نسخه چاپی

كشورهای ركورددار داعش ؟

10 درصد اعضای داعش را زنان تشكیل می دهند كه ۲۵ درصد آنها دارای تابعیت فرانسوی هستند و از این حیث فرانسه در راس كشورهای دیگر قرار دارد. این درحالی است كه دستگاه های اطلاعاتی انگلیس از ملحق شدن ۵۰ زن و دختر انگلیسی به داعش و منابع امنیتی آلمان از پیوستن ۴۰ زن و دختر آلمانی به این گروه تكفیری خبر می دهند.

به گزراش نما، گروه تروریستی تکفیری «داعش» را نمی توان پدیده ای محلی برشمرد یا ظهور و شکل گیری آن در سال ۲۰۰۶ میلادی را مرتبط با مناطق درگیری و نزاع در عراق دانست که در آن زمان «امارت اسلامی عراق» نامیده می شد تا اینکه پس از آن و در سال ۲۰۱۳ میلادی ظهور خود در سوریه را اعلام کرد و خود را «امارت اسلامی عراق و شام» یا همان «داعش» نامید و پس از آن در سال ۲۰۱۴ تاسیس خلافت اسلامی و تشکیل امارت اسلامی مورد ادعایش را اعلام کرد و نفوذ خود را به کشورهای دیگری مانند لیبی و یمن توسعه داد و بیعت دیگر گروه های هم فکر خود مانند «انصار بیت المقدس» در مصر و «بوکو حرام» در نیجریه را به دست آورد.

داعش آن قدر توسعه یافت که به پدیده ای جهانی و کانون جدید توجه و روی آوردن «سلفی های تکفیری» از سراسر جهان تبدیل شود، بی آنکه حد و مرزی برای خود بشناسد و برای اشاعه و انتشار افکار و اندیشه هایش در کشورهای دیگر از هر وسیله در اختیار استفاده کرد، از جذب عناصر از طریق پایگاه های اینترنتی و فریب های دینی و جهادی و اخروی گرفته تا وعده های رومانتیک تامین زندگی و زن و شغل و ...

داعش و جهانی سازی «جهاد تکفیری»
داعش کانون جذب جهادی های تکفیری جهان و مامن و پناهگاه آنها به شمار می آید و این موضوع تنها شامل کسانی نمی شود که دارای پیشینه های دینی و مذهبی افراط گرایانه هستند یا به نوعی تحت ظلم و ستم و تبعیض قرار گرفته اند، بلکه تب پیوستن به داعش به افراد عادی و نوجوانانی که راه زندگی بهتر را در «امارت اسلامی» می دیدند، هم سرایت کرد.

آمار دقیقی از تعداد عناصر مسلح خارجی در سوریه وجود ندارد، اما براساس پژوهشی که در ژانویه ۲۰۱۴ تحت عنوان «عناصر مسلح خارجی در سوریه» منتشر شد، برآورد شد که طی ۳ سال گذشته تعداد این عناصر به ۱۲ هزار نفر رسیده باشد و این رقم بسیار بیشتر از تعداد جهادی هایی است که طی ۱۰ سال به گروه تروریستی تکفیری «القاعده» در افغانستان ملحق شده بودند.

همچنین این عناصر مسلح از ۸۱ کشور جهان راهی سوریه شده اند و برآورد می شود که ۳ هزار نفر آنها دارای تابعیت کشورهای غربی بودند.

با وجودی که اغلب سرکردگان داعش و حتی «ابو بکر البغدادی»، سرکرده اصلی آن دست پرورده «ابو مصعب الزرقاوی»، رهبر سابق القاعده در عراق به شمار می آیند، اما به اعتقاد کارشناسان امور گروه های جهادی تکفیری آنچه داعش را از القاعده متمایز می کند، طرح آن برای تشکیل «امارت اسلامی» مورد ادعای خود است که بنابر اظهارات البغدادی سنگ بنای اولیه آن در سوریه و پس از تسلط این گروه بر شهر و استان رقه، شمال شرقی سوریه گذاشته شد تا پس از آن شاهد توسعه و گسترش نفوذ آن در مناطق غربی عراق و تلاش آن برای از بین بردن مرزهای بین عراق و سوریه و ملحق کردن مناطق تصرف شده در این دو کشور به یکدیگر باشیم.

براساس این تحقیق، عامل دیگری که دستکم تاکنون داعش را از القاعده متمایز کرده، عدم اقدام این گروه علیه کشورهای غربی است و همین موجب شده تا این کشورها به شکل جدی درپی مبارزه با آن نباشند، به ویژه آنکه غرب همواره راهبرد مسلمانان به دست مسلمانان را دنبال کرده و در سال های اخیر تاکید بر این راهبرد را بیش از پیش افزوده است.

در این بین سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، تعداد عناصر داعش را بیش از ۵۰ هزار نفر می داند که ۲۰ هزار نفر از آنها را افراد خارجی تشکیل می دهند و این جدای از تلاش های داعش برای جذب عناصر مسلح دیگر گروه های تروریستی است.
در این بین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا تعداد عناصر داعش را بین ۲۰ تا ۳۲ هزار نفر و تعداد عناصر خارجی آن را ۷ تا ۱۰ هزار نفر برآورده کرده است.

جوانان هدف اصلی داعش
داعش تمام امکانات و توان خود را برای جذب جوانان و عناصر مسلح و مادران مجاهدان آینده!! چه از طریق پایگاه های مختلف تبلیغاتی و رسانه ای خود و چه از طریق جذب و عضو گیری اینترنتی و یا وعده و وعیدهای مادی و این دنیایی یا معنوی و آن دنیایی و دینی و مذهبی به کار می برد.

در مواردی هم مشاهده شده است که عضو گیری داعش با تهدید به قتل و ذبح بوده است، هرچه هست آنکه داعش از ابزارهای رسانه ای و تبلیغاتی خود و جوانانی که به این گروه تکفیری ملحق شده اند، به شکلی گسترده استفاده می کند، به عنوان مثال در یکی از ویدئو کلیپ های این گروه تحت عنوان «کودکان داعش»، کودکانی از کشورهای مختلف نشان داده می شوند که قرآن می خوانند و یکی از آنها از درباره حضورش در امارت اسلامی داعش سخن می گوید.

همچنین ویدئو کلیپ های بسیاری در پایگاه های مختلف اینترنتی توسط این گروه پخش شده که نشان می دهد، جوانانی که به داعش ملحق شده اند، در چه رفاه و نعمتی غرق هستند و از چه امکاناتی بهره می برند و از اینکه در نبردهای مختلف داعش مشارکت دارند، خرسند هستند و از اینکه بی محابا سر تن از دیگران جدا می کنند، لذت می برند، تمام این ترفندها را باید در چارچوب جنگ نرم داعش و «جذب نرم» آن ملاحظه کرد.

غیر از آن شاهد فیلمی بودیم که در سال ۲۰۱۴ توسط «فایس نیوز» به مدت ۵۰ دقیقه درباره داعش تولید شد و موضوع آن زندگی داخل شهر «رقه» بود که داعش مدعی است، پایتخت امارت اسلامی این گروه است و در آن تلاش شد، نشان داده شود که داعش در این شهر تمام احکام شریعت اسلامی را به اجرا می گذارد و همه از این امر راضی و خرسند هستند.

در گزارش منتشر شده توسط پایگاه تحلیلی «میدل است مونیتور» تاکید شده است که جوانان عربستانی بیش از جوانان دیگر کشورهای عربی جذب داعش شده اند، به گونه ای که برآورده شده حدود ۷ هزار جوان سعودی به داعش ملحق شده باشند، پس از آن جوانان دو کشور تونس با ۵ هزار جوان و اردن با ۲ هزار و ۵۰۰ جوان قرار دارند. در حالی که عربستان سعودی و اردن از جمله کشورهای عضو ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به شمار می آیند.

اما پژوهش صورت گرفته توسط نشریه «لونگ وور» اظهار می کند که از هر ۲۶ فرد مسلح موجود در سوریه ۲۴ نفر خارجی هستند. در حالی که گزارش روزنامه «دیلی پاول» با ارائه نقشه ای از عناصر مسلح خارجی فعال در سوریه و تعداد آنها، نشان می دهد که عربستان سعودی در راس این کشورها قرار دارد و پس از آن لیبی و تونس و اردن رده های دوم تا چهارم را احراز می کنند.
اما از میان کشورهای اروپایی انگیس رتبه اول را احراز می کند و پس از آن کشورهای فرانسه و بلژیک و آلمان و هلند قرار می گیرند. این پژوهش تاکید می کند که یک چهارم عناصر مسلح اروپایی که به داعش ملحق شده اند، انگلیسی هستند و تعداد آنها بین ۲۰۰ تا ۲ هزار نفر برآورد شده است.

اما در خصوص زنانی که به داعش ملحق شده اند، برآورد می شود که ۱۰ درصد اعضای داعش را زنان تشکیل می دهند که ۲۵ درصد آنها دارای تابعیت فرانسوی هستند و از این حیث فرانسه در راس کشورهای دیگر قرار دارد. این درحالی است که دستگاه های اطلاعاتی انگلیس از ملحق شدن ۵۰ زن و دختر انگلیسی به داعش و منابع امنیتی آلمان از پیوستن ۴۰ زن و دختر آلمانی به این گروه تکفیری خبر می دهند.

هنگام سخن به میان آوردن از زنان پیوسته به داعش نمی توان «حیات بومدین» فرانسوی با ریشه های عربیش را نادیده گرفت، همسر «احمد کویلبالی» مجری عملیات گروگان گیری شماری از شهروندان فرانسوی در سوپر مارکتی یهودی در پایتخت فرانسه همزمان با حادثه «شارلی ابدو»، به گونه ای که پس از شرکت در این عملیات به داعش در سوریه ملحق شد.

از دیگر رخ دادهایی که ماه های اخیر جامعه انگلیس را به خود مشغول کرده است، قضیه فرار سه دختر نوجوان بود که دوربین ها آخرین بار حضور آنها در فرودگاه ضبط کرده و به ترکیه پیوسته بودند و این باور وجود دارد که آنها از طریق پایگاه های اینترنتی جذب و به سفر جهت پیوستن به داعش قانع شده بودند.

داعش از این دختران به عنوان پاداشی به سنگ دل ترین و خشن ترین عناصر خود استفاده می کند و بر این باور است که آنها و فرزندانی که به دنیا خواهند آورد، هسته جامعه داعش در آینده را تشکیل می دهند.

عناصر مسلح خارجی چگونه به سوریه و عراق می‌آیند
هنگام سخن گفتن از نحوه رسیدن عناصر مسلح و جهادی های تکفیری به سوریه و مناطقی که داعش در تصرف کنترل است، نام اولین کشوری که به ذهن خطور می کند، ترکیه است. ترکیه در واقع در راس کشورهایی است که امکان رسیدن عناصر مسلح به سوریه و از آنجا ملحق شدن به صفوف داعش را از طریق مرزهای مشترکی که با سوریه دارد، تسهیل و فراهم می کند، به ویژه آنکه بخشی از این مرزها از کنترل نظام سوریه خارج است و همین موضوع ورود عناصر مسلح به سوریه را تسهیل کرده است.

از میان جهادی های تکفیری که راهی سوریه می شوند، وضعیت تونسی ها مساعدتر از بقیه است، چون آنها با ویزای کار وارد لیبی می شوند و از آنجا هواپیماهای ترکیه آنها را به این کشور و به طور مشخص به آنتالیا منتقل می کنند. در آنجا با افرادی ارتباط برقرار می کنند که آنها را به مناطق مورد نظرشان در سوریه محقق می کنند.

گذرگاه های کسب، کلس، ریحانلی، هاتای، باب السلامه و باب الهوی از مهمترین گذرگاه های ورود تروریست های تکفیری از ترکیه به سوریه است.

دومین راه ورود عناصر جهادی تکفیری به سوریه از کشور لبنان است که همانند ترکیه دارای مرزهای مشترکی با سوریه است، در حالی که تکفیری هایی که از مرزهای ترکیه وارد سوریه می شوند، راه استان ها و مناطق شمالی و شمال غربی و شمال شرقی سوریه از جمله رقه، حلب، ادلب و حسکه را پیش می گیرند، عناصر مسلحی که از مرزهای لبنان وارد سوریه می شوند، راهی استان های مرکزی سوریه و عمدتا دمشق و ریف دمشق و در مراتب بعدی حمص و حماه می شوند.

گذرگاه های وادی حمید، وادی الکرم، مرطبیه ، الزمرانی، الرومیات و میرا مهمترین گذرگا های عناصر تکفیری برای ورود به سوریه از خاک لبنان است.

اما سومین راه ورود عناصر تکفیری به سوریه جهت پیوستن به داعش کشور اردن است که همانند ترکیه و لبنان دارای مرز مشترک با سوریه است. مهمترین گذرگاه های اردن که عناصر تکفیری از آن برای ورود به سوریه استفاده می کنند، گذرگاه نصیب و المزیریب است و بالطبع تروریست هایی که از این منطقه وارد خاک سوریه می شوند، راهی استان های جنوبی سوریه یعنی درعا و قنیطره و به گروه های تروریستی فعال در این استان ها ملحق می شوند.

۱۳۹۴/۳/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...