نسخه چاپی

عمو و خاله‌هایی كه فقط در قصه‌ها باید دید

فرزند كمتر ، زندگی بهتر، شعاری كه چند سالی جاخوش كرده در فكر مردم و به این راحتی‌ها حاضر نیست از ذهن زوج‌های جوان رخت بربندد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، نرخ باروری در ایران طی 30 سال گذشته 70 درصد کاهش یافته به طوری که سازمان ملل نسبت به کاهش جمعیت در ایران هشدار داده است.

یکی از سریع‌ترین و چشم‌گیرترین کاهش آمار باروری تاریخ بشر در چند سال گذشته، در ایران به وقوع پیوسته است.

به طوری که نرخ باروری در تهران و اصفهان حتی پایین‌تر از نرخ باروری در تمامی ایالات آمریکا است.

با کم شدن تعداد فرزندان در هر خانه، رفاه اقتصادی و شرایط زندگی ، بیشتر و بهتر شده از این رو به دلیل افزایش رفاه اقتصادی، به تدریج خانواده ها به سمت تجمل و مصرف‌گرایی کشش پیدا کرده‌اند. در گذشته از فرزندان بعنوان ستون خانه و عصای خانواده یاد می شد اما در جامعه ما در برخی خانواده‌ها بچه‌ها به شاهزاده‌ای تبدیل شده اند که به یک اشاره هر چه می خواهند مهیا است.

*از دیروز تا امروز!

در گذشته خانه ها و کوچه‌ها پر بود از صدای خنده کودکان و هیاهویشان هنگام بازی با خواهر و برادران خود چیزی که امروزه کمتر شاهد آن هستیم.

گروهی از بچه‌های امروز تنها و بدون هم بازی‌ای، خود را با وسایلی چون تبلت و بازی‌های کامپیوتری سرگرم می‌کنند و دچار انزوا و تنهایی می‌شوند.

آن روزها گرچه امکانات همچون امروزه برای بچه‌ها فراهم نبود، اما از آرامش و آسایش برخوردار بودند که تک فرزندان این دوره با این امکانات خلاء آن را به خوبی حس می‌کنند.

*عامل اقتصادی تنها دلیل کاهش بارداری ؟!

سبک زندگی تجملی باعث شد طرز فکر برخی خانواده ها و زوج‌های جوان به سمت داشتن فرزند کمتر سوق پیدا کنند و عاملی شد تا متاسفانه بچه‌دار شدن را بی‌کلاسی و بی‌فرهنگی بشمار آورند.اما مسائل اقتصادی تنها دلیل برای کاهش بارداری نیست.

آمار نشان داده که 28 درصد از علل کاهش موالید بر اثر افزایش متوسط سن ازدواج است.

جامعه شناسان معتقدند که تاخیر در ازدواج و بالا رفتن متوسط سن ازدواج یکی از دلایل مهم کاهش باروری در کنار افزایش سطح توقعات و انتظارات افراد است.

برخی دختران و پسران امروزه به دلیل نداشتن توانایی مالی، امنیت شغلی و شرایط لازم برای تشکیل خانواده، در سنین بالا تن به ازدواج می‌دهند و همین امر باعث می‌شود متاسفانه بعضی از آنها دچار مشکلاتی چون ناباروری شوند.

*مادران و پدران خودخواه ، فرزندان تنها!

بعضی‌ها سختی کشیده‌اند، افرادی در فقر بزرگ شده اند، عده‌ای قربانی اختلاف والدین بوده‌اند اما در این میان هستند پدران و مادرانی که تنها به علت خودخواهی فردی خود از بچه‌دار شدن طفره می‌روند.

افزایش خودخواهی فردی باعث می‌شود اشخاص منافع خود را به منافع دیگران و جامعه ترجیح دهند.

در این بین برخی از مادران و پدران برای جلوگیری از به خطر افتادن شرایط اجتماعی، اقتصادی و یا شغلی خود حاضرند فرزند خود را یکه و تنها بزرگ کنند و او را از داشتن خواهر و بردار محروم کنند.

*چه کنیم یکی یه دونه نباشیم

همانگونه که سالها ذهن مردم با این باور شکل‌گرفته است که فرزند کمتر زندگی بهتر،‌حالا نیز باید دنبال چاره‌ای باشیم تا باور آنها به سوی فرزند بیشتر سوق داده شود.

دستگاه‌های دخیل در امور فرهنگی نقش مهمی در تغییر نگرش افراد جامعه به سمت افزایش باروری دارند.

همچنین از سوی دیگر با برنامه‌ریزی برای کاهش سن متوسط ازدواج و افزایش میل جوانان به ازدواج و بعد از آن بچه‌دار شدن می‌توان جامعه را از این کاهش آسیب‌زا نجات داد.

دستگاه‌های اجرایی نیز با تعهد دادن برای تامین مقدمات تشکیل زندگی و فرزنددار شدن می‌توانند جوانان را متمایل به انجام این عمل کنند.

در واقع هیچ تغییر و پیشرفتی بدون همکاری ارگان‌های مربوط و کمک تمامی شهروندان در جهت فرهنگ‌سازی امکان‌پذیری نخواهد بود.

به امید روزی که خانه‌ها پر شود از هیاهوی کودکانه ها .

۱۳۹۴/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...