نسخه چاپی

احتمال قطع همكاری اطلاعاتی آمریكا با آلمان

یك روزنامه آلمانی اعلام كرد كه در صورتی كه آلمان فهرست اهداف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریكا را فاش كند، واشنگتن كاهش همكاری اطلاعاتی با برلین را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، روزنامه آلمانی بیلد ام سونتاگ نوشت: اگر آلمان اقدام به انتشار اهداف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا کند، واشنگتن نیز در همکاری اطلاعاتی خود با برلین تجدیدنظر خواهد کرد و تجهیزات مربوط به آژانس امنیت ملی آمریکا را به لهستان منتقل خواهد کرد.
در ماه آوریل، رسانه های خبری آلمان از رسوایی جاسوسی در این کشور خبر دادند که بر اساس آن فاش شد که آژانس اطلاعات خارجی آلمان موسوم به بی ان دی با آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از اهداف خاصی در آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا، همکاری کرده است. شرکت های بزرگ اروپایی و سیاستمداران ارشد اروپا نیز هدف این جاسوسی قرار گرفته اند.

پس از افشای این رسوایی پارلمان آلمان از دولت مرکل خواست تا فهرست اهداف جاسوسی را منتشر کند تا کمیته ویژه پارلمان بتواند تحقیقات خود را در این باره انجام دهد.

روز چهارشنبه دولت آلمان پیشنهاد کرد که یک بازرس ویژه برای تحقیق در خصوص این فهرست جنجالی تعیین شود.

به نوشته این روزنامه آلمانی، دولت آمریکا حتی با انتشار بخشی از این اهداف که مورد جاسوسی مشترک واشنگتن و برلین قرار گرفته، مخالفت کرده است. افشای این فهرست می تواند موجب نقض توافقنامه همکاری اطلاعاتی بین سرویس های امنیتی آمریکا و آلمان شود که در سال 2002 میلادی به امضا رسیده و به شدت به روابط دو کشور آسیب خواهد زد.

پیشنهاد مرکل برای انتخاب یک بازرس ویژه برای تحقیق در خصوص همکاری آژانس اطلاعات خارجی آلمان با آژانس امنیت ملی آمریکا در شرایطی است که منتقدان، رئیس دفتر مرکل را متهم کرده اند که برای همکاری آژانس اطلاعات خارجی آلمان با آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از شرکت ها و مقام های اروپایی، چراغ سبز نشان داده است.

در صورت اثبات این اتهامات، محبوبیت مرکل به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مرکل تحت فشار زیادی قرار گرفته است تا فهرست اهداف مورد نظر آمریکا برای جاسوسی از سوی سرویس اطلاعات خارجی آلمان را فاش کند.

تصور بر این است که آژانس اطلاعات خارجی آلمان از حدود 800 هزار آدرس اینترنتی، شماره تلفن و آدرس ایمیل به درخواست آژانس اطلاعاتی آمریکا جاسوسی می کرده است.

با وجود تردیدهایی که در آن زمان درباره جاسوسی آمریکا از اروپا به وجود آمد اما سازمان اطلاعات امنیت آلمان و دفتر صدراعظم این کشور همچنان به مبادلات اطلاعات و داده‌ها با این آژانس جاسوسی آمریکا ادامه دادند.

۱۳۹۴/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...