نسخه چاپی

خبر واشنگتن‌پست از احتمال تمدید مذاكرات

روزنامه آمریكایی «واشنگتن‌پست» گزارش كرد كه به طور قطع رئیس‌جمهور اهرم كافی را در مذاكره هسته‌ای با ایران ندارد یا اینكه از آن استفاده نمی‌كند و احتمالاً مذاكرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بعد از مهلت ۳۰ ژوئن تمدید خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته گزارش کرد که اتحادیه اروپا اعلام کرده است که بدون تحقیقات سازمان ملل درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، هیچ توافق هسته‌ای صورت نخواهد گرفت.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی روز گذشته خود در شورای حکام اعلام کرد در صورت اجرای توافق لوزان، شفاف‌سازی مسئله ابعاد احتمالی امکان‌پذیر است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» با اشاره به این اظهارات که درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است، گزارش کرد که با این مسائل امکان تمدید مذاکرات بعد از مهلت 30 ژوئن وجود دارد.

این گزارش سپس به احتمال تمدید مذاکرات بعد از مهلت تعیین شده اشاره کرد و نوشت، «مارک فیتزپاتریک» کارشناس هسته‌ای موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی و یکی از مقامات عدم گسترس سلاح‌های هسته‌ای سابق وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته در نشستی اعلام کرد که بستری شدن «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به دلیل شکسته شدن استخوان ران وی می‌تواند خود دلیلی برای تمدید مذاکرات بعد از مهلت 30 ژوئن باشد.

وی در اینباره گفت که این حادثه و تمدید مذاکرات برای موقعیت و جایگاه غرب در مذاکرات مضر باشد و گفت: «حادثه کری، منافع غرب را به بازی می‌گیرد.»

واشنگتن‌پست گزارش کرد، در صورتیکه مذاکرات بعد از مهلت 30 ژوئن تمدید شود، کنگره آمریکا احتمالاً با یک گزینه روبرو است و آن این است: «آیا به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه دهد به صورت نامحدود با ایران مذاکره کند یا خیر؟»

این گزارش ادامه داد، به طور قطع رئیس‌جمهور اهرم کافی را در مذاکره هسته‌ای با ایران ندارد یا اینکه از آن استفاده نمی‌کند زیرا اگر غیر از این بود، ایران تا به امروز، با توافق هسته‌ای موافقت کرده بود.

اعضای کمیته روابط خارجی سنا می‌گویند که تأکید بر یکسری از جلسات و استماع‌های این ماه وجود دارد تا اعضای کنگره برای بازبینی توافق نهایی هسته‌ای ایران و 1+5 در صورت محقق شدن، آماده شوند.

جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته با وزیر انرژی و مدیران آزمایشگاه‌های هسته‌ای آمریکا به منظور کمک به سناتورهای آمریکایی برای پی بردن به جزئیات جنبه‌های فنی برنامه هسته‌ای ایران، برنامه‌ریزی شده بود.

جلسه استماع روز چهارشنبه گذشته با دیپلمات‌های سابق آمریکا در خاورمیانه بر تمرکز با پیامدهای توافق هسته‌ای برای منافع آمریکا در منطقه برنامه‌ریزی شده بود.. یک نشست دیگر قرار است فردا در خصوص راستی‌آزمایی و همکاری ایران در زمینه توافق جامع هسته‌ای برگزار شود. اواخر ماه جاری میلادی نیز قرار است جلسات و نشست‌هایی در خصوص دیگر عناصر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 برگزار شود.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد، احتمالاً دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به عنوان یک راه‌حل مورد توافق دو حزب کنگره، لایحه‌ای را به تصویب برسانند و در آن شرایط توافق نهایی با ایران را ارائه دهد و دولت آمریکا را ملزم کند که ظرف 60 روز یک رویکرد منسجم برای پایان دادن به اقدامات ایران در منطقه ارائه دهد و در عوض کنگره در حال حاضر لایحه کورکر و منندز را تصویب نکند.

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...