نسخه چاپی

واشنگتن: تلاش كرده‌ایم محتوای مذاكرات درز نكند

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا با وجود تلاش برای طفره رفتن از اظهار نظر در مورد جاسوسی اسرائیل از مذاكرات هسته‌ای، اما گفت واشنگتن همواره گام‌هایی را برداشته تا اطمینان یابد محتوای مذاكرات محرمانه می‌ماند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «جف راتکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه شب در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای اظهارنظر در مورد جاسوسی رژیم صهیونیستی از مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت واشنگتن همواره تلاش کرده است تا اطلاعات مذاکرات درز نکند.

هفته گذشته شرکت فناوری اطلاعات «کاسپراسکای» با انتشار گزارشی، اعلام کرد بدافزار موسوم به «دوکو»، که اسرائیل از آن برای جاسوسی استفاده می‌کند، دستکم سه هتل محل مذاکرات ایران و گروه موسوم به ۱+۵ را هدف قرار داده است. (جزئیات بیشتر)

در پی اعلام این موضوع دادستانی سوئیس دو روز قبل این مسئله را تائید و اعلام کرد که از به هتل میزبان مذاکرات حمله سایبری شده است. همزمان مقامات اتریشی نیز اعلام کردند که تحقیقات کیفری در این رابطه آغاز شده است. با این حال تل‌آویو این مسئله را رد کرده و گزارش کاسپراسکای و روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» را «بی‌پایه و اساس» توصیف کرد.

راتکه که شب گذشته در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، ابتدا در پاسخ به سوالی در این رابطه، گفت نظری در مورد «این گزارش‌ها» ندارد. وی همچنین در مورد اینکه آیا واشنگتن در تحقیقات در این مورد به سوئیس و اتریش کمک می‌کند یا نه، گفت این مسئله را وزارت دادگستری آمریکا باید پاسخ دهد.

وی با این حال زمانی که با اصرار خبرنگاران مواجه شد، گفت: «به طور کلی... ما در ملأ عام مذاکره نمی‌کنیم و گام‌هایی هم برمی‌داریم تا اطمینان یابیم که جزئیات طبقه‌بندی‌شده و حساس مذاکرات، پشت درهای بسته باقی بماند. نمی‌خواهم وارد جزئیات این گام‌ها شوم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اصرار مجدد خبرنگاران، افزود: «خوب، ما همواره از لزوم برداشتن گام‌هایی برای اطمینان از محرمانه ماندن مباحثمان، آگاه بوده‌ایم.»

پس از آنکه راتکه باز هم از پاسخ به سوالی در مورد احتمال همکاری با سوئیس و اتریش در تحقیقات طفره رفت، خبرنگاران وی را به رویکردهای دوگانه متهم کرده و گفتند وی در مورد پرونده فساد در فیقا که مسئله‌ای قضایی بود اظهار نظر کرده، اما اکنون با بیان اینکه تحقیقات قضایی هستند، از اظهار نظر خودداری می‌کند.

وی بار دیگر گفت: «همانطور که در طول مذاکرات هم گفته‌ایم، در طول مذاکرات گام‌هایی برداشته‌ایم تا اطمینان یابیم جزئیات محرمانه و مباحث، پشت درهای بسته باقی می‌مانند. ما رابطه نزدیک کاری با سوئیس و اتریش و همچنین دیگر شرکای اروپایی‌مان داریم. خوب، چیز بیشتری برای گفتن در این مورد ندارم.»

راتکه در مورد اینکه آیا واشنگتن تماسی با تل‌آویو داشته و صحت و سقم این مسئله را جویا شده یا نه، گفت: «در این مورد اطلاعاتی از برقراری تماس دیپلماتیک ندارم که بخواهم ارائه دهم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این بدان معنی است که تماسی صورت نگرفته، گفت: «من اطلاع ندارم. اطلاعاتی برای ارائه در این مورد ندارم.»

کری در صورت لزوم به مذاکرات می‌پیوندد

راتکه در بخش دیگری از این نشست، در مورد وضعیت جان کری وزیر خارجه آمریکا که دو هفته قبل در فرانسه به هنگام دوچرخه سواری دچار سانحه شد و از ناحیه ران پا مصدوم شد و احتمال حضور وی در مذاکرات، گفت: «خوب، همانطور که دیروز یا پریروز هم گفتم، او تلفنی با تیم ایرانش گفت‌وگو کرده است. وندی شرمن معاون وزیر خارجه ما به وین بازگشته و امروز صبح هم به آنجا رسیده است. قرار است وی با همکارانش در ۱+۵ دیدار داشته باشد. کارشناسان هم به موازات آن‌ها، دیدار خواهند داشت. مدت زیادی است که آن‌ها در وین باقی مانده‌اند و دائما دیدار داشته‌اند. الان شرمن هم آنجاست و با همتایانش تماس خواهد داشت.»

وی افزود: «در مورد وزیر کری، اینکه او چه زمان شخصا در مذاکرات شرکت می‌کند، بستگی به این دارد که چه زمان در مذاکرات لازم می‌شود او این کار را انجام دهد. اطمینان داریم که هر زمان نیاز باشد او در اتاق مذاکرات باشد، او آنجا خواهد بود. تصور ما این است.»

او نهایتا در مورد اینکه آیا هدف مذاکرات همچنان توافق پیش از ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن است، گفت: «بله، درسته. ما در چند روز اخیر هم در مورد آن صحبت کرده‌ایم. فکر نمی‌کنم حرف بیشتری برای گفتن در مورد آن باشد. اینکه تمرکز ما همچنان بر ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن است.»

۱۳۹۴/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...