نسخه چاپی

توضیح عبداللهی درباره كاریكاتور روزنامه آرمان

مدیرمسوول روزنامه آرمان تصریح كرد: باید در نظر داشته باشیم كه اثر از هر نوع كه باشد، یك معنا نزد خالق اثر دارد و بسیار معانی و استنباط نزد مخاطبان و این استنباط بسته به جهان‌بینی و حال و هوا، متفاوت است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: مدیرمسؤول روزنامه آرمان درباره انتقادها از کاریکاتوری که این روزنامه با موضوع شهدای غواص و خط‌شکن منتشر کرده، گفت: در روزی که این کاریکاتور در آرمان منتشر شده است، بخش اعظم این روزنامه به تحلیل‌ها، نوشته‌ها و یادداشت‌هایی درباره‌ی شهدای غواص و خط‌شکن و تشییع پیکر این عزیزان اختصاص داشته است.

حسین عبداللهی گفت: حال این سوال پیش می‌آید که کدام عقل سلیمی می‌پذیرد، رسانه‌ای که بخش اعظم مطالبش را به این موضوع اختصاص داده است، صفحه اول تیتر و عکس خود را به مراسم تشییع پیکر شهدای غواص و خط‌شکن اختصاص داده است، تا بتواند بخشی از وظیفه خود را در قبال جانفشانی شهدا در قالب پوشش اخبار انجام دهد، بخواهد همزمان، در گوشه‌ای ‌دیگر خلاف آن عمل کند. فکر نمی‌کنم هیچکس چنین تصویری داشته باشد.

مدیرمسؤول آرمان در عین حال گفت: اگر در پی انتشار این کاریکاتور هرگونه شائبه، نگرانی و سوءتفاهمی برای عاشقان راه شهادت و خانواده معظم شهدا ایجاد شده است، بر خودمان وظیفه می‌دانیم که عذرخواهی کنیم.

او سپس به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی جزئیات این کاریکاتور پرداخت و گفت: بال‌هایی که طراحی شده است، نشان‌دهنده‌ی پرواز به سمت آسمان است. طراحی شخصیت‌هم به گونه‌ای بوده که قوی و قهرمان بودن آن‌ها نشان داده شود. همچنین در کاریکاتور منتشر شده، پوشش غواصی تصویر شده‌ و برهنه نشان دادن شهید کذب محض است. با نگاهی به کنار شانه‌ها، سر و گردن و جلوی سینه، لباس غواصی کاملا قابل مشاهده است.

او درباره‌ی دست بسته به تصویر کشیده شدن نیز گفت: در تمامی عکس‌هایی که کمیته‌ی تفحص از این شهدا منتشر کرده است، دست‌ها به همین صورت بسته است و وقتی دست را می‌بندند، به همین صورت جلوی بدن قرار می‌گیرد. وقتی قرار باشد فردی را با دست‌های بسته تصور کنیم، دست‌ها به صورت افتاده در روبه‌رویش تجسم می‌شود و در عکس‌هایی که از این شهدا نیز در رسانه‌ها منتشر شد، دست‌ها به همین صورت بسته بود.

مدیرمسوول روزنامه آرمان تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که اثر از هر نوع که باشد، یک معنا نزد خالق اثر دارد و بسیار معانی و استنباط نزد مخاطبان و این استنباط بسته به جهان‌بینی و حال و هوا، متفاوت است.

او با تاکید بر اینکه منتقدان به کاریکاتور آرمان با انگیزه‌های سیاسی به این اقدام دست زده‌اند، خاطرنشان کرد:‌ نباید از مراسمی ارزشی که وحدت‌آفرین بوده، عده‌ای شبهه‌افکنی و بهره‌وری سیاسی کنند. تمام این انتقادها از سوی سایت‌های وابسته به یک طیف سیاسی انجام شده است و به اسم شهدا با رقیب سیاسی، برخورد می‌کنند. این بهره‌برداری سیاسی از شهداست که احساسات مردم را تحریک می‌کند. نه منصفانه است و نه با اخلاق دینی و حرفه‌ای ما سازگار است. آرمان همزمان با دیگر رسانه‌ها، عکس و تیتر خودش را در صفحه اول به این موضوع اختصاص داد و در صفحات میانی و آخر هم مطالب دیگری در این خصوص داشت. هیچ انسان آزاده و منصفی فکر نمی‌کنم قصد داشته باشد به پاک‌ترین پاک‌ها (شهدا) نگاه دیگری داشته باشد، چه رسد به ما که کوچکترین فرزندان انقلاب و نظام و ولایت و دفاع از ارزش‌ها، بویژه خون پاک شهدا هستیم.

او تاکید کرد:‌ هرکس این نگاه را دارد، نگاهی ابزاری به شهدا برای مطالبات سیاسی است. راه شهدا راه درستی است. اگر هم اتفاقی اشتباهی صورت گرفته است، ترویج آن اشتباه است. در ذات یک رسانه احتمال خطا وجود دارد ولی واقعا کاریکاتوری که در روزنامه آرمان منتشر شده هدفدار نبوده است. بسیاری از گمان‌ها درباره کاریکاتور آرمان اشتباه است.

عبداللهی در پایان گفت‌: به‌دنبال تحریک احساس خانواده‌های شهدا نباشیم. اکثر پرسنل ما از خانواده‌ی شهدا هستند و پس از این حاشیه‌ها حال خوبی ندارند. مگر شهدا به نام کسی ثبت شده‌اند؟ شهدا مال این مردم هستند. خوشبختانه مراسم تشییع پیکر این عزیزان به خوبی برگزار شد ولی عده‌ای از رسانه‌ها علیه برادران دینی خود تهمت می‌زنند و دیدگاه‌ خود را تحمیل می‌کنند.

۱۳۹۴/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...