نسخه چاپی

رابرت مردوخ از سمت خود كناره‌گیری می‌كند

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از كناره‌گیری امپراطور رسانه‌ای از سمت خود به عنوان رئیس شركت "فاكس قرن ۲۱" خبر می‌دهند.

به گزارش نما به نقل از سی‌ان‌ان، نزدیکان "رابرت مردوخ" امپراطور رسانه‌ای از تصمیم وی برای کناره‌گیری از سمت رئیس شرکت "فاکس قرن21" خبر دادند.
البته برخی منابع خبر داده‌اند که مردوخ 84 ساله قصد دارد که پسرش را جایگزین خود کرده و در کنار وی نیز باقی بماند و همچنان وی تصمیم‌گیرنده نهایی باشد.
قرار است که این تغییرات که اولین بار شبکه سی‌ان‌بی‌سی آن را فاش کرد طی هفته آینده در نشست هیئت مدیره این شرکت مطرح شود.

رابرت مردوخ یکی از یهودیان صهیونیست است که کار خود را با مالکیت یک روزنامه کوچک در "ملبورن" استرالیا شروع کرد اما پس از مدت کوتاهی توانست یک امپراطوری رسانه‌ای را پایه‌گذاری کند.

"مردوخ" با خرید روزنامه‌های ورشکسته و کوچک و با استفاده از روش‌های گوناگون به مدیریت آنها پرداخته و آنها را به سوددهی می‌رساند. او ابتدا به دنیای رسانه‌ای انگلیس وارد شد و توانست جایگاه مهمی در بین شبکه رسانه‌ای انگلیس کسب کند. اشتیاق سیری‌ناپذیر "مردوخ" وی را به سمت آمریکا کشاند و وی با کسب تابعیت آمریکایی توانست به گسترش دامنه امپراطوری خود نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر دنیا بپردازد.

مردوخ اولین کار جدی خود در حرفه روزنامه‌نگاری را در حین تحصیل در "دانشگاه آکسفورد" و در روزنامه "دیلی اکسپرس" در شهر لندن از سال 1950 شروع کرد اما به علت مرگ پدرش در سال 1952 بلافاصله به "ملبورن" استرالیا بازگشت و در همان سال بخشی از روزنامه "آدلاید نیوز" به عنوان ارث پدرش به وی رسید و در سال 1954 مالک آن شد.

او روزنامه "سیدنی قبل" را هم خریداری کرد و پس از ندک زمانی توانست این 2 روزنامه کوچک را به سوددهی برساند.

مردوخ که در فکر بنا نهادن یک امپراطوری رسانه‌ای بود در سال 1958 اقدام به سرمایه‌‌گذاری اندکی در روزنامه‌ "ساندی تایمز" کرد. در سال 1960 نیز "NSW" (یک روزنامه حومه شهری با 24 صفحه) و همچنین "دیلی میرور" (Daily Miror) در سیدنی و "Truth" در "ملبورن" را خرید. رابرت 2 سال بعد، 25 درصد سهام ایستگاه شبکه 9 استرالیا در سیدنی و ملبورن و ایستگاه تلویزیونی "Wollangong" را خریداری کرد.

جاه طلبی‌های مردوخ تا آنجا پیش رفت که وی در سال 1964 اولین روزنامه‌ ملی استرالیا به نام "Tne Australian" را تأسیس و منتشر کرد و طی مدت کوتاهی روزنامه‌های مردوخ، استرالیا را تحت سلطه خود گرفتند و او به فکر افتاد که از رسانه‌های خود برای تأثیرگذاری بر جریانات سیاسی استفاده کند. زیرا روزنامه "The AustraLian" یک روزنامه با کیفیت بسیار بالا و برای "نخبگان" بود و مردوخ را به یکی از صاحبان اصلی قدرت در استرالیا تبدیل کرد. در همین حال، وی شروع به گسترش امپراطوری خود در سطح بین‌المللی کرد و نگاه از به انگلیس معطوف شد.

مردوخ ابتدا 24 درصد شرکت انتشاراتی "ویلینگتون" (Wellington) که بعدها به بزرگترین شرکت رسانه‌ای "زلاندنو" تبدیل شد، را خرید و در نهایت سهم خود را به 49 درصد رساند.

مردوخ با خرید روزنامه "نیویورک پست " در سال 1976 وارد دنیای رسانه‌ای آمریکا شد و پس از آن، چندین رسانه از قبیل تلویزیون، ماهواره، شبکه کابلی، روزنامه و ... را در اختیار خود درآورد.

آمریکا یکی از کشورهایی است که رسانه‌ها در آن نقش بسیار پررنگی در شکل دهی سیاستها و افکار عمومی دارند و مردوخ به خوبی به این مسئله واقف است. رسانه‌های مردوخ در‌ آمریکا از زمان "رونالد ریگان " به بعد به شدت از جمهوریخواهان حمایت می‌کنند، چنان که در طول سالهای 2000 تا 2003 و در جریان آماده شدن برای تهاجم به عراق، تمام روزنامه‌های تحت کنترل مردوخ در جهت حمایت از شروع و ادامه جنگ مطلب می‌نوشتند.

در مارس 2003،‌ مردوخ با پشتیبانی از حمله دولت بوش به عراق در کنفرانس جهانی موسسه میلکن (milken) اذعان داشت: "من فکر می‌کنم مهم آن است که جهان به ما احترام بگذارد و این مهم‌تر از دوست داشتن ماست. وضعیت به سمت بد شدن می‌رود و اگر شما واقعا می‌خواهید در مورد این مسئله جدی باشید، باید همین الان اقدام کنید. "

در آوریل 2004 مدتی پس از تهاجم نظامی آمریکا به عراق، مردوخ به شدت از سیاست دولت آمریکا حمایت کرد و گفت: پیشرفت بسیار خوبی در مسئله عراق وجود دارد، تمام کودکان به مدارس برگشته‌اند و اوضاع زندگی در عراق کاملا مناسب است. جمعیت کوچک "سنی " که از "صدام " پشتیبانی می‌کردند به امید تروریستهای بین‌المللی تبدیل شده‌اند.

او در نوامبر 2006 و در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، شمار کشته‌شدگان را کم اهمیت و ناچیز جلوه داد و در این باره گفت: جنگ نیروهای آمریکایی در عراق به خاطر جلوگیری از درگیریهای داخلی میان شهروندان و جلوگیری از کشتار عراقی‌ها به دست یکدیگر است.

مردوخ در نشست جهانی اقتصاد در "داووس " سوئیس در پاسخ به این سوال که‌ آیا شرکت "نیوز کورپورشین " متعلق به رابرت مردوخ به مدیریت و شکل‌دهی تبلیغات برای حمله به عراق می‌پرداخت، گفت: من چنین عقیده‌ای ندارم. ما فقط از سیاستهای خاورمیانه‌ای بوش حمایت می‌کردیم.

مردوخ به عنوان یک صهیونیست، همیشه متوجه اتفاقات و رویدادهای داخلی و منطقه‌ای اسرائیل و در راستای صهونیسم بین‌المللی نیز بوده و سعی کرده که اهداف و راهبردهای خود را به نحوی در حمایت از سیاستهای اسرائیل اعمال کند. او با "آریل شارون " دوستی خوبی داشت و در هنگام رقابت بین‌ شارون و نتانیاهو برای رهبری حزب لیکود در سپتامبر 2005 به شدت از او حمایت کرد و حتی در جریان سفر "شارون " به آمریکا در ژوئن همان سال برای وی ترتیب یک ضیافت شام را داد و به دفاع از دیدگاه‌های او پرداخت.

منبع: تسنیم

۱۳۹۴/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...