نسخه چاپی

موضع جدید ایران برای صادرات گاز به اروپا

مدیر امور بین‌الملل شركت ملی نفت با بیان اینكه صادرات گاز به اروپا یكی از برنامه‌های اولویت‌دار ایران است، در عین حال گفت: صادرات گاز با قیمت ۵ و ۶ دلار فاقد توجیه اقتصادی است.

به گزارش نما به نقل از مهر، صادرات سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکی از برنامه های اولویت دار اقتصاد انرژی ایران پس از لغو تحریم ها است.

بر این اساس در شرایط فعلی ۶ تا ۷ مسیر برای انتقال گازهای ترش پارس جنوبی به اروپا روی میز صنعت گاز ایران قرار دارد و با وجود پابرجا ماندن تحریم‌های خارجی تاکنون سهامداران خط لوله ترانس آناتولین، ناباکو و ترکیش استریم به طور مستقیم و یا غیر مستقیم برای مشارکت گازی با ایران پا پیش گذاشته اند.

با این وجود، سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، بازارهای گاز هم در سایه سنگین کاهش قیمت طلای سیاه قرار گرفته‌اند و حتی کاهش قیمت نفت و گاز احداث خطوط لوله ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتری به منظور انتقال گاز ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و سایر کشورهای گازخیز منطقه خاورمیانه به اروپا را در سایه قرار داده است.

سید محسن قمصری با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت خام و گاز طبیعی در بازارهای منطقه‌ای، گفت: با توجه به سقوط قیمت منطقه‌ای گاز طبیعی، صادرات این حامل انرژی به کشورهای اروپایی خیلی اقتصادی نیست.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه با قیمت گاز ۵ تا ۶ دلاری احداث خطوط لوله ۳۰۰۰ کیلومتری به منظور انتقال گاز به اروپا از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار نیست، تصریح کرد: صادرات گاز یکی از سیاست‌های کلان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایط تحریم است اما با قیمت های فعلی صدور گاز خیلی صرفه ندارد.

در همین حال، عزیزالله رمضانی مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز اخیرا با بیان اینکه برای صادرات گاز به اروپا نمی توانیم محدود به یک مسیر و یا خط لوله خاص باشیم و همه گزینه های موجود را بررسی خواهیم کرد، گفته است: اروپا یک بازار آزاد گاز است و قیمت را بازار تعیین می کند، قیمت بازار گاز در شرق و غرب اروپا کاملا متفاوت است؛ بنابراین بستگی دارد که قرارداد چه زمانی امضا شده و مدت و حجم آن چقدر باشد.

۱۳۹۴/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...