نسخه چاپی

آیت‌الله امینیان به فرزند شهیدش پیوست

عکس خبري -آيت‌الله امينيان به فرزند شهيدش پيوست

آیت‌الله محمدعلی امینیان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و پدر شهید محمدتقی امینیان به فرزند سلحشورش پیوست.

به گزارش نما به نقل از فارس، آیت‌الله امینیان در سال ۱۳۰۵ شمسى در روستاى فتیده از توابع لنگرود در خانواده‌اى متدین و مذهبى به دنیا آمد و پدر ایشان از خرده مالکان روستا بود و از راه کشاورزى و محصول مختصرى که از زارعان به عنوان اجاره مى‌گرفت، امرار معاش مى‌کرد.

روستاى فتیده روستایى بزرگ، پر برکت و عالم‌پرورى است که در گذشته مدرسه علمیه‌اى در این روستا دایر بود و از این روستا عالمان فرزانه‌اى مانند آیت‌الله شیخ على‌اکبر فتیدهى، آیت‌الله حاج شیخ «مطلق» آیت‌الله آقا شیخ عیسى لنگرودى فتیدهى که علاوه بر علم و اجتهاد به زهد و داشتن کرامات نیز شهرت داشت، برخاسته‌اند.

آیت‌الله امینیان با تشویق خانواده در اوایل سال ۱۳۲۳ شمسى براى تحصیل علوم دینى به شهر مقدس قم رفت و در پاییز همین سال در حالى که مشغول فراگیرى مقدمات بود مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمى بروجردى به قم رفتند و آیت‌الله امینیان با شوق زاید‌الوصفى افتخار استقبال از ایشان را داشت.

مرحوم آیت‌الله امینیان در زمینه سیاست نیز فعالیت داشت و در حوزه علمیه قم در درس حضرت امام خمینى (ره) حاضر مى‌شد و از مکتب انقلابى و اخلاقى ایشان بهره‌مند می‌شد و با توجه به عشق و ارادتى که به ایشان داشت، در طول مبارزات ضد رژیم شاه از سال ۱۳۴۱ شمسى به‌ویژه پس از رحلت حضرت آیت‌الله‌العظمى بروجردى از دور و نزدیک انقلاب را دنبال می‌کرد.

آیت‌الله امینیان در روستا و شهر با وعظ و تبلیغ وظیفه خود را در قبال دین و مردم انجام مى‌داد و در تمام اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌هایى که در شهر قم و گیلان براى حمایت از حضرت امام (ره) و مبارزات ایشان یا بر ضد رژیم پهلوى صادر مى‌شد، از پیشگامان بود، به‌ویژه پس از اوج‌گیرى مبارزات مردمى در سال‌هاى ۱۳۵۶ و ۵۷ در به صحنه آوردن مردم روستاى فتیده و گرم کردن تظاهرات مردمى در لنگرود فعالیت زیادى داشت.

پس از تبعید حضرت امام خمینى (ره) به ترکیه و سپس به عراق، مرحوم آیت‌الله‌العظمى گلپایگانى سرپرستى امتحانات طلاب علوم دینى را به عهده گرفت و به گروهى از روحانیون از جمله آیت‌الله امینیان مأموریت داد تا امتحانات طلاب را سامان دهند.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى با حکم حضرت امام (ره) مسئولیت دادگاه انقلاب به آیت‌الله امینیان واگذار شد، اما پس از دوره کوتاهى از مسئولیت کناره گرفت و آن را به عهده دیگران گذاشت.

مسئولیت بعدی آیت‌الله امینیان فرهنگى و در ارتباط با نسل جوان بود و نمایندگى ولى فقیه در دانشگاه گیلان در زمان حضرت امام راحل به وی واگذار شد و حدود ۱۴ سال است که این وظیفه را به‌عهده داشت.

آیت‌الله امینیان پدر شهید محمدتقی امینیان است که در عملیات کربلای ۵ در شلمچه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

دکتر محمدرضا امینیان تنها فرزند آیت‌الله امینیان است که با نظر وی مراسم تشییع پیکر پدرشان فردا ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.

آیت‌الله امینیان در زمان زنده بودن خود تمام اموال و دارایی‌های خود را وقف امام زمان (عج) کرد و با راه‌اندازی حوزه علمیه، کتابخانه، مسجد، درمانگاه و... نام خیری از خود به یادگار گذاشت و از مال دنیا هیچ‌چیز برای خود و وارثش نگذاشت و همه را صرف امور خیریه کرد.

۱۳۹۴/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...