نسخه چاپی

پیام های انحرافی منصور هادی برای نشست ژنو

در حالی كه تنها كمتر از یك هفته تا آغاز نشست ژنو برای یافتن راه حلی جهت پایان دادن به بحران یمن با حضور طرف های یمنی باقی مانده است، مقامات یمنی خارج نشین كه تحت حمایت ریاض و فاقد قدرت مشروع در كشورشان هستند سعی دارند تا با مواضع گیری های خود بر نتایج این نشست تاثیر بگذارند

به گزارش نما، عبدربه منصور هادي و بعضي از اعضاي دولت در تبعيد وي، روز دوشنبه مواضعي را درباره نشست ژنو اتخاذ كردند تا چارچوب مذاكرات ژنو را كه قرار است ٢٤ خرداد ماه سال جاري برگزار شود را بر اساس خواسته هاي خود تعيين كنند.

منصور هادي در گفتگو با تلويزيون العربيه عربستان، ضمن كم اهميت جلوه دادن نشست ژنو، اظهار داشت آنچه قرار است در ژنو برگزار شود، مذاكره نيست بلكه تنها مذاكره اي براي اجراي قطعنامه ٢٢١٦ سازمان ملل و چگونگي اجراي آن است .

در همان روز خالد بحاح كه توسط عبدربه هادي به سمت نخست وزير يمن انتخاب شده با اشاره به اينكه مذاكرات ژنو «بايد برپايه اجراي قطعنامه ٢٢١٦ شوراي امنيت سازمان ملل متحد باشد.» گفت: «هدف از مذاكرات از ميان برداشتن طرح كودتاگردان و باز پس گيري سازمان هاي حكومتي خواهد بود».

وي در ادامه افزود: «كنفرانس ژنو ديداري مشورتي و نه مذاكراتي خواهد بود و هدف از آن يافتن راهكارهايي براي اجراي توافقات پيشين در راستاي ابتكار خليج فارس، كنفرانس گفت و گوي ملي و قطعنامه هاي بين المللي است.» تاكيد بحاح بر مشورتي بودن نشست ژنو بيش از هر چيزي ضعف مقامات يمني تحت حمايت رياض و ترس آنها از مذاكره را نشان مي دهد چرا كه چانه زني و وارد مذاكره شدن نيازمند داشتن قدرت بر روي زمين و پايگاه مردمي است .

از سوي ديگر، بحاح با اعلام اينكه هدف نشست ژنو يافتن راهكارهايي براي اجراي توافقات پيشين است و نه يافتن راه حلي براي وضعيت كنوني، تلاش كرد تا با استفاده از شگردهاي منسوخ شده نتيجه مذاكرات را به نحوي هدايت نمايد. اشاره به توافقات پيشين ابتكار شوراي همكاري خليج فارس در حالي است كه اين طرح قبل از انقلاب يمن مطرح شده بود و با وضعيت كنوني و معادلات جديد قدرت در داخل يمن نمي تواند همخواني داشته باشد. در همين حال انصارالله با غيرمشروع خواندن قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل به صورت قاطع اعلام كرده كه آن را به رسميت نمي شناسد .

علاوه بر اين، بعضي تحليلگران معتقدند تلاش بحاح و منصور هادي براي كم اهميت جلوه دادن نشست ژنو به دليل اعمال فشار رياض صورت صورت مي گيرد چرا كه مقامات سازمان ملل تاكيد كرده اند كه هيچ طرف خارجي در اين نشست نبايد حضور داشته باشد و مذاكره بايد صرفا بين گروه هاي يمني برگزار شود. اين در حالي است كه آل سعود سعي مي كند خود را قيم يمن نشان دهد و پيش از اين نيز اصرار داشت كه مذاكرات در رياض برگزار شود .

اما در طرف مقابل نمايندگان انصارالله بار ديگر رد هر گونه پيشنهاد، آمادگي خود براي حضور در اين نشست را اعلام كردند. محمد عبدالسلام، سخنگوي رسمي جنبش مردمي انصارالله يمن در صحفه فيس بوك خود نوشت كه انصارلله تنها بدون وجود پيش شرط در اين مذاكرات شركت مي‌كند. وي تاكيد كرد: موضع اصولي جنبش انصارالله مبتني بر استقبال از هرگونه دعوت دبير كل سازمان ملل از طرف هاي يمني براي حضور بدون پيش شرط در مذاكرات ژنو است .
در مجموع مي توان گفت كه اظهارات منصور هادي و همراهان وي نشان داد كه در حال حاضر آنها علاقه اي براي پايان دادن به حملات آل سعود عليه كشورشان را ندارند و همچنان اميدوار هستند اين حملات منجر به تغيير موازنه قدرت بر روي زمين در يمن شود تا قدرت چانه زني انها را افزايش دهد مسئله اي كه با ادامه روند كنوني، تحقق آن غيرممكن به نظر مي رسد.

منبع: الوقت

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...