نسخه چاپی

دامنه نامعلوم بازی خطرناك ریاض با تهران

یك رسانه وابسته به دربار آل سعود در تحلیلی نوشت: از ایران صداهای ناخوشایندی می‌رسد و حتی پدرخوانده آشتی روابط بین تهران ریاض در دهه‌های گذشته نیز سخنان هشداری تندی علیه ریاض بیان كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، وبگاه شبکه خبری «العربیه» متعلق به عربستان سعودی در یادداشتی به قلم «جمال خاشفجی» تحلیلگر ارشد و سرشناس سعودی و مشاور رسانه‌ای شاهزاده «ترکی الفصیل» از مقام‌های اسبق سرشناس دربار آل سعود در زمینه احتمال درگیری ایران و عربستان سعودی نوشت: این‌که حمله موسوم به طوفان قاطع از سوی ریاض علیه یمن را یک گزینه نظامی صرف بدانیم اشتباه است. این رویکرد عربستان سعودی یعنی بکار گرفتن همزمان دیپلماسی و جنگ برای متوقف کردن ایرانیان از نفوذ در منطقه و سپس بیرون راندن این کشور از سوریه و یمن.

*دامنه نامعلوم بازی خطرناک ریاض با تهران

این تحلیلگر ارشد سعودی در ادامه نوشت: باید دید که این سیاست البته خطرناک ریاض کجا خاتمه یافته و تا چه حد ایران در برابر حملات سعودی تحمل پیشه خواهد کرد؟ قطع یقین پاسخ این سئوال‌ها کمک به پی بردن این‌که آیا ایران و عربستان سعودی در ورطه نبرد علیه هم خواهند افتاد یا خیر کمک خواهد کرد.

ابتدا باید یاد سخنان «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا افتاد که در آخرین کتابش نوشته بود:ن برد ایران با ریاض، عینی است و تداوم بقای پادشاهی آل سعود و مشروعیت آینده اسلام نیز در گروی این نبرد است.

*سخنان تند آیت الله رفسنجانی، دوست سعودی و پدر خوانده آشتی با تهران

در ادامه این مطلب آمده است: در حالی‌‌که ریاض مجری سیاست تهاجمی یا رخنه‌ای علیه تهران و منافعش نیست اما ایرانیان بر مبنای تعریف ذکر شده از کیسینجر رفتار می‌کنند.

به عنوان مثال ابتدا باید سخنان اخیر دوست عربستان سعودی یعنی «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» رییس جمهور اسبق ایران اشاره کرد که پدر خوانده آشتی ایران و سعودی در دهه ۹۰ میلادی بود.

بر اساس این گزارش،آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اخیرا سخنانی بیان کرد که کمتر از اظهارات فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نبود.

*هشدار فرمانده ایران در جهان عرب علیه ریاض

سپس این «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران و قهرمان این کشور در جهان عرب بود که گفت نیروهای تحت فرماندهی او و فرماندهان ارتش سوریه خود را آماده نبرد می‌کنند. باید پرسید که آیا آن‌ها نیروهای هوابرد را عازم سوریه کرده تا از این کشور دفاع کنند یا یگانی از نیروهای ایرانی برای حمایت از انصار الله وارد عمل می‌شوند تا همانند سوریه در این کشور نیز جایگاهی برای خود ایجاد کنند؟

نویسنده در مقام پاسخ نوشت: به طور محتمل عربستان سعودی و ترکیه حضور مستقیم ایران را در سوریه نخواهند پذیرفت. از سویی سخنان سردار سلیمانی نیز مبین این مهم است که احتمالا درگیری مستقیمی بین ایران و عربستان سعودی در راه است. اما عربستان که مایل به حضور ایران در یمن نیست گرایش به مذاکره در این مسیر (اتخاذ رویکرد دیپلماسی) دارد. عربستان سعودی نیک می‌داند که درگیری مستقیم با ایران تبعات فراوانی برایش دارد. در مجموع دو کشور ایران و عربستان سعودی دارای متحدینی هستند که قادرند علیه هم با قابلیتهایشان وارد عمل شوند.

*خط مشی ملک فهد

نویسنده سپس با اشاره به بکار گرفتن «خط مشی فهد» در رویکردهای دربار سعودی با بزرگنمایی قدرت ارتش سعودی نوشت: ایران باید بداند که البته عربستان سعودی از آنچه که در پیش گرفته پا پس نخواهد کشید. این کشور نه تنها شدت عملیاتش را در یمن کاهش نبخشیده بلکه منتظر پیامدهای گفت‌وگوهای انصار الله در مسقط تحت نظارت آمریکا است این خط فرضی در زمان پادشاهی ملک فهد و در برهه نبرد بین ایران و عراق در دهه ۸۰ میلادی ترسیم شد که بر اساس آن عبور هواپیماهای ایرانی از این خط فرضی بدون هیچ هشداری با سرنگونی آن‌ها مواجه خواهد شد که نمونه آن‌را در سال پنجم ژوئن ۱۹۸۴ شاهد بودیم که در درگیری ۲ هواپیمای جنگنده اف ۱۶ سعودی با دو جت فانتوم ایرانی یکی هواپیماهای ایران در خلیج فارس سرنگون شد.

*نتیجه‌ گیری

مشاور رسانه‌ای ترکی الفیصل در خاتمه نوشت: چنین موردی را چندی قبل نیز در ماجرای فرود هواپیمای غیر نظامی ایران در صنعا شاهد بودیم که با «خط فهد» مواجه شدند. ایران هم اینک از خط ترسیمی فهد آگاه است .خطی که نه تنها سرپا است بلکه دامنه آن تا یمن نیز گسترده است.»

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...