نسخه چاپی

آقای آخوندی! با این وام مسكن خودتان می توانید خانه بخرید؟!

در حالی در روزهای گذشته پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی مسكن به بانك‌ها ابلاغ شده كه محاسبات نشان می‌دهد افراد باید دو برابر این وام را به بانك‌ها برگردانند و در كنار آن، این وام با توجه به قیمت خانه در مناطق مختلف تهران، جواب‌گوی خانه‌دار شدن آنها نیست.

به گزارش نما رقم تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن شاید به خودی خود زیاد به نظر آید، اما اگر شما سری به بازار مسکن زده باشید و قیمت انواع خانه را از بنگاه‌های املاک گرفته باشید، متوجه می‌شوید رقم آن‌چنان زیادی نیست.

به گزارش افکارنیوز، در حال حاضر گزارش‌های میدانی خبرنگار ما از نقاط مختلف تهران از قیمت مسکن نشان می‌دهد که در حال حاضر در پایین‌ترین نقطه تهران هر مترمربع خانه حدود ۲.۵ میلیون تومان و در بالاترین نقطه تهران تا حدود ۲۰ میلیون قیمت دارد.

گزارش‌های رسمی نیز این موضوع را نشان می‌دهد؛ به طوری که براساس گزارش مرکز آمار ایران از حداکثر قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در تهران حاکی از آن است که در منطقه یک تهران هر متر واحد مسکونی بیش از ۲۳ میلیون تومان و در منطقه دو حدود ۲۴ میلیون تومان است. در جنوبی‌ترین نقطه تهران نیز هر مترمربع خانه نوساز به طور متوسط ۲.۳ میلیون تومان قیمت دارد.

این موضوع نشان می‌دهد که در بالاترین نقطه تهران و در خانه‌های لوکس با وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن، فقط می‌توان سه متر خانه خرید و در نقاط جنوبی تهران، به سختی ۳۴ متر خانه می‌شود خرید؛ چراکه در هنگام خرید مسکن، بنگاه‌های املاک و فروشندگان مسکن، برای فروش امکانات خانه‌های خود پول جداگانه‌ای می‌گیرند. برای مثال، اگر یک نفر خواهان خرید یک خانه در حال ساخت در جنوبی‌ترین نقطه تهران باشد، باید برای پارکینگ، حیاط‌خلوت، آنشعاب رقم‌های بالاتری پول دهد و در نهایت بابت همین مواد متفرقه، ۳۰ میلیون تومان جداگانه غیر از قیمت هر متر خانه از جیب او خواهد رفت. حالا بماند که همین موارد در شمال تهران قیمت بالاتری دارد.

حالا نکته جالب این‌جاست که برای گرفتن وام ۸۰ میلیونی مسکن، باید ۴۰ میلیون تومان پول افراد یک سال در بانک بماند و بعد وام بگیرند تا بعدا ۱۶۰ میلیون تومان به بانک پرداخت کنند. بر این اساس، از نگاه عامه مردم وام ۸۰ میلیونی مسکن آنها را خانه‌دار نخواهد کرد.

با این وجود، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به خبرنگاری درباره این‌که وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن جواب‌گوی نیاز خرید منزل در شهرهای بزرگ نیست، تنها به این پاسخ بسنده کرد: «بعدا از من نظر بخواهید.»

در حال حاضر نگاه مردم در مقابل وام میلیونی مسکن این است که با حداقل حقوق کارگری چطور می‌شود خانه خرید و اقساط بالای یک میلیون تومانی این وام را برگرداند. این در حالی است که به گفته دولتمردان، این وام برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط به پایین جامعه است؛ وگرنه افرادی که در مناطق شمالی تهران زندگی می‌کنند و برای خرید هر متر خانه حاضر هستند بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه کنند که دیگر نیازی به وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن ندارند.

با این حال، مقامات دولتی، افتتاح حساب پس‌انداز مسکن یکم را مدلی ساده برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط دانست. به گفته عباس آخوندی، «بخش مسکن در کشور باید به جایگاهی برسد که اگر از هر مسوولی پرسیده شود می‌خواهم خانه‌دار شوم، چکار کنم؟ آن مسوول بدون لکنت پاسخ دهد. حالا ما امروز می‌خواهیم پاسخ ساده‌ای برای این سوال ساده ارائه دهیم و آن راه‌اندازی مدلی بسیار روان است که هر فرد می‌تواند با مقداری پس انداز و دریافت وام خانه‌دار شود.»

وزیر راه و شهرسازی پیش از این نیز در سال گذشته عنوان کرده بود که «با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن می‌توان ۵۰ درصد قیمت مسکن را از طریق تسهیلات خریداری کرد و خانه‌ اولی‌ها برای ما بسیار مهم هستند. بر همین اساس، متراژی که برای خانه اولی‌ها در نظر گرفته شده، ۷۵ متر است و میانگین پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومان است.»

اما در مقابل این اظهارنظرها، سوالی که از آقای وزیر باید پرسید، این است که با توجه به قیمت خانه در سطح شهر و حقوق پایین اقشار متوسط و پایین جامعه که به طور قطع کمتر از ۱.۵ میلیون تومان است، چطور می‌توانند با وام ۸۰ میلیون تومانی خانه بخرند؛ چراکه در بازپرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی، میزان اقساط ماهانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که قطعا کسانی که برای گرفتن وام خرید مسکن اقدام می‌کنند، یا از قشر متوسط جامعه و یا همان هستند که براساس آمارهای رسمی زیر خط فقر قرار دارند.

چندی پیش یکی از اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس عنوان کرده بود که شرایط و مقدار این وام به هیچ عنوان نمی‌تواند گره‌گشای اقشار فاقد مسکن و کم‌درآمد باشد و با توجه به قیمت مسکن در تهران و بسیاری از شهرهای کشور، بعید می‌دانم کسی بتوان با اتکا به این وام صاحب‌خانه شود.»

وی با ذکر مثالی متذکر شده بود «یک خانواده چهار نفره که با حداقل دستمزد کارگری ۷۰۰ هزار تومانی سرپرست خانوار و هزینه تحصیل و گاها درمان فرزندان زندگی خود را می‌گذراند، به هیچ عنوان با وام ۸۰ میلیونی راه به جایی نمی‌برد و توان خانه‌دار شدن ندارد.»

به‌هرحال واکنش اغلب مردم در مقابل این موضوع این بوده که «به دلیل این‌که اکثریت مسوولان از وضع مالی مناسبی برخوردارند، موقع اتخاذ این تصمیمات به جیب خودشان نگاه می‌کنند و نه مردم.»

بر این اساس، از آقای وزیر باید پرسیده شود که مطمئن هستید که وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن درد مستاجری مردم را دوا می‌کند و تزریق این پول به بازار، یک بار تورمی دیگری به بازار مسکن نخواهد داشت تا مردم مجبور شوند خانه را گران‌تر بخرند؟ در عین حال، سوال دیگری که مطرح است، این‌که آقای آخوندی، خانه شما چقدر می‌ارزد و مردم با ۸۰ میلیون تومان، چند متر از خانه شما را می‌توانند بخرند؟!

۱۳۹۴/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...