نسخه چاپی

هشدار مقام اروپایی درباره مذاكرات هسته‌ای

«الدار مامدوف» مشاور سیاسی حزب سوسیال دموكرات‌ها در كمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در یادداشتی هشدار داد «درخواست‌های تازه آمریكا مذاكرات ایران را پیچیده می‌كند».

به گزارش نما به نقل از فارس، یک سیاستمدار اروپایی درباره مواضع آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران خارج از چارچوب توافق شده در لوزان هشدار داد.

مشاور سیاسی حزب سوسیال دموکراتها در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا که قبلا دیپلمات لتونیایی بوده و اکنون مسئول روابط بین پارلمانی اروپا و ایران است، در مطلبی برای پایگاه «لوبلاگ» از سفر اخیر هیات پارلمان اروپا به تهران تمجید کرد.

سفر اخیر هیات پارلمان اروپا فرصتی برای گفتگو درباره مذاکرات

«الدار مامدوف» نوشت: «از 5 تا 7 ژوئن گروهی مرکب از احزاب مختلف عضو پارلمان اروپا در اقدامی اعتمادساز در آستانه ضرب‌الاجل 30 ژوئن برای توافق نهایی هسته‌ای به ایران رفتند. این حقیقت که هر دو طرف این فرصت را جدی گرفتند را می‌توان از سطح ملاقاتهای صورت گرفته در تهران و تعداد اعضای ارشد پارلمان اروپا دید».

وی ادامه داد: «ایرانیها در مجموع اعتقاد دارند که حصول توافق تا زمان ضرب‌الاجل ممکن است اما آنها تایید کردند که سرعت پیشرفت در مذاکرات کم بوده است و نگرانی اصلی آنها درخواستهای تازه آمریکا فراتر از چارچوب توافق شده در لوزان است».

مشاور سیاسی کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه «شیطان در جزئیات است»، طرح درخواستهای جدید آمریکا جدای از چارچوب توافق شده در سوئیس را سبب «پیچیدگی در مذاکرات» دانست.

مواضع آمریکا خارج از چارچوب توافق شده لوزان است
مامدوف با درست دانستن نگرانیهای ایران تصریح کرد: «پس از مذاکرات لوزان، آمریکا ایده محدود کردن غنی سازی ایران تا 2 درصد را طرح کرد در حالی که این موضوع هرگز در لوزان مطرح نشده بود. در نتیجه ایرانیها ظنین و دچار تردید شدند که آمریکا در حال رفتاری بدون حسن نیت است».
او مواضع آمریکا در قبال مساله تحقیق و توسعه را مثال دیگری خواند که طی آن تفسیر آمریکا سنخیتی با آنچه در لوزان توافق شده بود نداشته است.

دیپلمات سابق لتونیایی نوشت: «مثال دیگری که آمریکا در حال خارج شدن از چارچوب لوزان است، درخواست توقف آزمایشهای مکانیکی سانتریفیوژها می‌باشد. این آزمایشها بخشی از تلاشهای تحقیق و توسعه در دانشگاه‌های ایران است و هیچ ربطی به تولید ماده شکاف پذیر ندارد. برای غنی سازی، باید گاز به سانتریفیوژ تزریق شود اما ایران داوطلبانه پذیرفته تا زمانی که مذاکرات در جریان است، این کار را نکند. ممنوع کردن آزمایشهای مکانیکی به معنای اعمال محدودیتهای غیرمنطقی و بدون دلیل روی تحقیق و توسعه خواهد بود که البته ایرانیها آنرا نخواهند پذیرفت».

ایران هر توافقی و زیاده‌طلبی‌ها را نمی‌پذیرد
مشاور کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با هشدار درباره فشارهای آمریکا و فرانسه در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: «گروه 5+1 باید مراقب باشد بیش از حد به دنبال گرفتن امتیاز نباشد. ایرانیها تا حدی آماده پذیرش محدودیتها است و اگرچه علاقه به رسیدن به توافق دارند اما بارها تصریح کرده‌اند آنچنان درمانده نیستند توافقی را بپذیرند که حقوق آنها در معاهده ان‌پی‌تی را نقض کند».

مامدوف توصیه کرد: «برای گروه 5+1 عاقلانه‌تر خواهد بود تا تلاشهایشان را روی تصویب پروتکل الحاقی یا حداقل آغاز اجرای موقتی آن به عنوان اقدامی اعتمادساز متمرکز کنند».

او همچنین با اذعان به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: «از آنجایی که هیچ مدرکی که نشان دهد ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است وجود ندارد، درخواستهای اضافی و زیاده‌طلبیها هم غیرضروری و هم غیرسازنده هستند».

دیپلمات ارشد سابق لتونیایی دلیل مواضع سرسختانه دولت باراک اوباما را «مدیریت مخالفان داخلی و بین‌المللی با مذاکرات ایران» خواند و جمهوریخواهان در کنگره، اسرائیل و پادشاهی‌های منطقه خلیج فارس را مخالفان مذاکرات هسته‌ای دانست.

او ادامه داد: «در نهایت آمریکا باید تصمیم بگیرد برایش چه چیز مهمتر است: رسیدن به توافق با ایران یا سیاست دلجویی و آرام کردن مخالفان داخلی و خاورمیانه‌ای مذاکرات. در عالم واقع، کل روایت "متحدان نگران" به اسرائیل و پادشاهی‌های خلیج فارس مربوط می‌شود».

صدایی از اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای شنیده نمی‌شود
مشاور کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در پایان این مطلب با انتقاد از اتحادیه اروپا نوشت: « انگلیس، فرانسه و آلمان همراه با آمریکا در مذاکرات با ایران هستند اما در قیاس با تلاشهای اسرائیلی و لابیهای سعودی علیه مذاکرات هسته‌ای، صدایشان شنیده نمی‌شود. اتحادیه اروپا باید به جای انتظار کشیدن برای نتیجه منازعه داخلی آمریکا درباره مذاکرات ایران باید برای نیل به توافقی که به نفع همه است، نقش رهبری ایفا کند».

۱۳۹۴/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...