نسخه چاپی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

مهمترین وظیفه شوراها توسعه پایدار است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شوراها باید توانمندی علمی و مدیریتی خود را در حل مشكلات شهری و روستایی افزایش دهند و مهمترین وظیفه شوراها توسعه پایدار است.

به گزارش نما به نقل از میزان، معصومه ابتکار در جلسه شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: توسعه پایدار به معنی توسعه و ارتقاء همه جانبه در بخش های اقتصادی، آموزشی، بهداشتی، اجتماعی و توسعه انسانی در مناطق مختلف است که یکی از مهمترین شاخصه های آن محیط زیست به شمار می رود.

وی با اشاره به مشکلات سال‌های اخیر در زمینه ریزگردها به‌ویژه در خوزستان و مسئله هورالعظیم گفت: اخیراً سفری به خوزستان داشتیم که خوشبختانه آب در بخش های مهمی از هورالعظیم جاری شده است طوری که نزدیک بود گروهی از اعضای هیئت اعزامی در این مأموریت غرق شوند و این نشان می دهد ما تا پای جان برای حفظ محیط زیست و رفع مشکلاتی مانند ریزگردها در کشور ایستاده ایم.

ابتکار افزود: این دولت شوراها را رقیب خود نمی داند و معتقد است شوراها همراه دولت هستند و بخش مهمی از مردم سالاری دینی در بخش مدیریت شهری و روستایی به حساب می آیند.

وی همچنین گفت: تحقق اصول قانون اساسی و تشکیل شوراها، گام بسیار بزرگی برای واگذاری مدیریت به مردم و اجرای سیاست های کشور در عرصه مدیریت شهر و روستا بوده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به کنترل ها و بازرسی های مستمر این سازمان بر تولید خودروها افزود: دولت با جدیت در حال اجرای تعهدات خود است و این دولت تلاش خواهد کرد برای اجرای خواسته های مردمی به کنترل های خود بر تولید خودروها ادامه دهد.
وی به متوقف شدن تولید پنج خودرو به علت نداشتن استانداردهای محیط زیستی اشاره کرد و گفت: با تلاش های صورت گرفته از تولید وانت پیکان نیز در این دولت جلوگیری شده است.

ابتکار همچنین با اشاره به اختیارات شوراها گفت: مدیریت پسماند بر عهده شوراهاست و در این زمینه دولت حامی شوراها و شورای عالی استان هاست تا آنها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

وی همچنین افزود: دولت پذیرای ایرادات خود است اما شوراها نیز باید به وظایف خود در حوزه های مختلف شهری عمل کنند.

ابتکار با اشاره به نیاز اعضای شوراهای شهر به آموزش های تخصصی تاکید کرد و گفت: در مباحثی مانند پسماند، آلودگی هوا، نخاله های ساختمانی، آلودگی صوتی و حتی امواج آنتن های تلفن همراه شوراها مسئولیت و تعهد دارند و باید با توانمند سازی و آموزش های کاربردی و تخصصی اعضای خود سیاستگذاری های مناسبی را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به ماده 190 قانون توسعه کشور افزود: براساس این ماده اجرای مدیریت و اقتصاد سبز از تعهدات شوراهاست و این شوراها به همراه شورای عالی استان ها به عنوان سازمان های عمومی مکلف هستند که در این زمینه راهبری کنند.

رئیس سازمان محیط زیست با اعلام آمادگی برای همکاری مشترک با شوراهای شهرها و شورای عالی استان ها گفت: شوراها در جلب مشارکت مردمی نقش کلیدی دارند و می توانند با ایجاد انگیزه های عمومی شرایط مناسبی را برای شکل گیری اقتصاد سبز فراهم کنند.

ابتکار به لزوم اجرای طرح معاینه فنی خودروها اشاره کرد و افزود: با اجرای شبکه یکپارچه معاینه فنی خودروها در سراسر کشور با همکاری وزارت کشور و راهور ناجا اقدام مهمی برای معاینه فنی خودروها صورت خواهد گرفت که در این زمینه شوراهای شهر مسئولیت و نقش مهمی خواهند داشت.

وی همچنین به دیدار خود با رئیس جمهور افغانستان اشاره کرد و گفت: با تلاش های صورت گرفته دریاچه هامون در سال گذشته 7 ماه آب داشت و اکنون نیز 7 میلیون لیتر آب وارد هامون شده است.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین درباره مشکلات دریاچه ارومیه نیز افزود: تأسیس بیش از 90 سد بر روی ورودی های آب به دریاچه ارومیه یکی از دلایل بوجود آمدن مشکلات کنونی این دریاچه است و با این که کشاورزی منطقه موضوع مهمی است اما اینگونه اقدامات نباید منجر به مرگ این دریاچه شود.

ابتکار گفت: جاده میان گذر بر روی دریاچه ارومیه مشکلات بسیاری دارد که اکنون تلاش های جدی در حال انجام است تا مشکلات مهندسی این جاده برطرف شود.

در جلسه امروز شورای عالی استان ها تعدادی از نمایندگان عضو این شورا مشکلات و مسائل محیط زیستی استان ها و شهرهای خود از جمله مباحث مربوط به ریزگردها، کمبود آب، آلودگی هوا و نیاز به پیوست زیست محیطی طرح های توسعه‌ای و عمرانی کشور را مطرح کردند.

۱۳۹۴/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...