نسخه چاپی

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتگو با نما:

انتخاب روسای دانشگاه ها به این شكل شبهات زیادی ایجاد می كند

عکس خبري -انتخاب روساي دانشگاه ها به اين شکل شبهات زيادي ايجاد مي کند

قاسم جعفری گفت:اگر خلاف مقررات انجام شده باشد، كمیسیون آموزش و تحقیقات نیز بر حد توان و اختیارات نمایندگی جزییات این موضوع را بررسی خواهد كرد و نظر قطعی خود را اعلام خواهد كرد .

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با نحوه انتصاب روسای 21 دانشگاه گفت: از همان زمانی که کمیته پنج نفره تشکیل شد، نظر بنده این بود که این کمیته مساوی است با تنزیل جایگاه و شان شورای عالی انقلاب فرهنگی است. از طرفی شبهه ای به وجود آمده است که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند، اختیار خود را به صورت دائمی به یک کمیته ای هرچند تخصصی واگذار کند؟ در اصل 84 قانون اساسی آمده است که شورا می تواند بخشی از اختیارات را به طور موقت واگذار کند.
وی تصریح کرد: اما شبه این جا مطرح است که چگونه یک شورایی از خود سلب اختیار می کند، و این اختیار به کمیته ای واگذار می کند؟ که این موضوع یک شبهه قانونی است. به انضمام اینکه به اعتقاد بنده در این انتخاب، تنزیل و جایگاه شأن روسای دانشگاهها هم پیش می آید، زیرا شخصی به عنوان رئیس دانشگاه دریک صحنی که بیش از سی نفر از افراد توانمند و شخصیتهای برجسته مورد ارزیابی قرار می گیرد و انتخاب شود با کسی که 5 نفر آن را منتصب می کند، متفاوت است .
جعفری خاطر نشان کرد: مسلما انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ازجهت انتخاب مقبول و به لحاظ مشروعیت و مقبولیت تاثیر گذار است. از سویی دیگر ممکن است در انتخاب کمیته ای روسای دانشگاه حواشی هم ایجاد شود. به گونه ای که معذوریتی که برای مخالفت در بین پنج نفر وجود دارد، منجر می شود که در برخی از انتخابات با مماشات و یا مصلحت اندیشی هایی در نظر گرفته شود. این پیشامد و احتمال در انتخابهای شورای عالی انقلاب فرهنگی کمتر است. لذا این نوع نگرش شبهات زیادی را ایجاد می کند، که باید پیگیری شود.
وی ادامه داد: از طرفی مطابق قانون کمیته ، ذکر شده است که باید اجماع در بین این پنج نفر صورت گرفته باشد ؛الان نمی دانیم این اجماع بوده است یا نه؟ لذا باید این اطلاعات جمع آوری و بررسی شود. چون اگر این اجماع نباشد خود این مساله هم یک شبهه قانونی است. لذا اگر خلاف مقررات انجام شده باشد، کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز بر حد توان و اختیارات نمایندگی جزییات این موضوع را بررسی خواهد کرد و نظر قطعی خود را اعلام خواهد کرد .

۱۳۹۴/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...