نسخه چاپی

عضو كمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با نما عنوان كرد:

جولان قاچاقچیان سیگار در ایران / 200 مدل سیگار به كشور قاچاق می شود

عکس خبري -جولان قاچاقچيان سيگار در ايران / 200 مدل سيگار به کشور قاچاق مي شود

نادر قاضی پور گفت : در بازار ما 250 نوع مدل سیگار وجود دارد كه بیش از 200 مدل آن از طریق قاچاق به كشور وارد می شود.

به گزارش نما ،در بین کشورهای دنیا ایران و برمه دو كشوری هستند كه بیشترین میزان قاچاق سیگار را به خود اختصاص داده‌اند در این میان حجم قابل‌‌توجهی از گردش مالی 350 میلیارد دلاری سیگار در جهان به ایران تعلق دارد که آن هم نه از طریق قانونی كه توسط قاچاق صورت می‌گیرد. اهمیت این موضوع آنجاست که قاچاق سیگار علاوه بر منفعت کلانی که برای قاچاقچیان ایجاد می کند، کشور را از درآمدی که واردات رسمی و قانونی سیگار برای کشور دارد، محروم می کند. چرا که سهم هر ایرانی از دود كردن سیگار به 833 نخ در سال رسیده است و اگر این سیگارها از مبادی رسمی وارد کشور شود می تواند درآمد قابل توجهی را نصیب کشور کند.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره جولان قاچاقچیان سیگار در کشور گفت : غربی ها ضد سیگار بسیار کار کردند و مصرف خودشان را کاهش دادند ولی مصرف سیگار در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه خیلی زیاد شده و در کشور ما سال به سال مصرف آن بیشتر می شود ، در 15 سال گذشته مصرف سیگار حدود 55 میلیارد نخ بود که این امروز به 70 میلیارد نخ رسیده است، من خودم سیگاری نیستم و شیمیایی ام با مصرف سیگار هم کلا مخالفم ولی جامعه ما مصرف سیگار دارد حالا ما باید نظارت بر تولید سیگار را در دست داشه باشیم و از آن استفاده کنیم.
وی افزود : وقتی شرکت دخانیات به شبه دولتی ها واگذار شد آنها هیچ سرمایه گذاری درستی نکردند و دستگاهها تولید سیگار نوین نشد و هیچ سرمایه گذاری جدیدی انجام نشد و همین زمینه حضور صدها مدل سیگار در بازار داخلی و مصرفی کشور شده است ، کشور ترکیه 2 برابر کشور ما مصرف سیگار دارد اما در بازارش کمتر از 35 نوع مارک سیگار دیده می شود ، اما در بازار ما 250 نوع مدل سیگار وجود دارد که بیش از 200 مدل آن از طریق قاچاق به کشور وارد می شود ،به غیر از عوارضی که ورود سیگارهای آلوده و غیر استاندارد به کشور دارد با قاچاق سیگار به ایران پول هنگفتی به جیب کشوهای دیگر می رود .
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگرچه وظیفه دولت حمایت از تولیدات داخلی است اما متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، دخانیات را در زمره واحدهای مشمول خصوصی سازی قرار داد و اجرای طرح‌های کمی و کیفی را بلاتکلیف گذاشت طبق برنامه پنجم توسعه دولت باید سیگار مصرفی را در داخل کشور تولید کند ، اما این کار نشده و قاچاق سیگار رواج شده ، امروز وزارت صنعت هیچ برخوردی با قاچاقچیان سیگار نمی کند و ضرر این موضوع را هم شرکت دخانیات می دهد.
وی ادامه داد: قاچاق و واردات سیگار عواقب جبران‌ناپذیری همچون آسیب بر سلامت جسم و روان، اقتصاد کشور و خروج ارز را در بر خواهد داشت، باید با این معضل برخورد جدی و قانونی کرد تعیین و دریافت عوارض از وارد کنندگان و برخورد قاطع با قاچاقچیان سیگار می‌تواند بر کاهش آثار جبران‌ناپذیر معضل قاچاق سیگار موثر باشد.
قاضی پور خاطرنشان کرد : قاچاق سیگار در کشور شبکه ای است ، ما از این می ترسیم این شبکه فعال قاچاق سیگار به سمت توزیع مواد مخدر هم برود باید ستاد مبارزه با قاچاق کالا خیلی سریع این شبکه ها را در کشور منهدم کند.

۱۳۹۴/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...