نسخه چاپی

نتایج رسمی انتخابات پارلمانی تركیه اعلام شد

خبرگزاری تسنیم: نتایج رسمی انتخابات پارلمانی تركیه منتشر شد و با اعلام این نتایج رئیس جمهور می‌تواند كه خواستار تشكیل دولت جدید شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نتایج رسمی انتخابات پارلمانی ترکیه که روز 7 ژوئن و با مشارکت 84 درصدی برگزار شد، به صورت رسمی منتشر شد.
بر اساس این نتایج، حزب عدالت و توسعه 258 کرسی از مجموع 550 کرسی پارلمان بدست آورد و حزب جمهوری 132 کرسی بدست آورد.
نتایج این انتخابات برای اولین بار حزب عدالت و توسعه را از سال 2002 تا کنون از بدست آوردن اکثریت در پارلمان محروم کرد.
پس از اعلام نتایج رسمی اعضای پارلمان جدید می‌توانند که مراسم تحلیف برگزار کرده و این امکان برای "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه امکان دارد که خواستار تشکیل دولت جدید شود.
در این انتخابات حدود 47.5 میلیون نفر از شهروندان ترکیه پای صندوق‌های رأی رفتند تا 550 کرسی پارلمان این کشور را بین احزاب این کشور تقسیم کنند.
کردها برای اولین بار در قامت یک حزب وارد پارلمان شدند. البته حزب دموکراتیک خلق‌ها تلاش بسیاری کرده بود تا تبدیل به جبهه‌ای فراگیر شود که نه تنها کردها بلکه زنان، جوانان و چپ‌گراها را به سوی خود جلب کند.
در این میان حزب حاکم عدالت و توسعه اگرچه توانست بیشترین کرسی‌ها را به خود اختصاص دهد اما با از دست دادن 69 کرسی نه نتها نمی‌تواند تبدیل سیستم پارلمانی به ریاست‌جمهوری را وارد رفراندوم سازد بلکه مجبور خواهد بود دولت اقلیت تشکیل داده یا با احزاب دیگر - که احتمالا حزب حرکت ملی - خواهد بود، ائتلاف کند.

۱۳۹۴/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...