نسخه چاپی

بدون سحری روزه نگیرید

یك كارشناس تغذیه، ضرورت رعایت هرم غذایی در ماه مبارك رمضان را همچون دیگر ایام سال، مهم دانست و گفت: تنها با یك رژیم غذایی حاوی گروه‌های مختلف غذایی می‌توانیم روزه‌داری توأم با سلامت را تجربه كنیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: یک کارشناس تغذیه، ضرورت رعایت هرم غذایی در ماه مبارک رمضان را همچون دیگر ایام سال، مهم دانست و گفت: تنها با یک رژیم غذایی حاوی گروه‌های مختلف غذایی می‌توانیم روزه‌داری توأم با سلامت را تجربه کنیم.

«نیلوفر حیدری» پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل در ایام ماه مبارک رمضان برای روزه‌داران را مهم دانست و گفت: توصیه می‌شود روزه‌داران به برنامه غذایی خود توجه داشته باشند و همه‌ی گروه‌های غذایی را در برنامه سحر و افطار خود بگنجانند.

وی به افراد بخصوص آنها که در سنین رشد هستند، توصیه کرد از روزه گرفتن بدون صرف وعده سحری خودداری کنند، چون در این صورت بدن آنها با افت شدید قند و تحلیل عضلانی مواجه می‌شود.

حیدری در ادامه به روزه‌داران توصیه کرد: با نوشیدنی‌های گرم و ولرم مثل آب ولرم، چای کم‌رنگ، شیر گرم و ... افطار کنند و در زمان افطار بین سه تا پنج عدد خرما بخورند، چون مصرف چند عدد خرما در وعده‌ی افطار علاوه‌بر این‌که در تنظیم قند خون افراد مهم است، به‌علت برخورداری از منابع با ارزشی مثل پتاسیم و املاح برای بدن مناسب است.

این کارشناس تغذیه در ادامه مصرف بین شش تا هشت لیوان آب را در فاصله‌های مناسب بین افطار تا سحر برای پیشگیری از کم‌آبی بدن به روزه‌داران توصیه کرد و گفت: بهتر است روزه‌داران از نوشیدن آب سرد خودداری کنند.

این کارشناس تغذیه به روزه‌داران توصیه کرد: از صرف چای در وعده‌ی سحری خودداری کنند، چون خوردن چای خصوصاً چای پررنگ مدر است و باعث افزایش دفع ادرار می‌شود و بدن فرد را با کم آبی در طول روز مواجه می‌کند.

حیدری در ادامه به افراد توصیه کرد: به‌منظور جلوگیری از تشنگی خود بعد از وعده سحر یک یا دو عدد لیموترش تازه بخورند، چون مصرف لیموترش تازه باعث پیشگیری از احساس تشنگی می‌شود.

کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه مصرف غذای سبک و مختصر در وعده‌ی افطار را به روزه‌داران توصیه کرد.

وی در ادامه به روزه‌داران توصیه کرد در ایام ماه مبارک رمضان از مصرف مواد غذایی سرخ شده و ادویه‌دار صرف نظر کنند، چون مصرف این نوع از مواد غذایی باعث بروز تشنگی و ناراحتی‌های گوارشی در روزه‌داران می‌شود.

حیدری در ادامه در خصوص خوردن مواد خوراکی شیرین هم به روزه‌داران توصیه‌هایی کرد و از آنها خواست تا در خوردن مواد خوراکی شیرین زیاده‌روی نکنند تا در پایان ماه مبارک رمضان با چاقی و اضافه وزن مواجه نشوند.

وی مصرف مقادیر کافی از سبزیجات را به روزه‌داران توصیه کرد و از آنها خواست تا سبزیجات مختلفی مثل گوجه‌فرنگی، خیار، هویج، کلم بروکلی و... را در برنامه افطار و سحر خود بگنجانند.

این کارشناس تغذیه مصرف زیاد میوه را در میان وعده‌های بین سحر تا افطار به روزه‌داران توصیه کرد و گفت: بهتر است مصرف میوه‌ها هم‌زمان با وعده‌های غذایی نباشد.

۱۳۹۴/۳/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...