نسخه چاپی

اظهارنظر آلن ایر درباره احتمال توافق هسته‌ای

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه امریكا گفت كه هنوز وقت كافی برای رسیدن به یك توافق مورد پسند همه ی طرف های مذاكره كننده هسته ای وجود دارد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، آلن ایر شامگاه چهارشنبه اظهارکرد: به تاخیر افتادن تصمیمات دشوار، هیچ دردی را دوا نمی کند و بر عکس با گذشتن زمان، اتخاذ تصمیمات سخت، سخت تر خواهد شد.

وی با بیان این که ما وقت کافی داریم تا قبل از سی ام ژوئن به یک توافق مورد پسند همه برسیم، به صدای امریکا گفت که موضوع همزمانی و همان اصل بازگشت پذیری خودکار تحریم ها، برای طرف آمریکایی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در حال حاضر موضوع بازگشت پذیری تحریم ها در صورت لزوم، مورد بحث و بررسی در وین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا هیات آمریکایی درباره تحریم ها که یکی از مسائل عمده مورد اختلاف است، برنامه مشخصی دارد؟ گفت: نمی توانم وارد جزئیات بشوم اما همان طور که بارها تکرار کرده ایم، هیچ چیز توافق نشده مگر آن که در مورد همه چیر توافق شود.

کمتر از دو هفته مانده به پایان نهم تیر ماه، مهلت مورد توافق دو طرف برای رسیدن به توافق جامع هسته ای، دور آخر گفت و گوهای ایران و 1+5 با هدف نگارش متن نهایی توافق در وین پایتخت اتریش آغاز شد؛ گفت و گوهایی که می تواند طولانی ترین دور مذاکرات دو طرف از پس از تفاهم سیاسی فروردین ماه به این سو باشد.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران نیز روز سه شنبه و پیش از ترک تهران به مقصد وین، یکی از مهمترین پرانتزهای بازمانده در متن توافق جامع را همزمانی رفع تحریم ها از یک سو و انجام تعهدات ایران در سوی دیگر عنوان کرده بود.

به دنبال انتشار اخباری از جاسوسی از هتل های محل برگزاری مذاکرات هسته ای در اروپا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این که هیات آمریکایی تا چه حد از امنیت مذاکرات اطمینان دارد، گفت: طرف آمریکایی برای تضمین امنیت مذاکرات امکانات فوق العاده ای دارد با این حال، وی از ارائه جزئیات بیشتر از این امکانات آمریکا خودداری کرد.

به گفته آلن ایر، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا نیز عصر روز چهارشنبه عازم وین خواهد شد تا به جمع مذاکره کنندگان بپیوندد و در عین حال جان کری وزیر خارجه نیز در تماس مستمر با خانم شرمن و همچنین با باراک اوباما رییس جمهوری خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین افزود که جان کری هفته آینده، در چارچوب گفت و گوهای راهبردی و اقصادی با چین، با هیاتی از آن کشور دیدار دارد و پس از آن، به محض این که زمان را برای حضور در وین مناسب ببیند، برای پیوستن به مذاکرات به اتریش سفر خواهد کرد.

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، روز سیزدهم فرورودین ماه سال جاری در شهر لوزان سوئیس به یک تفاهم سیاسی درباره اجزای اساسی توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافتند و قرار است تا پایان ماه ژوئن (نهم تیر ماه) متن توافق جامع را ثبت و نهایی کنند.

۱۳۹۴/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...