نسخه چاپی

بیست دلیل بی‌اعتمادی ایرانیان به آمریكا

عضو پیشین تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای ایران با اشاره به كارشكنی‌های آمریكا در روند حل‌وفصل مساله‌ هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته گفت: «یكی از اقداماتی كه می‌توانست مساله را حل كند و آمریكا با آن مخالفت كرد طرح هسته‌ای گام به گام روسیه بود؛ طرحی كه چارچوب همان توافقی است كه اكنون انجام شده است.»

به گزارش نما به نقل از ایسنا: عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در روند حل‌وفصل مساله‌ هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته گفت: «یکی از اقداماتی که می‌توانست مساله را حل کند و آمریکا با آن مخالفت کرد طرح هسته‌ای گام به گام روسیه بود؛ طرحی که چارچوب همان توافقی است که اکنون انجام شده است.»

سیدحسین موسویان، معاون سیاست خارجی پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران در سخنانی که اخیرا در دانشگاه جنگ ارتش آمریکا داشته است درباره‌ روابط ایران و آمریکا سخن گفت. موسویان در این نشست ضمن معرفی آمریکا به‌عنوان تهدید اول امنیت ملی ایران به 20 دلیل در مورد بی‌اعتمادی ایران به آمریکا اشاره کرد. این دیپلمات پیشین ایران گفت: «آمریکا و بریتانیا در اوایل سال 1950 با ملی شدن صنعت نفت ایران مخالفت کردند و با تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل ملی شدن نفت ایران را تهدید صلح و امنیت بین‌الملل خوانده و مورد تحریم اقتصادی قرار دادند. همین سیاست را آمریکا و غرب درمورد ملی شدن صنعت هسته‌ای ایران اعمال کردند.»

وی با بیان اینکه آمریکا و بریتانیا با کودتا علیه حکومت منتخب و ملی دکتر مصدق در حقیقت ریشه دموکراسی را برای 25 سال در ایران خشکاندند و 25 سال از حکومت دیکتاتوری و فاسد شاه در ایران حمایت کردند که در حقیقت انقلاب اسلامی واکنشی به این سیاست آمریکا بود، ادامه داد: «از ابتدای انقلاب دولت‌های آمریکا به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و تغییر رژیم در ایران بودند و تنها در زمان اوباما این سیاست در پروسه تجدید نظر قرار گرفته است. بعد از انقلاب، آمریکا و غرب میلیاردها پروژه‌ صنعتی ایران را ناتمام رها کردند در حالی که طبق قراردادها به انجام آنها متعهد بودند و هزینه پروژه‌ها را هم دریافت کرده بودند.»

موسویان با اشاره به حمایت قدرت‌های شرق و غرب و آمریکا از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران تاکید کرد:‌ «این حمایت‌ها و به راه انداختن جنگ هم به قصد تجزیه ایران بود و این تجاوز 300 هزار شهید، یک میلیون مجروح، 2 میلیون آواره و حدود هزار میلیارد دلار خسارت برای ایران به بار آورد.

در دوران تجاوز به ایران آمریکا و غرب تکنولوژی و مواد سلاح‌های شیمیایی را در اختیار صدام حسین گذاشتند.

صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده کرد که به کشته و زخمی شدن حدود صد هزار ایرانی انجامید.» به گفته موسویان، آمریکا در بمباران تاسیسات نفتی ایران در دوران جنگ بزرگ‌ترین عملیات نظامی نیروی دریایی خود بعد از جنگ جهانی دوم را علیه ایران انجام داد. آمریکا هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آب‌های خلیج‌فارس را سرنگون و 290 مسافر بی‌گناه از جمله 66 کودک را کشت.

او در ادامه به دوران ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی اشاره کرد و گفت: «در این دوران ایران دعوت حسن‌نیت در مقابل حسن‌نیت رئیس‌جمهور بوش پدر را برای تسهیل در آزادی گروگان‌های آمریکایی و غربی در لبنان پذیرفت. اما بعد از آزادی گروگان‌ها آمریکا به جای حسن‌نیت تحریم و فشارها را افزایش داد.»

سفیر پیشین ایران در آلمان به دوران ریاست جمهوری خاتمی اشاره کرد و گفت:« ایران با ارتش آمریکا برای سرنگونی القاعده و طالبان همکاری کرد. اما به‌عنوان محور شرارت از سوی بوش پسر خوانده شد. حتی در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد ایران برای حل مشکلات با آمریکا حس نیت به خرج داد.»

موسویان به اقداماتی که فقط در یک سال دوران احمدی‌نژاد یعنی در سال 2011 انجام شد، اشاره کرد و افزود: «معاون وزیر خارجه ایران مارک روس من، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان را برای سفر رسمی به ایران جهت گفت‌وگو و همکاری در افغانستان دعوت کرد اما واشنگتن نپذیرفت. ایران همچنین از طرح هسته‌ای گام به گام روسیه حمایت کرد اما آمریکا نپذیرفت. چارچوب آن طرح همین توافقی است که اکنون انجام شده است.» او ادامه داد:‌ «ایران به آژانس بین‌المللی پیشنهاد 5 سال نظارت کامل را داد و آمریکا رد کرد.

همچنین ایران پیشنهاد توقف غنی‌سازی 20 درصد و محدود کردن غنی‌سازی به 5 درصد را در مقابل دریافت سوخت رآکتور تهران ارائه کرد که آن را هم آمریکا نپذیرفت. همچنین ایران کوهنوردهای آمریکایی را آزاد کرد و در مقابل این همه حسن‌نیت بی‌سابقه، آمریکا و غرب هم تحریم‌ها را افزایش دادند و هم در مورد تروریسم و حقوق بشر در شورای امنیت قطعنامه علیه ما تصویب کردند.»

این عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «آمریکا با صدور بی‌سابقه تسلیحات به کشورهای عربی منطقه در حقیقت منطقه را میلیتاریزه کرده، در حالی که ایران را مورد تحریم کامل تسلیحاتی قرار داده است. آمریکا در سراسر مرزهای ایران حضور نظامی برقرار کرده و با حمایت بی‌چون و چرا از اسرائیل موجب نقض حقوق مشروع فلسطینی‌ها شده و چک سفید امضای آمریکا به اسرائیل موجب شده تا این رژیم به راحتی تمام مقررات جهانی را زیر پا بگذارد. متاسفانه آمریکا در خاورمیانه صرفا از رژیم‌های دیکتاتوری از شاه گرفته تا بن‌علی و مبارک حمایت کرده است.»

موسویان با اشاره به سیاست دوگانه آمریکا در برخورد با برخی کشورها در چارچوب ان‌پی‌تی گفت: «متاسفانه کشورهای هند و پاکستان و اسرائیل ان‌پی‌تی را نپذیرفتند و بمب هسته‌ای هم ساخته‌اند اما آمریکا با آنها رابطه استراتژیک برقرار کرده است و در مقابل این همه تحریم علیه ایران اعمال کرده در حالی که هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه‌ هسته‌ای‌اش مشاهده نشده است.»

او گفت: «آمریکا از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند چه گروه‌های تروریستی مخالف بشار اسد و چه گروه‌های تروریستی ضدجمهوری اسلامی مثل جندالله یا منافقینی که 17 هزار ایرانی را بعد از انقلاب کشتند و الان هم در کنار کنگره آمریکا دفتر دارند.»

موسویان با اشاره به پروژه‌هایی که قرار بود آمریکا قبل از انقلاب در زمینه هسته‌ای برای ایران بسازد اما بعد از انقلاب از آنها کنار رفت و به کشورهای آلمان و فرانسه نیز فشار آورد که به تعهداتشان عمل نکنند، افزود:‌ «متاسفانه پروژه‌هایی که در حال تمام شدن بودند و هزینه‌های آنها پرداخت شده بود به خاطر فشارهای آمریکا محقق نشد و وقتی ایران به تکنولوژی غنی‌سازی برای تامین سوخت دست یافت آمریکا و اسرائیل با جنگ سایبری و کشتن دانشمندان هسته‌ای وارد مقابله با حقوق مشروع ایران شدند. تمام این اقدامات در حالی صورت گرفت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سال‌های 2007 و 2011 گزارش دادند که ایران نه بمب هسته‌ای دارد و نه تصمیمی برای ساخت بمب و متاسفانه این سیاست‌های خصمانه دلیل بی‌اعتمادی ایران در مذاکرات جاری هسته‌ای است.»

به گزارش «ایسنا»، در ادامه این نشست یکی از درجه‌داران ارتش آمریکا خطاب به موسویان گفت: «مواردی که به آنها اشاره کردید برای ما تازگی داشت و بسیار مفید بود اما سوال من این است که دولت ایران برای روشن کردن این نوع حقایق برای افکار عمومی آمریکا چه اقدامی کرده است. ما و مردم آمریکا از این حقایق بی‌اطلاع هستیم.»

۱۳۹۴/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...