسی یکسان و بی‌طرف، وطن‌دوستی و اتحاد ملی، ثبات سیاسی، احترام به حقوق مالکیت، سهم مردم در مالکیت مدیریت و عدالت توزیعی در درآمد ملی احترام گذاشت. توکلی گفت: اگر رابطه مردم با حکومت به این شکل باشد براساس سرمایه اجتماعی نتیجه متفاوتی حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: امام علی (ع) در این باره می‌فرمایند، اگر کسی (سیاست‌گذاران، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران) خود را در جایگاه رهبری جامعه قرار دهد، باید قبل از تربیت مردم اقدام به تربیت خود کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با طرح این سوال که چرا توزیع سبد کالا نتیجه مناسبی نداشت، گفت: مردم حرف دولت را با وجود اینکه در ابتدای کار خود بود قبول نکردند و این طرح شکست خورد. اگر حکومتی به آن چیزی که می‌گوید عمل کرده و مردمی زندگی کند، مردم نیز آنها را همراهی می‌کنند.

توکلی با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده اعتبار دولت به موارد متعددی بستگی دارد، گفت: مجلس و دولتی که ثبات دارد و قابل پیش‌بینی است میزان فساد در آن مشخص است، رفتار قضات قابل پیش‌بینی است و اگر ثبات سیاسی حاکم باشد در نتیجه اعتبار دولت بیشتر و نرخ سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد کشور افزایش می‌یابد.

وی افزود: در لایحه بودجه سال ۹۲، ۲۲۰ حکم وجود داشت که تنها ۱۷ مورد آن حکم بودجه‌ای بود و دیگر احکام تغییر قوانین و یا لغو آنها بود که در این شرایط ثبات سرمایه‌گذاری به میزان لازم فراهم نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت:‌ در سال اول دوره نهم کمیسیون بودجه ۳۸ مصوبه داشت که از این تعداد ۳۳ مورد اصلاح قوانین قبلی و اصلاح قانون بودجه سال‌های دیگر بود.

توکلی گفت: یکی دیگر از خطراتی که بعد از تحریم‌ها گریبان کشور را می‌گیرد، سرازیر شدن پول‌های بلوکه شده به اقتصاد کشور است که باید اکنون برای آن برنامه‌ریزی شود. وی ادامه داد: چندین سال است که کشور گرفتار رکود و کاهش سرمایه‌گذاری است اما در این شرایط سرمایه‌گذاری بانک‌ها به مالی و پولی افزایش یافته است زیرا در این روابط فسادهای فراوانی وجود دارد و به شرکت‌های زیرمجموعه خود پول تزریق می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بانک‌ها در این شرایط بانک‌ها ضربدری عمل کرده و به شرکت‌های یکدیگر وام پرداخت می‌کرد.

* سودآوری یکساله بانک به اندازه کل آورده
توکلی به سود برخی بانک‌ها در یک سال اشاره کرد و گفت: سودآوری بانک‌ها در یک سال در مواردی به حدی افزایش می‌یابد که به اندازه کل سرمایه‌ آورده خود می‌شود.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور باید همان چیزی باشد که مقام معظم رهبری با طرح اقتصاد مقاومتی فرمودند، اما برخی آن را با ریاضت اقتصادی اشتباه گرفتند اما باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی برای شرایطی تدوین شده که کشور در مواجهه با تحریم‌ها شادابی لازم را داشته باشد.

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...