نسخه چاپی

آیت الله سید احمد خاتمی:

فرزند رمضان از تحریم نمی ترسد

امام عزیز ما فرمود اگر دشمنان ما را تحریم اقتصادی كنند ما فرزند رمضان هستیم و اگر تهدید به جنگ كنند ما فرزند عاشوراییم. پیام این سخن این است كه ماه مبارك رمضان ماه وحدت صمیمیت و صفای دلها باشد

اشاره: ماه رمضان ماه عبادت و خودسازیست و طبیعتاً فرصتی محسوب می شود تا یک جامعه دیندار و مترقی، نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و در صدد رفع یا تقویت آنها برآید. در همین راستا به سراغ آیت الله سید احمد خاتمی استاد برجسته حوزه و امام جمعه موقت تهران رفتیم تا به این نکته بپردازیم که از این فرصت معنوی و بی نظیر چه استفاده ای برای اصلاح فردی و اجتماعی می توان کرد:

در آستانه ماه مبارک رمضان مهمترین توصیه شما برای خودسازی فردی و بالطبع آن خودسازی اجتماعی چیست؟
آنچنان که خداوند قطعاتی از بهشت در زمین دارد مانند مسجدالاحرام و مسجدالنبی (ص) قطعاتی از بهشت را در زمان دارد. ماه رمضان از قطعات بهشتی زمان است که خداوند آن را در این دنیای سوزان مادی قرار داده است. در این قطعه بهشت با اینکه ما همیشه مهمان او هستیم اگر عنایت او نباشد نیستیم یا ايُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ مردم همه شما محتاج به خداوند هستید؛ این احتیاج تنها به نان و آب نیست بلکه در اصل هستی نیازمند او هستیم ولی در این ماه خداوند دعوت نامه ویژه ضیافت داده است و هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ در مهمانی های دنیا تن سیر می شود در این مهمانی جان سیر می شود لذا وسیله پذیرایی با مهمانی های دنیا تفاوت ماهوی دارد. وسیله پذیرایی در این ضیافت روزه است که به تعبیر مرحوم میرزاجواد آقای تبریزی در المراقبات، تشریف است. خداوند عزت سر ما گذاشته است و اینچنین پذیرایی می کند و تلاوت کتاب الله است. شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ این کتاب کتاب معمولی نیست تجلی خداوند است با تو اگر خواهی سخن گوید خدا قرآن بخوان. همه کتاب های آسمانی، تورات، انجیل و زبور در ماه رمضان نازل شده اند. استنباط می شود که این ظرف زمانی ظرف ویژه ای است که خدا به آن عنایت ویژه دارد که این هدایای آسمانی را در این زمان نازل کرده است. در این ماه خداوند با دعاها که قرآن صاعد است پذیرایی می کند. چه دعاهای بلندی، دعاهای ابوحمزه سحر، دعای سحر امام باقر(ع) که دنیای عرفان ناب اهل بیت(ع) و تبیین معارف جامع اهل بیت(ع) است. زیرک و هوشیار این ماه کسی است که روزه را تنها اجتناب از مفطرات نبیند بلکه روزه را اجتناب از گناه هم بداند که اهل بیت سفارش کرده اند. بالاتر اینکه علاوه بر اجتناب از مفطرات و اجتناب از گناه قلب را هم به مهمانی خدا ببرد و در ماه رمضان جز به ذات مقدس ربوبی نیاندیشد و حتی فکر گناه را هم به خود راه ندهد.
 چه توصیه ای به سیاستمداران و مسئولین در ایام ماه مبارک رمضان دارید؟
تقوا جان روزه است و محک قبولی آن. اگر می خواهیم بدانیم که روزه ما مورد قبول خداوند قرار گرفته هر روز خود را بر این محک عرضه کنیم به هر میزان که به تقوا نزدیک شدیم به همان میزان روزه مورد قبول قرار گرفته است. همیشه باید صبغه خدایی داشته باشیم «صبغة الله ومن أحسن من الله صبغة» انتظار آن است که در ماه رمضان این صبغه پررنگ تر گردد. امام صادق(ع) فرمود: نباید روزی که روزه داری همانند روزی باشد که روزه دار نیستی. پیام این سخن آن است که سیاست مداران و اهالی سیاست در ماه رمضان حریم خداوند را نگه دارند در مواضع خود فقط خدا را در نظر بگیرند نه انگیزه های غیرخدایی خود مانند باند و یا حزب شان را. پیام این سخن این است که از آنجا که ماه رمضان ماه مقاومت در مقابل شیطان است در مقابل شیاطین بیرونی استکبار مقاومت را به نمایش بگذارند که امام عزیز ما فرمود اگر دشمنان ما را تحریم اقتصادی کنند ما فرزند رمضان هستیم و اگر تهدید به جنگ کنند ما فرزند عاشوراییم. پیام این سخن این است که تدبیر کنندگان اقتصاد کشور در ماه مبارک رمضان در عمل اقتصاد مقاومتی را به صحنه بیاورند. پیام این سخن این است که ماه مبارک رمضان ماه وحدت صمیمیت و صفای دلها باشد که این را خداوند می پسندد؛ انما المومنون اخوه. انشاءالله که ماه رمضان سراسر نور و معنویت داشته باشیم.
ماه صیام در فضا دوباره نور می دهد
طلوع ماه بندگی به ما سرور می دهد
تا به ضیافت خدا روی نهی بیا بیا
که حق به بندگان خود فیض حضور می دهد



منبع: آدینه تهران

۱۳۹۴/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...