نسخه چاپی

نامزدهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

عکس خبري -نامزدهاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم

هفته نامه مثلث در گزارشی به تحلیل تحركات انتخاباتی طیف اصلاح​طلب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرداخته و نوشت:

*از طیف کرمانی‌ها و اصفهانی‌های کارگزاران تا مجمع روحانیون و بنیاد باران که اکثریت اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌دهند حالا همه فعالیت‌شان را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شدت بخشیده‌اند. امروز و از میان آنان چهره‌های متعددی هستند که به میل خود یا به اصرار دیگران احتمال حضورشان در این انتخابات قابل تصور است. از محمد علی نجفی و حبیب‌الله بیطرف تا اسحاق جهانگیری و کمال خرازی و البته چهره‌هایی همچون محمد‌رضا عارف در میان گمانه‌های تحلیلگران مسائل سیاسی قرار گرفته‌اند.
*شاید تشکیلاتی‌ترین تحرکات متعلق باشد به طیف راست اصلاح‌طلبان که حزب شاخصش کارگزاران سازندگی است. تاسیس کارگزاران از سوی مدیرانی صورت گرفت که اغلب از سه استان کشور برخاسته‌ بودند؛ کرمان اصفهان و یزد. بعد از هاشمی رفسنجانی که اصلیتی کرمانی دارد، حسین مرعشی، فائزه هاشمی، محمد هاشمی، علی هاشمی، محسن هاشمی رفسنجانی و اسحاق جهانگیری نیز خاستگاهی کرمانی دارند. رضا امر‌اللهی و فاطمه رمضان‌زاده نیز از منطقه مجاور کرمان یعنی یزد وارد حزب شدند. بعد از طیف مدیران کرمانی و یزدی، دومین حلقه پرنفوذ حزب را اصفهانی‌ها تشکیل می‌دهند که در این جمع یک نفر از همه سرشناس‌تر است؛ غلامحسین کرباسچی. براساس اخبار و تحرکات سیاسی می‌توان به این تحلیل رسید که طیف اصفهانی‌های کارگزاران که همواره در دوره‌های مختلف بازوی رسانه‌ای قوی‌تر داشته است امروز به محمد‌علی نفجی می‌اندیشد.
* خواسته طیف اصفهانی‌ها اما تفاوت‌هایی دارد با آنچه که افراد تمایل به محمد هاشمی یعنی طیف کرمانی‌ها می‌اندیشند. اعضای طیف کرمانی‌های کارگزاران باورشان چنین است که فردی مانند اسحاق جهانگیری که حالا از او به عنوان یکی از جدی ترین گزینه‌های اصطلاح‌طلب یاد می‌شود ارجحیت دارد به محمد‌علی نجفی. شاید باورشان ریشه در این دارد که او را مهره‌ای سفید‌تر از نجفی می‌دانند، هم به هاشمی رفسنجانی نزدیک است، هم از مدیران دولت سید‌محمد خاتمی بوده و هم گزینه‌ای است که می‌توان تعلقاتی یافت میان او بنیاد باران.
* جدی‌ترین تحرکات در طیف چپ جریان اصلاحات متعلق است به مجمع روحانیون و بنیاد‌باران، فصل مشترکشان هم سید‌محمد خاتمی است. در رأس بودن رئیس دولت اصلاحات در این دو تشکیلات، اما موجب نشده که گرایش و عقیده‌های یکسان در این بین حکم شده و البته حاصل‌اش یک نامزد مشترک باشد.
* حبیب‌الله بیطرف گزینه مورد حمایت مجمع روحانیون مبارز است. بیطرف از سال 1365 تا سال 1368 استاندار یزد وزیر نیرو در دولت‌های اول و دوم اصلاحات بود. او از رهبران دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) بود که در کارنامه سیاسی‌اش می‌توان حضور در حلقه اصلی تسخیر‌کنندگان سفارت آمریکا در تهران را نیز برشمرد.
* مشاوران و حاضران در بنیاد باران نام دو گزینه متفاوت را بر روی میز سید‌محمد خاتمی در ساختمان بنیاد باران قرار داده‌اند؛ سید‌کمال خرازی و محمد‌رضا عارف این دو از افراد اصلی دولت اصلاحات بودند، یکی به عنوان وزیر امور خارجه و آن دیگری به عنوان معاون اول.
* رقابت درون گروهی میان اصلاح‌طلبان اوج می‌گیرد تا جایی که نمی‌توان انتظار رسیدن به نامزد واحد از سوی آنان داشت. حبیب‌الله بی‌طرف گزینه مجمع روحانیون مبارز است در حالی که سید‌کمال خرازی گوی سبقت را در بنیاد‌باران از محمد‌رضا عارف ربوده‌ و شانس بیشتری دارد. در این میان خاتمی در میان دو گزینه خرازی و بیطرف باید یکی را انتخاب کند. این در حالی است که موضوع حمایت اصلاح‌‌طلبان از نامزدی علی اکبر ناطق نوری همچنان دارای طرفدارانی است. در میان کارگزاران هم رقابت میان نجفی و جهانگیری وجود دارد. به فرض اینکه در آن سو دست بالا با جهانگیری باشد، آنگاه رقابت میان اصلاح‌طلبان جدی‌تر می‌شود و سه‌گانه خرازی، بی‌طرف، جهانگیری از سویی و حمایت از ناطق نوری از سوی دیگر اصلاح‌طلبان را با چالش مواجه می‌کند و این احتمال که اصلاح‌طلبان با چند نامزد وارد انتخابات شوند را بیشتر می‌کند.

۱۳۹۱/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...