نسخه چاپی

علی لاریجانی در مراسم یادمان طلیعه‌داران آفتاب:

برای اداره كشور به روحیه‌ای مانند مرحوم عسگراولادی نیازمندیم/ روی پای خود ایستادن هزینه دارد

عکس خبري -براي اداره کشور به روحيه‌اي مانند مرحوم عسگراولادي نيازمنديم/ روي پاي خود ايستادن هزينه دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه ما قصد دخالت در عراق را نداریم گفت: كمك ایران به عراق از روی مسئولیت‌شناسی است.

به گزارش نما ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد شهادت شهدای موتلفه که در محل مجلس قدیم برگزار شد، گفت: از اینکه بنده هم در این محفل نورانی یک نقشی برای این شهدای گرانقدر دارم، احساس افتخار می‌کنم.

وی افزود: در آن شرایط سیاه که کمتر کسی جرأت می‌کرد، در مبارزه با استکبار و استعمار ورود کند، این 4 ستاره درخشان بودند که شرایط را تغییر دادند. حرکت آنها به عمق حرکت ملت ایران حرکت بیشتری بخشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حزب موتلفه باید افتخار کند در این حرکت ضداستکباری و استعماری که ملت ایران آن را آغاز کردند، با تقدیم این شهدا پیشرو بوده‌اند، گفت: به لطف خدا حزب موتلفه یک مسیری را خوب و با دقت نظر طی کرد.

لاریجانی در همین زمینه افزود: حزب موتلفه هم از نظر صحت تفکر اسلامی همیشه دقت لازم را داشته‌اند و هم شجاعت در اینکه مسیر راه را درست در مسیر غبارآلود طی کنند در بین آنها بوده و در این راه افراد موثری را به میدان آوردند.

وی ضمن گرامیداشت شخصیت و منش مرحوم عسگراولادی تاکید کرد: مرحوم عسگراولادی انصافا حق زیادی به گردن ملت ایران دارد. ایشان یک نمونه وارسته از یک سیاستمدار در تراز جمهوری اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه ادامه داد: مرحوم عسگراولادی هم از نظر اخلاق و سیاست فرد ممتازی بود. ایشان همیشه ملازم بود و رفتار سیاسی‌اش با یک نوع اخلاق‌گرایی همراه بود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه یکی از نکات برجسته جمهوری اسلامی ایران به موضوع اخلاق در سیاست ارتباط دارد، اظهار داشت: رفتار سیاسی نباید از اخلاق و معنویت تهی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: عسگراولادی فردی بود که در سیاست مثبت‌اندیش بود. ندیدم که وی در فراز و فرودهایی که پس از انقلاب داشتیم هیچ وقت مضطرب باشد چون به خداوند و مردم اتکا داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمان بنی‌صدر که شرایط سختی را در کشور طی می‌کردیم و نگرانی‌هایی وجود داشت، اما مرحوم عسگراولادی همه را امیدوارانه به راه صحیح دعوت می‌کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه امروز در اداره کشور به روحیه‌ای مانند مرحوم عسگراولادی در حوزه اداره کشور و دعوت به راه صحیح دارد، گفت: البته آقای بادامچیان هم این خصلت را دارد که در مجلس نیز چنین روحیه‌ای را در وی دیده‌ام.

وی ادامه داد: آقای رفیق‌دوست که رئیس ما بودند و هستند نیز مانند آقای بادامچیان هستند. در شرایط سخت دفاع مقدس کسی که خیلی امیدوارانه حرکت می‌کرد آقای رفیق‌دوست بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این روحیه امیدواری برای حرکت یک ملت بسیار نیاز است و باید به آن توجه کرد. کشور و ملتی که دچار یأس و مضطرب باشد نمی‌تواند پیشرفت کند. راهی که مرحوم عسگراولادی امروز پیش پای ما گذاشته این است که به عنایت الهی امیدوار باشیم، چون ملت و شهدای ما با صدق در این مسیر گام برداشتند. باید امیدوار باشیم که خداوند دست این ملت را می‌گیرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: یکی از صاحب‌منصبان کهنه‌کار اروپایی در مرکز مطالعات شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا درباره مسائل منطقه‌ای ما گفت که ایران کشوری است که باید با آن روابطی راهبردی را تعیین کنیم. بنده معتقدم که این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه اذعان به قوی بودن جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه اغیار و دوستان متفاوت است، گفت: اینکه اغیار می‌گویند ایران کشوری شده که باید با آن روابط راهبردی برقرار کنیم، قبا اینکه دوستان از آن تعریف کنند متفاوت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این سیاست‌مدار کهنه‌کار غربی همچنین گفته است که داعش به وجود نیامده که از بین برود. البته ما هم معتقدیم که همین‌طور است و ظاهرا بنا ندارند که آن را از بین ببرند، بلکه می‌خواهند آن را مدیریت کنند.

لاریجانی تصریح کرد: این سیاستمدار غربی گفته است که ایران تنها کشوری است که می‌تواند جلوی داعش را بگیرد که این نشان دهنده این است که آنها به ایران نگاه ابزاری دارند که این نگاه همواره موجب رنجش ایران شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید این مطلب را درست فهم کنیم که چرا ایران مهمترین و قوی‌ترین کشور منطقه است، اظهار داشت: آیا این قوی بودن به دلیل جمعیت زیاد و یا انرژی زیاد است؟ کشورهای دیگری در منطقه هستند که نفت و صادراتشان از ما بیشتر است. البته نمی‌خواهم بگویم که این مولفه‌ها تاثیرگذار نیست، بلکه شاید در موقعیت ایران هم تاثیرگذار باشد اما مهم این است که ما فهم درستی از موضوع داشته باشیم. مساله این است که ببینیم منزلت ایران را چگونه باید حفظ کرد و اقتدار آن را افزایش داد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شهدا برای عزت‌مدنی ایران جانشان را فدا کرده‌اند، گفت: این شهدا جانشان را برای این فدا کرده‌اند که ملت ایران و همه مسلمانان سربلند باشند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید این موضوع را بشناسیم که اقتدار امروز ایران چه ریشه‌ای دارد، گفت: ایران یک ملت ریشه‌دار است و یک ملتی است که از یک سابقه تمدنی عمیق برخوردار است. ریشه‌دار بودن یک ملت خیلی مهم است.

وی ادامه داد: اینکه ایرانی‌ها علاقه‌مندند در آینده جهان تاثیرگذار باشند به ریشه‌داری آنها برمی‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: سالها ایرانی‌ها با فکر و دانش خود در صحنه جهانی تاثیرگذار بودند، به همین دلیل همیشه احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت مسلمانان و جهان می‌کنند، البته ایرانی‌ها به دنبال سیطره نیستند.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: بنده متوجه شده‌ام و دیده‌ام که وقتی ایران به کشور فلسطین کمک می‌کند می‌گویند که ایران دنبال امپراتوری است بلکه اینطور نیست و این کج‌اندیشی است که بگویند ایران به دنبال امپراتوری فارس است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که در گذشته با شاه، استکبار و آمریکا مبارزه می‌کردیم به دلیل سلطه‌ها بوده است، گفت: ما می‌خواهیم مسلمانان به سرنوشت‌شان حاکم باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش داشتن رهبری هوشمند، مومن و متقی و متوجه نسبت به همه مسائل را یکی از دلایل قدرت‌مندی ایران در منطقه و جهان دانست و گفت: این خیلی ارزشمند است که ایرانی‌ها امروز از یک رهبری متقی و پارسا برخوردار هستند.

لاریجانی در همین زمینه ادامه داد: وقتی زندگی رهبران کشورهای دیگر با زندگی امام (ره) و رهبر انقلاب مقایسه می‌کنیم، پارسا بودن، فقیه بودن و خداترس بودن همراه با هوشمندی آنها وجه تمایز است که این ارزشمند است و نقش بی‌بدیل در کشور دارد.

وی با تاکید بر اینکه همواره نقش رهبری در موضوعات داخلی و یا مسائل دیگر بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: جز رهبری کسی نمی‌توانست نیروها را برای جنگ بسیج کند، البته در خاتمه جنگ هم فهم دقیق و شجاعت امام بود که قبول کرد جنگ خاتمه پیدا کند، البته برخی تحلیل‌هایی در آن دارند، خیلی‌ها هم برای خاتمه جنگ پیشنهادات دیگری داده بودند اما رهبری خودش وارد شد که امروز نیز در مسائل منطقه‌ای همین‌طور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: زمانی که عراق اشغال شد رهبری بود که توانست شرایط عراق را تغییر دهد و مردم این کشور در مقابل ظلم مضاعف آمریکا بایستند و آمریکایی‌ها نیز مجبور شوند عراق را ترک کنند.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: در جنگ 33 روزه نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این امر بی‌بدیل بود. همه کسانی که دستشان در کار بود، جور دیگری می‌اندیشند زیرا فشار خیلی زیاد بود. نوع تلقی و رویکرد ایشان نسبت به موضوع، سرنوشت این نبرد را تغییر داد. شاید بعدها لازم باشد اجزای آن نوشته و اعلام شود.

وی اضافه کرد: برادر ما حسن نصرالله در جریان بود که وقتی پیام ایشان منتقل شد، چگونه سرنوشت نبرد 33 روزه تغییر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید درک کنیم که حرکت ملت ایران بدون داشتن یک پیشوای بزرگ، زکی و پارسا، چه در زمان امام و چه در زمان فعلی امکانپذیر نبود، تصریح کرد: باید قدر آن را دانست.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بنده در مساله اقتصاد مقاومتی نظر ایشان را داهیانه می‌دانم، گفت:‌ایشان در مسائل داعش و دیگر مسائل از یک فترت برخوردارند که باید این جایگاه را حفظ کرده و از آن تبعیت کنیم.

وی ادامه داد: دین اسلام باعث حرکت ملت ایران شده است اما این اسلام، اسلام انقلابی و ناب محمدی و نه اسلام متحجرانه، خمود و آمریکایی که امروز عده‌ای آن را در دنیا برجسته می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسلام ناب محمدی که امام از آن یاد کرد را باید درست شناخت تصریح کرد: این اسلامی که امروز دست ما رسیده است از حوزه‌های علمیه به ما منتقل شده که باید از آن حفاظت کنیم. ما همیشه در معرض یک آسیب از این جهت هستیم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه شهید مطهری در آن زمان از حرکت موتلفه حمایت کرد، گفت: دغدغه افرادی مانند شهید مطهری در آن زمان از اسلام التقاطی بود، در آن زمان گرایش‌ها به سمت مارکسیست‌ها بود و اسلام مخلوط بی‌واقعیتی عرضه می‌کردند. مرحوم شهید مطهری خونش را برای این داد که اسلام ناب محمدی و نه اسلام التقاطی به دست ما برسد.

وی در ادامه اظهار داشت: گروه‌های تروریستی که در منطقه به جان مردم افتاده‌اند، هدف‌شان اسلام است، اما آنها اسلام سیاسی بدلی درست کرده‌اند. اسلام آمریکایی که امام از دست آنها به فغان آمده بود یک واقعیت است و وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: یکی از امرای کشورهای اسلامی همیشه می‌گوید که من هاشمی هستم اما سوال این است که آیا واقعا حقیقت هاشمی بودن را اجرا می‌کند؟

لاریجانی همچنین جریان‌های تروریستی یک جریان دست‌ساز دانست و خطاب به غربی‌ها گفت: شما داعش را به وجود آوردید و از آن پشتیبانی کردید. شنیده‌ام که داعش 30 میلیارد دلار سلاح در اختیار دارد، آیا این مبلغ از مریخ آمده است؟! آیا جز این است که کشورهای منطقه و شما غربی‌هااین سلاح‌‌ها را در اختیار غربی‌ها قرار داده‌اید.

وی همچنین تشکیل ائتلاف ضدداعش را یک فضاحتی برای غرب دانست و گفت: آنها نقشه‌شان مدیریت قضیه است و می‌خواهند مسلمانان را از این طریق به خودشان مشغول کنند که تاکنون نیز توانسته‌اند. اسرائیل امروز دارد آزادانه شهرک‌های یهودی‌نشین را می‌سازد. پس از جنگ‌های 22 و 33 روزه امروز اسرائیل فضای تنفسی پیدا کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خطاب به غربی‌ها گفت: نمی‌توانیم اینطور تصور کرد که اینها نمی‌خواهند بروند بلکه شما نمی‌خواهید داعش از بین برود، لذا مساله حقیقت اسلام این است که ما را نسبت به سرنوشت امت اسلامی مسئولیت‌دار کرده است که این چیز مهمی است و در فکر امام نیز بوده است.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: امروز وحدت ملی در داخل کشور و وحدت اسلامی برای کلیت مسلمانان امری ضروری است. این داعیه امام بود که نقطه مقابل جریان تکفیری است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید قدر وحدت داخلی را بدانیم، تصریح کرد: نباید گاهی سر هر موضوعی اختلافات را به نزاع و دشمنی بکشانیم، کشوری که دارای مردمسالاری و دموکراسی است اختلاف نظر هم در آن وجود دارد. البته این به معنای این نیست که ساده‌اندیش باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: کسانی که راه امام، رهبری و اسلام ناب محمدی را قبول دارند ممکن است در موضوعی تشخیص دیگری داشته باشند که این اشکال ندارد، اما نباید ظرفیت وحدت درونی را دست کم بگیریم.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: همه کشورهای منطقه نزاع، دعوا و به هم‌ریختگی امنیتی دارند اما در داخل ایران آرامش روانی وجود دارد که باید قدر آن را دانست و برایش هزینه داد.

وی تصریح کرد: درست است که نسبت به ملت ایران گاهی حرف‌های نادرست زده می‌شود که البته این سابقه دارد، در وقوع جنگ 33 روزه برخی کشورهای عربی کوچکترین کمکی به حزب‌الله نکردند و وقتی می‌گفتیم که چرا این کار را کردید، می‌گفتند که حزب‌الله شیعه است. رفتار این کشورها به گونه‌ای است که وقتی یک بیماری در کشورهای اسلامی به وجود بیاید هر روز یک جور حرف می‌زنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هدف حرکت امام، وحدت درونی امت اسلامی بود، گفت: آنچه باعث عزت شده است همین وحدت درونی است.

لاریجانی با بیان اینکه ما از روی مسئولیت نگران کل وحدت امت اسلامی هستیم، گفت: روحیه جهادی امری است که موتور محرک عزت‌مندی ملت است، شهدای موتلفه که برای‌شان امروز گردهم آمده‌ایم این راه را جلوی پای ملت ایران باز کرده‌اند. فرهنگ ما این نکته را به ما القا می‌کند.

وی همچنین یکی از دلایل سربلندی ملت ایران را روحیه جهادی دانست و تاکید کرد: این ویژگی با حرکت‌های تروریستی ارتباطی ندارد. جهاد در مقابل دشمنان امت اسلامی صورت می‌گیرد. در صورتی که تروریست‌ها در میان امت اسلامی دست به ترور می‌زنند. این روحیه جهادگری در حرکت‌های 37 سال پس از انقلاب جایگاه‌ها را تغییر داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: امروز در خاورمیانه نیروها و جریانات مجاهدانه هستند که تاثیرگذارند، ملت ایران عامل سرافرازی‌اش به این روحیه جهادی برمی‌گردد، لذا این قیمت دارد. باید عزیز بداریم کسانی که این راه را دنبال می‌کنند و جوانانی را تربیت می‌کنند که روحیه جهادی داشته باشند.

وی اضافه کرد: وقتی رهبر انقلاب می‌گویند که اقتصاد باید مردمی شود، این یک فکر جهادی است.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران وقتش را تلف نکرده و همواره در این سال‌ها توانسته به توانمندی‌های علمی و فناوری دست پیدا کند، گفت: گاهی کشورها وقتی از نظر وضعیت و امکانات ذیق می‌شوند نمی‌توانند در شرایط مطلوب بوده و پیرشفت‌هایی داشته باشند اما ایران در سخت ترین شرایط فشارها را برای رشد علمی تحمل کرده و امروز به وضعیت علمی مناسبی رسیده است به طوری که ما در حوزه دفاعی دارای پیرشفت‌هایی هستیم و توانستیم در این شرایط توانمندی موشکی خوبی داشته باشیم. ایران امروز در شرایط سختی توانست امکانات را برای نیازهای دفاعی بسیج کند و به یک قدرت موشکی تبدیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: روی پای خود ایستادن هزینه دارد اما سربلندی را به ارمغان می‌آورد. البته ممکن است عده‌ای از بغض‌شان نخواهند به توانمندی‌های ایران اذعان کنند اما این یک واقعیت است.

وی همچنین تصریح کرد: شهدای موتلفه این راه را دنبال کردند که امروز پس از 50 سال در ایران به جای اینکه ابرهای سیاه دیکتاتوری حکومت کند حکومت دینی حاکم است. قدردانی از این امر این است که مااین راه را بشناسیم. مبادا در داخل کشور کسی تصور کند که اگر در منطقه تاثیرگذار هستیم و به روحیه جهادی تکیه داریم، می‌توانیم دلیلی برای آن بسازیم، این طور نیست.

لاریجانی همچنین با تاکید بر اینکه این آرزوی ما است که در منطقه با همه کشورهای زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم، گفت: ایران به دلیل اینکه فکر الهام‌بخش مثبت دارد به دنبال دردسر نیست اما راهی که پیش پای ملت‌ها می‌گذارد باعث سرافرازی آنهاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما قصد دخالت در عراق را نداریم و از روی مسئولیت‌شناسی به آنها کمک می‌کنیم و از روی مسئولیت‌شناسی این کمک‌ها را انجام می‌دهیم، تاکید کرد: البته برخی کشورها آن را می‌فهمند و درک می‌کنند اما برخی که صادق نیستند دردسرساز هستند که به آنها می‌گوییم باید روش را تغییر دهند بلکه ما راه‌مان را تغییر نمی‌دهیم زیرا این دستاورد بزرگی برای ملت ایران است.

لاریجانی در پایان خطاب به کشورهای منطقه درباره اوضاع امنیتی آن خاطرنشان کرد: ما روش‌مان را تغییر نمی‌دهیم شما روش‌تان را تغییر دهید تا ببینید چگونه امنیت در منطقه برقرار می‌شود.
منبع:تسنیم

۱۳۹۴/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...