نسخه چاپی

18.9 درصد فارغ‌التحصیلان كشور بیكارند

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای كشور گفت: در حال حاضر 18.9 درصد فارغ‌التحصیلان كشور بیكار هستند كه در مجموع 12.5 درصد مردان و 33.5 درصد زنان فارغ‌التحصیل فاقد شغل می‌باشند.

به گزارش نما به نقل از فارس، کوروش پرند عصر امروز در جلسه کارگروه سرمایه و اشتغال استان لرستان اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات کشور سکونت‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی‌‌های شهری است که این موضوع یک مشکل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به شمار می‌رود و متأسفانه شاهد مهاجرت روستاییان به شهرهای کوچک و سپس به شهرهای بزرگ هستیم و این مشکل در تمام مناطق کشور وجود دارد.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی اشتغال افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در طرح آموزش‌های مهارتی به یک میلیون بیکار و 6 میلیون فرد شاغل آموزش‌های لازم داده خواهد شد.

پرند با اشاره به رشد منفی اقتصادی در سال‌های گذشته و بهبود این روند در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: برای از بین بردن بیکاری در کشور، حداقل به رشد اقتصادی مثبت هفت درصد نیاز داریم که در کوتاه‌مدت نمی‌توان به این رشد رسید، اما استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌تواند نقش مهمی در توسعه اشتغال و از بین بردن بیکاری داشته باشد.

وی گفت: در سیستم جدید، به هر فرد 20 تا 25 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود تا به اشتغال پایدار برسد و صندوق کارآفرینی نیز به واحدهایی که وارد چرخه تولید می‌شوند، 100 میلیون تومان وام می‌دهد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه عنوان کرد: یکی از معضلات حال حاضر کشور ما وجود فارغ‌التحصیلان بیکار است و در واقع نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور 18.9 درصد است که 12.5 درصد مردان فارغ‌التحصیل و 33.5 درصد زنان فارغ‌التحصیل در جامعه ما فاقد شغل هستند و این آمار در استان‌های لرستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استان‌های کشور بیش‌تر است.

وی افزود: در حال حاضر 27.2 درصد فارغ‌التحصیلان رشته علوم کامپیوتر بیکار هستند و بعد از این رشته، رشته کشاورزی نیز با 27 درصد بیکاری فارغ‌التحصیلان با این مشکل مواجه است.

پرند تصریح کرد: در حال حاضر 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم که 1.5 میلیون نفر آنها در 20 رشته گرایش متمرکز شده‌اند و این نشان‌دهنده این است که رشته‌های دانشگاهی ما متناسب با نیاز کشور نیست و می‌بینیم که یکی از مشکلات حال حاضر ما، نداشتن تکنسین‌های حرفه‌ای است.

وی در پایان افزود: در طرح‌های جدیدی که در شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده است، کارورزی به عنوان یکی از راه‌کارهای مناسب پیش‌بینی شده که 60 درصد فارغ‌التحصیلان می‌توانند با حضور در کارورزی وارد بازار کار شوند و علاوه بر آن، کارآموزی نیز پیش‌بینی شده است تا دانشجو بتواند در طول دوران تحصیل، آموزش‌های لازم برای حضور در بازار کار را فرا بگیرد.

۱۳۹۴/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...