نسخه چاپی

آمریكا بدنبال مدیریت داعش است نه نابودی آن

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریكاییها و برخی كشورهای منطقه بدنبال مدیریت داعش هستند نه نابودی ان و آنها از این طریق مسلمانان را به خود مشغول كرده اند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، آقای علی لاریجانی افزود: چند روز پیش یکی از صاحب منصبان کهنه کار اروپایی در مرکز مطالعات شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا درباره مسائل منطقه ما صحبت می کرد و در مورد ایران می گفت که ایران قوی ترین کشورمنطقه است از این رو باید با ایران روابط راهبردی تعریف کنیم.

وی گفت: این نکته مهمی است چرا که یک وقت ما خودمان را کشور قوی منطقه می دانیم اما یک بار اغیار این را می گویند و همانهایی که با ما رفاقتی هم ندارند.

لاریجانی افزود: فراز دیگر صحبت وی این بود که داعش بوجود نیامده است که از بین برود و حضور ان برای طولانی مدت است.

وی گفت: او همچنان می گفت ایران تنها کشوری است که می تواند جلوی داعش را بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: نگاه ابزاری آنها به ایران همیشه مایه رنجش ایرانیان است و اگر ایران چنین کشور قوی ای است که استعداد هدایت راهبردی دارد نباید به این کشور نگاه ابزاری شود.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه مزاحم توافق هسته ای هستند چرا که توافق، معادلات منطقه ای را عوض می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما باید درست فهم کنیم که چرا ایران قوی ترین و مهم ترین کشور منطقه است گفت: این امتیازها به سبب جمعیت و وجود انرژی در ایران نیست چرا که برخی کشورهای منطقه هم جمعیت بیشتر از ما و هم نفت بیشتری دارند و مسئله اقتدار ایران را هم نباید فقط به موقعیت ژئوپلتیک ایران نسبت داد چرا که برخی کشورهای منطقه هم از وضعیت پستی برخوردار نیستند.

وی افزود: باید بفهمیم که منزلت ایران را چگونه باید حفظ کرد و اقتدار ایران را چگونه باید افزایش داد و باید ریشه اقتدار ایران را دانست.

لاریجانی شش مؤلفه را جزو ریشه های اقتدار ایران برشمرد و گفت: مؤلفه نخست ریشه دار بودن ملت ایران است چرا که ایرانیها علاقمندند در آینده جهان تأثیرگذار باشند و این به ریشه داری برمی گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایرانیان سالهای طولانی در صحنه جهانی تأثیرگذار بودند و این عقبه مهم تمدنی برای ملت ایران است و همیشه این ملت درباره مسلمانان احساس مسئولیت دارند و دنبال سیطره هم نیستند.

وی گفت: بارها دیده ایم که در برخی جاها که ملت ایران در خصوص مسئله فلسطین احساس مسئولیت می کند گفته می شود که ایران به دنبال امپراتوری فارس است در حالیکه من این نظر را کژاندیشی می دانم چرا که ما می خواهیم کشورهای دیگر و مسلمانان خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.

لاریجانی، داشتن رهبری هوشمند ، متقی و آشنا به همه مصالح مسلمانان را مؤلفه دوم اقتدار ایران خواند و افزود: ما وقتی که رهبران کشورهای مختلف را با امام راحل و حضرت آیت الله خامنه ای مقایسه می کنیم می بینیم که پارسایی ، فقیه بودن و خداترس بودن ایشان همراه با هوشمندی موجب عزتمندی کشور ما شده و نقش رهبری در اکثر مشکلاتی که در مسائل داخلی و منطقه ای برای ما پیش آمده بسیار برجسته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نقش رهبری در دوران دفاع مقدس بسیار مهم بود و جز رهبری کسی نمی توانست مردم را برای حضور در جبهه ها بسیج کند و هیچ کسی جز رهبری توان خاتمه جنگ را نداشت و این شجاعت و فهم دقیق رهبری بود که در شرایطی قبول کرد جنگ خاتمه پیدا کند.

وی افزود: البته کسانی که دستشان در کار بود و شرایط را می شناختند می دانند که خیلی مجاهدت می خواهد که بتوان شرایط کشور را به این سمت برد و خیلی ها در خصوص جنگ پیشنهادهای دیگری داده بودند که رهبری خودش وارد شد.

لاریجانی گفت: در مسائل منطقه ای و اشغال عراق هم رهبر معظم انقلاب توانستند شرایط عراق را تغییر دهند تا عراقیها بتوانند در مقابل ستم مضاعف آمریکا در عراق بایستند و آخرالامر مجبور شدند عراق را ترک کنند.

وی افزود: نقش حضرت آیت الله خامنه ای در جنگ 33 روزه بی بدیل بود و همه دست اندرکاران طور دیگری می اندیشیدند.

لاریجانی گفت: ایشان در مشهد مشرف بودند و خدمتشان شرفیاب شدیم و نوع تلقی ایشان و نوع رویکردشان به این موضوع، سرنوشت این نبرد را تغییر داد و شاید بعدها لازم باشد اجزای آن اعلام شود.

وی افزود: سید حسن نصرالله در جریان بود که وقتی پیام ایشان منتقل شد چگونه سرنوشت تغییر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید درک کنیم که حرکت ملت ایران بدون داشتن پیشوای بزرگ، زکی ، عادل ، فقیه و پارسا امکان پذیر نبود چه در زمان امام و چه در زمان فعلی.

لاریجانی گفت: امروز هم اگر در مسائلی مثلاً بحث اقتصاد مقاومتی مطرح می شود باید بدانیم که از فکر بلند رهبری است و ایشان در مسائل هسته ای هم از دقت بالا برخوردارند و همه باید هم رأی باشیم که این جایگاه را حفظ و تبعیت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی حقیقت اسلام را سومین مؤلفه اقتدار ایران خواند و افزود: از نظر ما اسلام انقلابی و ناب محمدی (ص) مورد نظر است نه اسلام متحجرانه ، خمود و آمریکایی که امروز در دنیا برخی می خواهند آنرا برجسته کنند.

لاریجانی گفت: باید اسلام ناب محمدی (ص) را درست شناخت و گاهی امام از اسلام جواهری که در حوزه های علمیه دنبال می شود سخن می گفتند چرا که اسلامی که بدست ما رسیده از طریق حوزه ها رسیده است و اصالت دارد.

وی افزود: دغدغه و نگرانی افرادی مانند شهید مطهری از اسلام التقاطی بود چرا که آن زمان مارکسیستها بدنبال عرضه اسلام مخلوط و بی واقعیت بودند.

لاریجانی گفت: وقتی سال 56 یکی از همین اسلامگراهای مخلوط از زندان آزاد شد مرحوم مطهری گفت: به دیدنش برویم و آن فرد حرفهایی می زد و می گفت که باید اکنون دنبال وحدت باشیم و نباید فاصله مان را با مارکسیستها برجسته کنیم چرا که آنها می گویند زحمتکشان و ما می گوییم مستضعفان؛ آنها می گویند حاکمیت پروتاریا و ما می گویند حاکمیت مستضعفین.

وی افزود: مرحوم مطهری با آنکه به دیدن آن فرد رفته بود اما به سبب این اظهارات تنش می لرزید و به او گفت که صد درصد اشتباه می کنید و نباید ظاهر را ببینید.

لاریجانی گفت: مرحوم مطهری خونش را در همین راه داد که اسلام ناب محمدی (ص) حاکم شود نه اسلام التقاطی.

وی با اشاره به اینکه امروز جنس دیگری از التقاط وجود دارد افزود: این گروههای تروریستی که با بیرق اسلام به جان مردم افتاده اند و از اسلام سیاسی سخن می گویند اسلامشان اسلام سیاسی بدلی و متحجرانه است.

لاریجانی گفت: این همان اسلام آمریکایی است که امام از آن به فغان آمده بودند و آنها فقط به این می اندیشند که حکومت خود را از طریق اسلام حفظ کنند نه اینکه بدنبال درخشان کردن آینده مسلمانان باشند.

رئیس مجلس افزود: یکی از امرای کشورهای اسلامی همیشه می گوید که من هاشمی هستم اما آیا حقیقت هاشمی بودن را اجرا می کند؟

وی گفت: خیلی از کشورهای منطقه پس از پیروزی انقلاب گرایش اسلام سیاسی را نشان می دهند اما آیا حقیقت اسلام سیاسی را می دانند؟

لاریجانی در ادامه به جنایات داعش اشاره کرد و افزود: شنیدم که داعش حدود 30 میلیارد دلار سلاح در دستش است و آیا اینها از کره مریخ آورده است جز اینکه کشورهای منطقه و برخی کشورهای بزرگ به آنها کمک کردند آنها ائتلاف درست کرده اند و در این ائتلاف آمریکا و کشورهای منطقه حضور دارند.

وی گفت: برای آنها فضاحت است که با وجود اینکه ائتلاف درست کرده اند اما همچنان نمی توانند کار کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قصد آنها مدیریت داعش است نه نابودی ان و آنها از این طریق مسلمانان را مشغول خود کرده اند و هم اکنون می بینیم که مدتهاست از فلسطین بحثی نمی شود و رژیم صهیونیستی آزادانه شهرک های یهودی را می سازد.

کشور با یأس و اضطراب پیشرفت نمی کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشور و ملتی که دچار یأس و اضطراب باشد نمی توان پیشرفت کند.

علی لاریجانی در مراسم یادمان طلایه داران آفتاب که به مناسبت پنجاهمین سالگرد شهادت شهدای مؤتلفه در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد افزود: این چهار ستاره درخشان در شرایطی که کسی جرأت نمی کرد در مبارزه با استعمار، استثمار و استکبار ورود کند وارد شدند و شرایط را تغییر دادند.

وی گفت: انها اگر چه به شهادت رسیدند اما حرکتشان عمیقتر شد و حزب مؤتلفه اسلامی همیشه افتخار کند که در این حرکت ضد استکباری که ملت ایران آغاز کرد پیشرو بود.

لاریجانی افزود: حزب مؤتلفه این مسیر را در این سالها خوب و با دقت نظر طی کرد و هم از نظر صحت تفکر اسلامی همیشه دقت لازم را داشته اند و هم در اینکه مسیر را در مقابل فضای غبارآلود درست طی کند شجاعت داشته اند.

وی افرادی چون مرحوم عسگراولادی را افرادی مؤثر خواند و گفت: او بر گردن همه ملت ایران حق دارد و من مرحوم عسگراولادی را نمونه وارسته سیاستمدار تراز جمهوری اسلامی می دانم و وی از نظر ورود اخلاق در سیاست نیز فردس ممتاز و همیشه رفتار سیاسی او با نوعی اخلاق ملازم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دوم در شیوه مرحوم عسگراولادی این بود که در سیاست همیشه مثبت می اندیشید و در فراز و فرودهای مختلف ندیدم مضطرب باشد و چون تکیه اش به خداوند و ملت بود همیشه امیدوارانه حرکت می کرد.

لاریجانی گفت: در محافلی که در زمان بنی صدر تشکیل می شد و خیلی ها نگران و مضطرب بودند مرحوم عسگراولادی همه را به راه صحیح اما امیدوارانه دعوت می کرد.

وی با اشاره به اینکه اداره کشور نیازمند روحیاتی چون روحیات مرحوم عسگراولادی است افزود: آقای بادامچیان هم که چند سالی در مجلس با وی بودیم این خصلت را دارد و در مسائل مختلف مجلس روحیه مثبت اندیشی را در او دیدم.

لاریجانی گفت: آقای رفیقدوست هم که رفیق ما بود و هست همین طور بود و در شرایط سخت دفاع مقدس امیدوارانه حرکت می کرد و وقتی که در عملیات کربلای 5 مسئولان سپاه از نظر کمبود مهمات گلایه داشتند آقای رفیقدوست محکم می گفت که با شدت شلیک کنید و من به شما سلاح می رسانم.

وی افزود: آقای رفیقدوست دل و جرأت فراوان داشت و به وعده اش عمل کرد و چنین روحیه هایی برای حرکت ملت نیاز است و باید به آن توجه کرد.

لاریجانی گفت: کشور و ملتی که دچار یأس و اضطراب باشد نمی توان پیشرفت کند و راهی که مرحوم عسگراولادی پیش پای ما گذاشت امیدواری به وعده الهی است و شهدای ما هم با صدق قدم برداشتند و باید به نوید الهی امیدوارا باشیم.

اختلافات را به نزاع نکشانیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید قدر وحدت داخلی خود را بدانیم و نباید گاهی سر موضوعی، اختلافات را به نزاع بکشانیم.

علی لاریجانی، وحدت ملی در داخل کشور و وحدت اسلامی برای کلیت مسلمانان را چهارمین مؤلفه اقتدار ایران خواند و افزود: نقطه مقابل تفکر انقلاب ما جریان تکفیری است چرا که آنها دنبال فرقه فرقه کردن و کشتار هستند اما امام بدنبال وحدت اسلامی بود.

وی گفت: کسانی که راه امام ، رهبری و اسلام ناب را قبول دارند شاید در موضوعی تشخیص دیگری داشته باشند که هیچ ایرادی ندارد اما باید همه بدانیم که ظرفیت وحدت درونی چیز کمی نیست و باید آنرا قدر دانست و تحملها بیشتر شود.

لاریجانی افزود: چرا در مذاکرات هسته ای برخی آقایان می گویند که ایران قدرت منطقه است چونکه درون ایران آرام است و به هم ریختگی امنیتی نداریم.

وی گفت: در سطح وحدت امت اسلامی هم وضع همین طور است و ما کاری نداریم که در باره ملت ایران حرفهای نادرست زده می شود.

لاریجانی افزود: وقتی جنگ 33 روزه رخ داد برخی کشورها که خود را جلودار می دانند کوچکترین کمکی به حزب الله نکردند و حتی به رژیم صهیونیستی هم اطلاعات می دادند و وقتی علت را از آنها می پرسیدیم می گفتند حزب الله ، شیعه است.

وی گفت: وقتی جنگ در غزه رخ داد مردم غزه که شیعه نبودند اما باز این کشورها کمک نکردند و وقتی گفتیم چرا کمک نمی کنید گفتند جریان فارس است.

لاریجانی افزود: وقتی در کشوری بیماری سرایت کند هر روز یک حرف می زنند اما امام راحل همیشه بدنبال وحدت درونی اسلام بود و ما از روی مسئولیت نسبت به کل امت اسلامی نگرانیم و در پی وحدت آنها هستیم و این خط درستی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی روحیه جهاد را پنجمین مؤلفه اقتدار ایران و موتور محرک عزتمندی خواند و گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی ، جهادگری را عامل عزتمندی ملتها توصیف کرده و امام علی (ع) هم فرموده اند که اگر کسی لباس جهاد را از تن بیرون بیاورد لباس خواری بر تنش پوشانده می شود.

لاریجانی افزود: یکی از دلایل سربلندی ملت ایران به ویژگی جهادی اش برمی گردد و این ویژگیها در تروریستها وجود ندارد چرا که آنها ضد جهاد هستند زیرا جهاد برای خدا و برای این است که امت اسلامی با آسایش زندگی کند.

وی گفت: جهاد باید در برابر دشمنان امت اسلامی باشد اما تروریستها در درون امت اسلامی دست به جهاد می زنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روحیه جهادگری موجب شد که از ما الگو بگیرند افزود: امروز در خاورمیانه این کشورها نیستند که تأثیرگذارند بلکه نیروها و جریانهای مجاهدانه تأثیر می گذارد و یک عامل سرافرازی ملت ایران به روحیه مجاهدانه برمی گردد.

لاریجانی گفت: باید کسانی که این فکر را دنبال کردند عزیز بدانیم.

وی افزود: اینکه امسال رهبر معظم انقلاب راجع به اقتصاد گفتند که اقتصاد باید مردمی شود فکری جهادی است و موضوع جهادی اندیشیدن عامل سرافرازی ملت ایران محسوب می شود.

لاریجانی توانمندیهای علمی و فنآوری را ششمین مؤلفه اقتدار ایران خواند و گفت: ایران وقت خود را تلف نکرد و خیلی از کشورها که در تنگی قرار می گیرند تن می دهند و کشورهایی داشتیم که به فنآوریهایی رسیدند اما دچار سختی که شدند کنار کشیدند.

وی افزود: امروز ایران قدرتی بزرگ از نظر دفاعی شده است و در شرایط سخت توانست امکاناتش را برای نیازهای دفاعی کشور بسیج کند.

لاریجانی گفت: فشارها اراده ها را قوی کرد و اینگونه بود که روی پای خود ایستادیم.

وی افزود: اگر این شش مؤلفه موجب اقتدار ایران شد راه اقتدار آینده ما در تقویت اینهاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز در مراسم پنجاهمین سالگرد شهادت شهدای مؤتلفه جمع شده ایم باید بدانیم که به سبب این رشادتهاست که حکومت ما اکنون مردمسالارانه است و امثال شهدای مؤتلفه بودند که اکنون بجای اینکه سلطان نفهمی در ایران دیکتاتوری کند رهبری هوشمند داریم.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران تفوق دارد و آبرومند است افزود: ما مخالف این نیستیم که در منطقه با همه کشورها زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم و این‌ آرزوی ماست و کشورهایی که در منطقه دردسرآمیز هستند فکر الهام بخش ندارند و ایران بدنبال سرافرازی مسلمانان است تا همه بتوانند بر سرنوشت خود حاکم باشند.

لاریجانی گفت: کمک ما به عراق از سر مسئولیت شناسی است نه دخالت و برخی کشورها این را نمی فهمند.

وی افزود: ما راه خود را تغییر نمی دهیم و امیدواریم برخی کشورهای منطقه صادق باشند و از رفتارهای دردسرآمیز خودداری کنند چرا که آنها هیچ نفعی از این رفتارهایشان نخواهند برد.

لاریجانی گفت: اگر کشورهای منطقه تغییر روش ندهند الزام تاریخی است که شرایط تغییر می کند منتها با زحمت بیشتر.

۱۳۹۴/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...