نسخه چاپی

سفر بن سلمان به روسیه با هدف خرید موشك‌ Iskander

روزنامه روسی كامر سانت در تحلیلی پیرامون سفر محمد بن سلمان جانشین ولی عهد عربستان و وزیر دفاع این كشور به روسیه نوشت: این سفر مقدمه ای برای سفر آتی ملك سلمان پادشاه سعودی به روسیه و انعقاد قرار دادهای نظامی و نفتی است.

به گزارش نما به نقل از فارس، کامرسانت در مطلبش که در پایگاه خبری «روسیه ماوراء عناوین» منتشر شد نوشت: کارشناسانی که روزنامه کامرسانت نظر انها را جویا شده است براین باورند که سفر هیات بلندپایه سعودی به ریاست جانشین ولی عهد عربستان به کنفرانس اقتصادی سان پترزبورگ(پایتخت شمالی روسیه) زمینه سازی برای سفرآتی شاه عربستان ملک سلمان به این کشور است.

این روزنامه نوشت : ولادیمیر پوتین 20 آوریل گذشته تلفنی با شاه سلمان گفت‌وگو کرد و از وی برای سفر به روسیه دعوت بعمل آورد. در همان زمان دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که این دو در تماس تلفنی خود نسبت به تعمیق هماهنگی ها بین روسیه و عربستان در خصوص قضایای منطقه ای و بین المللی اعلام آمادگی کردند.

قسطنطین دردایف کارشناس امور بین الملل روسیه و مولف کتاب « عربستان سعودی – قرن 21 در زادگاه اسلام» در این باره به کامر سانت گفت: به نظر می رسد دو طرف روسی و سعودی تصمیم گرفته اند سیاست را از حوزه همکاری های اقتصادی جدا کنند و به رغم اختلافاتی که میان مسکو و ریاض بر سر تحولات یمن و سوریه وجود دارد همکاریهای خود را در همه ابعاد تجاری و اقتصادی از سرگیرند.

این روزنامه روسی انگاه با اشاره به سفر محمد بن سلمان به سن پترز بورگ و مشارکت در برنامه های کاری کنفرانس اقتصادی سن پترز بورگ نوشت: این سفر با هدف گشایش در روابط بین دوکشور پس از چهار سال تیرگی بر سر تحولات سوریه صورت گرفته است.

به نوشته کامرسانت سفر جانشین ولی عهد عربستان به روسیه تا آخرین لحظات نیز از سوی منابع سعودی کتمان می شد و منابع روسی هم حاضر نبودند توضیحی در این خصوص ارائه کنند.

دردایف در این زمینه هم گفت: مجموعه ای از شرایط باعث می شود که سفر جانشین ولی عهد عربستان به سن پترزبورگ دارای اهمیت باشد یکی اینکه این اولین سفر یک مقام بلندپایه سعودی به روسیه پس از رسیدن ملک سلمان به پادشاهی عربستان(ژانویه سال 2015) است و دوم اینکه این هیات نخستین سفر هیات رسمی سعودی به روسیه پس از چهار سال تنش ناشی از اختلافات دو کشور بر سر سوریه می باشد. روسیه صراحتا طی این سالها از نظام حاکم در سوریه حمایت کرد و ریاض دقیقا برعکس به دنبال براندازی نظام سوریه بود. به این معنی که هر یک از این دو کشور – روسیه و سعودی- مجبور به ترک روابط دوجانبه شدند اما الان معلوم است که می خواهند این دوران را سپری نمایند.

گفته شده مسائلی همچون همکاری در خصوص امنیت غذایی، تاسیسات زیربنایی، انرژی و برق،‌بانک ها،‌پتروشیمی و ‌بخش نفت در دستور کار کنفرانس سن پترزبورگ میان روسیه و عربستان قرار دارد.

کامر سانت پیش بینی کرده است که در این سفر دو طرف به عقد قرار دادهایی در خصوص تسلیحات نظامی نیز مبادرت کنند چون یک تیم نظامی سعودی هم اخیرا در کنفرانس نظامی فنی «ارتش- 2015» در شهر کوبنیکای روسیه شرکت کرده و بنا بر اخبار خبرگزاری تاس مسئولان نظامی سعودی با مقامات نظامی روسی در خصوص خرید موشک های بالستیکی - تاکتیکی «اسکندر ای Iskander » نیز رایزنی کرده بودند. البته سخنگوی موسسه صدور تسلیحات "روس ابورون اکسبورت" در گفت‌وگو با کامرسانت این خبر را تکذیب کرد.

اسکندر موشک زمین به زمین با سرعت بسیار زیاد است که تاکنون هیچ یک از سیستم‌های ضدموشکی و راداری شناخته شده توان رهگیری آن را نداشته‌اند و پیش از این روسیه تهدید کرده بود در مقابل نصب سیتسم سپر موشکی آمریکا در لهستان و چک؛ آن را در منطقه کالینینگراد در ساحل دریای بالتیک نصب خواهد کرد.

این موشک با سرعت 2100 متر بر ثانیه و بردی بیش از 450 کیلومتر برای هر سیستم دفاعی الهه وحشت خواهد بود چرا که با سر جنگی پرقدرت خود توانایی آن را دارد تا با ضریب خطای هفت متری؛ هر هدفی را نابود کند.

روسیه پیش‌تر این موشک راهبردی را به سوریه تحویل داده است.

۱۳۹۴/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...