نسخه چاپی

جاسوسی آمریكا از فرانسه!

اسنادی كه سایت افشاگر ویكی لیكس منتشر كرده نشان می دهد آژانس امنیت ملی آمریكا دستكم در 10 سال گذشته از دولت های متوالی فرانسه جاسوسی كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، سایت افشاگر ویکی لیکس بامداد روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از جاسوسی آمریکا از دستکم سه رئیس جمهور اخیر فرانسه خبر داد.

بنا بر اعلام این سایت، آژانس امنیت ملی آمریکا طی سال های گذشته از ژاک شیراک، نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند روسای جمهور اسبق، سابق و کنونی فرانسه جاسوسی کرده و به شنود مکالمات دولتی و رصد مکاتبات آنها پرداخته است.

ویکی لیکس همزمان با انتشار این خبر، هزاران سند که برخی از آنها «فوق سری» هستند، از ارتباطات دولتی فرانسه طی 10 سال گذشته، در مجموعه ای تحت عنوان «جاسوسی از الیزه» منتشر کرده است.

آمریکا در این مدت علاوه بر روسای جمهور، از وزرا، مقامات ارشد دولتی و همچنین سفیر فرانسه در واشنگتن نیز جاسوسی کرده است. در میان اسناد، شماره های تماس صدها تن از اعضای برجسته دولت فرانسه و همچنین شماره مستقیم رئیس جمهور این کشور به چشم میخورد.

در بخشی از بیانیه ویکی لیکس آمده است: «از جمله اسناد برجسته در مجموعه فوق سری اسناد، خلاصه گزارش های اطلاعاتی از مکالمات میان مقامات دولتی در ارتباط با برخی از مهمترین موضوعات پیش روی فرانسه و جامعه بین الملل از جمله بحران مالی جهانی، بحران بدهی های یونان، ریاست و آینده اتحادیه اروپا، روابط میان دولت اولاند و دولت آنگلا مرکل در آلمان، تلاش های دولت فرانسه برای تضعیف ترکیب کارکنان اجرایی سایمان ملل، نقض فرانسه در مناقشه فلسطین و تنش میان دولت فرانسه و ایالات متحده بر سر جاسوسی از فرانسه، هستند.»

جاسوسی آمریکا از فرانسه در حالی صورت گرفته که پاریس یکی از نزدیکترین متحدان واشنگتن به شمار رفته و در چندین مجموعه و نهاد تحت نفوذ آمریکا از جمله پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، گروه هفت و همچنین بانک جهانی، در کنار آمریکا ایستاده است.

جاسوسی آمریکا از متحدانش مسئله تازه ای نیست. پیش از این در افشاگری های ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد جاسوسی آمریکا از مرکل، جنجال آفرین شده و روابط واشنگتن-برلین را تا مدتی تیره کرد.

جولیان آسانژ موسس سایت ویکی لیکس در ارتباط با افشای جاسوسی از فرانسه گفته است: «مردم فرانسه حق دارند بدانند که دولت منتخب آنها در معرض جاسوسی خصمانه از سوی کشوری است که قرار است متحد باشد... مخاطبان فرانسوی می توانند منتظر افشاگری های به موقع و مهمی در آینده نزدیک باشند.»

۱۳۹۴/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...