نسخه چاپی

میزان تلفات تب كنگو در كشور

رئیس اداره بیماریهای مشترك انسان و دام وزارت بهداشت اعلام كرد: از سال ۷۹ تاكنون ۹۰۰ مورد ابتلای انسانی به بیماری تب كریمه كنگو در كشور داشته‌ایم كه ۱۴۴ نفر آنها فوت كردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم،شیرزادی افزود:‌ بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده است، بعد از اینکه ویروس وارد بدن دام شد، علائم قابل ملاحظه ای ندارد و دامدار ممکن است متوجه بیماری دام نشود.

وی ادامه داد:‌ بیماری تب کریمه کنگو از طریق دست زدن به دام آلوده، لاشه دام یا خون و ترشحات آن یا دستکاری کنه چسبیده به دام،‌کندن کنه یا گزش کنه منتقل می شود، ضمن اینکه امکان انتقال این بیماری انسان به انسان از طریق ترشحات بدن فرد مانند خون یا حتی سرفه فرد به خصوص در بیمارستان به پرسنل درمانی زیاد است.

شیرزادی گفت: بعد از ورود ویروس این بیماری به بدن انسان علایم این بیماری حداکثر تا 2 هفته بعد نمایان می‌شود و علایم آن شبیه آنفلوانزاست و با سردرد، درد عضلانی و تب همراه است که ممکن است در این مرحله بیماری جدی گرفته نشود اما بعد از آن علایم بیماری تشدید می‌شود و به صورت خونریزی از بینی، خونریزی زیرجلدی، خونریزی ریوی یا خون همراه با سرفه یا اسهال خونی نمایان می‌شود و در موارد شدید که به موقع درمان شروع نشود، ممکن است بیمار فوت کند.

وی گفت:‌ با توجه به امکان انتقال بیماری از انسان به انسان حتماً باید این بیماران در بیمارستان به صورت ایزوله نگهداری شوند و پرسنل درمانی از تجهیزات حفاظتی مناسب در برخورد با این بیماران استفاده کنند.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت افزود:‌ مهمترین اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز این بیماری در انسان پرهیز از کشتار و ذبح دام در خارج کشتارگاه است، ذبح خارج از کشتارگاه عملی غیر قانونی و غیر بهداشتی است.

وی گفت:‌ در کشتارگاه دامپزشک حضور دارد و هم قبل از ذبح و هم بعد از آن دام را کنترل می کند و حتی بعد از کشتار گوشت به مدت 24 ساعت در فضای پیش سرد بین 4 تا 8 درجه قرار می‌گیرد و اگر ویروسی هم وجود داشته باشد با گذشت این مدت گوشت در فضای سرد از بین می‌رود، در حالی که در کشتار خارج از کشتارگاه هیچکدام از این مراقبتها انجام نمی‌شود و امکان اتنقال بیماری از گوشت،‌ خون دام، ترشحات و حتی امحا و احشا و پوست دام وجود دارد.

شیرزادی افزود: افرادی که با دام سر و کار دارند یا در کشتارگاه کار می‌کنند،‌حتماً باید لباسی که هنگام کار استفاده می‌کنند با لباسی که هنگام خروج از محیط کشتارگاه دارند،‌باید متفاوت باشد زیرا ممکن است کنه به لباس چسبیده باشد و باعث انتقال بیماری شود. ضمن اینکه اگر کنه چسبیده به دام مشاهده شد با دست نباید آن را برداشت و حتماً باید به دامپزشکی اطلاع داده شود تا به صورت علمی، کنه جدا شود و محیط سم پاشی شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: از سال 79 تاکنون یعنی طی 15 سال گذشته 900 مورد ابتلای انسانی به بیماری تب کریمه کنگو در کشور داشته‌ایم که 144 نفر آنها فوت کردند، در دنیا میزان مرگ ناشی از این بیماری تا 60 یا 70 درصد هم گزارش شده است اما در کشور ما این میزان حدود 15 درصد است.

وی افزود: از اول امسال نیز تاکنون 9 مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو ثبت شده است که 3 مورد آن در استان سیستان و بلوچستان، یک مورد کرمانشاه،‌یک مورد خراسان رضوی،‌ 2 مورد مازندران، یک مورد یزد و یک مورد کرمان بوده است.

شیرزادی ادامه داد: از این تعداد مبتلا به این بیماری از اول سال 3 نفر فوت کردند که یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در خراسان رضوی و آخرین نفر هم در مازندران بوده است.

وی گفت: به جز توصیه های که به دامداران و پرسنل درمانی داریم، از مردم نیز می خواهیم که از خرید دام از مراکزی غیر از کشتارگاه‌ها و مراکزی که دام و گوشت عرضه شده آنها مهر سازمان دامپزشکی را ندارد، خودداری کنند. گوشت های بسته بندی که مهر سازمان دامپزشکی را دارند سالم هستند و گوشت های قصابی ها مجاز که گوشت را از کشتارگاههای مجاز و ممهور به مهر دامپزشکی خریداری می کنند،‌نیز سالم هستند و تأکید می‌کنیم تحت هر شرایطی از ذبح دام در خارج از کشتارگاه خودداری شود.

۱۳۹۴/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...