نسخه چاپی

سندسازی برای حمایت از «واردات»

عضو انجمن فولاد با اشاره به مستندسازی‌‌های صوری و غیر فنی برای واردات تجهیزات خارجی مشابه تولید داخل، گفت: رانت موجود در دریافت وام‌های ارزی و حق كمیسیونی كه شركت‌های دولتی در خرید تجهیزات خارجی دریافت می‌كنند، واردات را جایگزین داخلی‌سازی كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، رضا شهرستانی با اشاره به رکود موجود در بازار تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه‌های فولادی، اظهار داشت: موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهایی مانند چین و هند باعث شده تا بخشی از این پول‌ها جهت واردات تجهیزات کارخانه‌ای هزینه شود که معمولاً این ماشین‌آلات با کیفیت پایین به کشور وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی در مورد ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت داخل که تولید داخل هستند، وجود ندارد، گفت: این مسئله باعث شده تا در تأمین تجهیزات نوعی سردرگمی در کشور وجود داشته باشد.

* بانک اطلاعاتی از تجهیزات ساخت داخل وجود ندارد

عضو انجمن فولاد با تأکید بر لزوم تهیه فهرستی از ماشین‌آلات تولید داخل از سوی وزارت صنعت، گفت: باید ظرفیت تولید داخل و امکان داخلی‌سازی این قطعات مشخص شود تا بر اساس آن از واردات ماشین‌آلات خارجی مشابه تولیدات داخل جلوگیری شود.

به گفته وی، امکان تولید بیش از ۹۵ درصد ماشین‌آلات مصرفی در صنعت فولاد در داخل فراهم است، ولی به دلیل مسائلی مانند رانت موجود در دریافت وام‌های ارزی ارزان‌قیمت و یا حق کمیسیونی که شرکت‌های دولتی در خرید این تجهیزات از خارج دریافت می‌کنند، واردات جایگزین داخلی‌سازی شده است.

شهرستانی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تحریم‌‌ها نمی‌توانیم برخی تجهیزات را از کشورهای اروپایی خریداری کنیم و تولیدات چینی و هندی به کشور وارد می‌شود که معمولاً این کشورها نیز سالم کار نمی‌کنند و با پرداخت حق کمیسیون به مسئولان خرید شرکت‌های دولتی نسبت به عرضه محصول خود به بازار ایران اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، علاوه بر واردات تجهیزات بی‌کیفیت و خروج منابع ارزی از کشور، تعطیلی صنایع داخلی نیز اتفاق می‌افتد.

* واردات خط ریخته‌گری و آهن اسفنجی، کوره‌های ذوب و جرثقیل با وجود تولید داخل

وی به واردات خط ریخته‌گری مداوم اشاره کرد و گفت: این تجهیزات در داخل تولید می‌شده ولی در حال حاضر تجهیزات وارداتی جایگزین آن شده است.
دبیر انجمن فولاد اضافه کرد: تجهیزات لازم برای احداث کوره‌های ذوبی، جرثقیل‌های سقفی و خط تولید آهن اسفنجی از دیگر مواردی است که در داخل تولید می‌شده ولی در حال حاضر به کشور وارد می‌شوند.

* استعلام‌های صوری و غیر فنی برای دور زدن گمرک

وی با اشاره به بحث‌های مطرح شده از سوی مسئولان سازمان توسعه و نوسازی معادن مبنی بر نیاز ارزی دو میلیارد یورویی۷ طرح فولادی، گفت: این نیاز ارزی نیز ناشی از بی‌توجهی به تولیدات داخل است.

عضو انجمن فولاد در پاسخ به این سؤال که آیا در واردات تجهیزات و ماشین‌آلات مشابه تولید داخل، از تولیدکنندگان داخلی در مورد ساخت داخل بودن آنها استعلام می‌شود؟ گفت: استعلام صورت می‌گیرد، ولی این کار به صورت صوری انجام می‌گیرد.

وی توضیح داد: واردکننده در هنگام واردات یک وسیله، مشخصاتی برای آن از نظر ابعاد، وضعیت و یا کیفیت اعلام می‌کند که نسبت به نوع داخلی برتر باشد و به این ترتیب واردات آن را توجیه می‌کند و در چنین شرایطی وزارت صنعت و گمرک نیز بدون بررسی دقیق مسئله، مانع از واردات آن نمی‌شوند.

وی افزود: در برخی موارد طوری مستندسازی می‌شود و برای کالای وارد شده مشخصاتی عنوان می‌شود که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها نیز با چنین مشخصاتی تولید صورت نمی‌گیرد.

شهرستانی توضیح داد: به عنوان مثال، واردکننده هنگام واردات یک دستگاه، دوام آن را ۵۰ بار اعلام می کند و می‌گوید نوع ایرانی آن تنها ۱۰ بار قابل استفاده است، در این شرایط در گمرک معیاری برای سنجش این مسئله وجود ندارد و در نهایت، محصول خارجی جایگزین ماشین‌آلات ایرانی می‌شود.

* علامت وزارت صنعت به واردکنندگان برای واردات محصولات فولادی

وی در ادامه با اشاره به واردات بی‌رویه محصولات فولادی به کشور، گفت: در حال حاضر کشورهایی مانند روسیه، چین، هند و اکراین با رکود در بازار فولاد روبه‌رو هستند و به همین دلیل بخشی از تولیدات خود را با دامپینگ به کشورهای دیگر از جمله ایران عرضه می‌کنند.

وی توضیح داد: هم‌اکنون واردات ورق‌های فولادی و میلگرد به کشور زیاد شده به طوری که شرکت‌های داخلی تولیدکننده این محصولات به صادرات محصولاتشان روی آورده‌اند.

عضو انجمن فولاد تصریح کرد: دی‌ماه سال گذشته مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند که از سال ۹۴ برای واردات فولاد مشابه تولید داخل تعرفه وضع خواهد شد و همین مسئله به واردکنندگان آلارم داد که برای واردات بیشتر محصولات فولادی اقدام کنند تا آن را در سال جدید که تعرفه واردات افزایش می‌یابد، با قیمت بالاتری در بازار عرضه کنند.

وی با بیان اینکه قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل بیشتر در مورد تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌های صنعتی کاربرد دارد، گفت: در مورد واردات مواد اولیه و محصولات فولادی مانند ورق و میلگرد چنین قانونی کاربرد ندارد و فقط از طریق وضع تعرفه می‌توان این بخش را کنترل کرد.

۱۳۹۴/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...