نسخه چاپی

انتقاد حزب حامی دولت از معدل سن كابینه

یكی از مولفه تاثیرگذار نتیجه مذاكرات هسته ای است اما نباید همه تخم مرغ ها را در سبد قضیه هسته ای بگذاریم

غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه است، حزبی که هم‌اکنون اغلب اعضای شورای مرکزی آن در دولت حضور پیداکرده‌اند و به‌ندرت فعالیت تشکیلاتی می‌کنند اما همچنان آخرین مواضع و دیدگاه‌های این حزب توسط سخنگو اعلام می‌شود.

"آخرین فعالیت های حزب اعتدال و توسعه، سیاست ها و استراتژی این حزب در انتخابات مجلس دهم، ائتلاف اعتدالی ها با لاریجانی و ولایتی، نتیجه مذاکرات هسته ای در انتخابات مجلس، راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات و ترمیم کابینه مهمترین محورهای گفتگو با سخنگوی حزب اعتدال و توسعه است".

وی از بازسازی شورای مرکزی و برگزاری کنگره حزب اعتدال و توسعه خبر داد و گفت: شورای مرکزی حزب نیاز به بازسازی دارد ضمن اینکه الان چهره های مهم و شاخصی نیز به ما پیشنهاد دادند در مجموعه حزب اعتدال و توسعه فعالیت کنند اینکه چه کسانی هستند اجازه دهید وقتی قطعی شد اعلام کنیم.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به زمان برگزاری کنگره حزب متبوعش، افزود: برگزاری کنگره تصویب شده است، زمان آن هنوز مشخص نیست حالا شاید مهر، آبان و یا آذر باشد.

وی همچنین پیرامون ارتباط و نزدیکی علی لاریجانی و علی اکبر ولایتی با حسن روحانی و جریان اعتدال، ضمن معرفی کردن این دو چهره به عنوان اصولگرایان واقع بین می گوید: لاریجانی در اردوگاه اصولگرایان قرار دارد ولی الان از جهت کارکرد سیاسی نوعی هم پوشانی دارند و دیدگاهشان با آقای دکتر(روحانی) و دوستان ما در کابینه نزدیک است و این نزدیکی قطعا دیده می شود ولی به هرحال این هم پوشانی کامل نیست چون از جهت تشکیلاتی یکسان نیستند کما اینکه در انتخابات گذشته اصلاح طلبان از ما حمایت کردند با این حال گفتند ضرورت بود، لزوما یکسان نیستیم حرف درستی هم زدند.

این فعال سیاسی و حامی دولت تدبیر و امید درخصوص نزدیکی جریان اعتدال با ناطق نوری، گفت: ما از نقش آفرینی ناطق نوری استقبال می کنیم و به او احساس نزدیکی می کنیم. معتقدیم وی در مجلس می تواند همان نقش حسن روحانی در کابینه را ایفا کند اما از صحبت های آقای باهنر که همیشه به او نزدیک بودند می توان نتیجه گرفت که آقای ناطق نمی آیند البته در سیاست همه چیز امکان پذیر است.

دهقان درپاسخ به این پرسش"نتیجه مذاکرات هسته ای در انتخابات چه تاثیری خواهد گذاشت؟"، اظهارداشت: یکی از مولفه تاثیرگذار نتیجه مذاکرات هسته ای است اما نباید همه تخم مرغ ها را در سبد قضیه هسته ای بگذاریم. چرا که مسئله سیاسی تک عاملی و یک پارامتری و یک مولفه ای نیست یکی مورد را قبول دارم اما هم گرایی جناح ها خیلی مهم است و شما در سوال خود به آن پرداختید، نظارت شورای نگهبان خیلی مهم است که چه کسانی تایید می شوند و چه کسانی تایید نمی شوند، کارآمدی دولت در این چند ماه آینده صرف نظر از قضیه هسته ای خیلی مهم است.

** قطعا همان دوستانی که ما آنها را نمی پسندیم ممکن است از سوی مردم مورد اقبال قرار گیرند.

** دیدگاه لاریجانی به روحانی و دوستان ما در کابینه نزدیک است.

** بخش عاقل اصلاح طلبان خود را بازسازی و در انتخابات ۹۲ از روحانی حمایت کردند.

** استراتژی حزب در انتخابات"همین این و هم آن" است.

**بخت اعتدالیون بیشتر از یقیه است.

** همه اصولگرایان بعد از ۸۶ دوباره یک کاسه و هم گرا شدند.

** مجمعوعه اعتدال و توسعه با ناطق نوری احساس نزدیکی می کند.

** ممکن است بنا به دلیلی همچون کهنسالی تغییر خاصی در کابینه شکل بگیرد.

مشروح گفت‌و‌گوی «نماینده»با غلامعلی دهقان بدین شرح است:

نماینده: به نظر می رسد حزب اعتدال و توسعه در اداور گذشته انتخابات از چهره های میانه رو در دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب استفاده می کرد با توجه به برگزاری انتخابات در پایان سال جاری حزب بنا دارد از کدام چهره های اصولگرا استفاده کند؟ آیا رایزنی های انتخاباتی خود را با اصولگرایان آغاز کرده اید؟

دهقان: ما در انتخابات آینده تلاش خواهیم کرد میانه روها به مجلس بروند چون احساس می کنیم باید مجلسی داشت که بتواند بهتر از گذشته عمل کند بنابراین معتقدیم اگرتندروها در مجلس نباشند تصمیمات مجلس می تواند هماهنگ تر با دولت باشد و این هم انتظار زیادی نیست. دراین صورت سیاست های قوه مجریه و قوه مقننه هماهنگ تر از همیشه خواهد بود البته مردم حرف آخر را می زنند قطعا همان دوستانی که ما آنها را نمی پسندیم ممکن است از سوی مردم مورد اقبال قرار گیرند. امام فرموده بودند "میزان رای ملت است" و ما رای مردم را به رسمیت می شناسیم.

دومین پارامتری که ما قطعا به آن توجه می کنیم ائتلاف میانه روها است به همین جهت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. از دید ما یک اصلاح طلب معتدل، یک اصولگرای واقعیت بین و میانه روهای حد فاصل دو جناح و همچنین نیروهای اختصاصی حزب اعتدال و توسعه در این ائتلاف قرار می گیرند یعنی قرار نیست ما ۲۹۰ کاندیدا معرفی بکنیم که حتما عضو اعتدال و توسعه باشند، اصلا چنین سیاستی نداریم ما هر جا احساس کنیم نیروهای معتدل، متخصص، متعهد و معتدل باشند از آنها حمایت خواهیم کرد بنابراین باز هم نگاه ما نگاه فراجناحی خواهد بود. به این ترتیب عملا ائتلاف میانه روها در لیست انتخاباتی «اعتدال و توسعه» دیده خواهد شد. یعنی چه بسا ما از میانه روهای اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال گرا استفاده خواهیم کرد. البته من فکر می کنم میانه روهای اعتدالگرایی که بخشی از آنان در"اعتدال و توسعه" هستند می توانند مورد اقبال اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان واقعیت بین هم قرار گیرند. درنهایت باید بگویم هم پوشانی با معتدلین اصلاح طلب و اصولگرایان واقعیت بین خواهیم داشت.

نماینده: آیا حزب اعتدال و توسعه از نزدیکان لاریجانی و ولایتی در انتخابات استفاده خواهد کرد؟ آیا قبول دارید این افراد در این دوره از انتخابات در زمین اعتدال قرار خواهند گرفت؟

دهقان: یعنی کاندیدا شوند؟

نماینده: هم کاندیدا شوند(نزدیکان آنها) هم به نام و تابلوی اعتدال وارد عرصه انتخابات شوند؟ به عبارتی بخواهند از نام اعتدال استفاده انتخاباتی کنند

دهقان: ممکن است بگویید منظور از اصولگرایان واقعیت بین یعنی چه؟ چه افرادی را اصولگرای واقعیت بین می دانید؟ از دید ما آقای علی لاریجانی، آقای علی اکبر ولایتی، کاظم جلالی، جهانگیرزاده و... و. از اصولگرایان واقعیت بین هستند یعنی ضمن اینکه در اردوگاه اصولگرایی سابقه فعالیت دارند اما نوع نگاهشان با آقای رسایی، آقای کوچک زاده فرق می کند. طبیعی است که ما این دوستان را به خودمان نزدیک می بینیم همان طور که در میان اصلاح طلبان هم آقای دکتر عارف و نیروهای نزدیک به وی در بنیاد امید ایرانیان، نیروهای نزدیک به بنیاد باران، نیروهای نزدیک به رئیس جمهور اسبق را به خود نزدیک می بینیم همچنین بارها گفته ایم، در حد فاصل دو جناح نیروهایی هستند که در آن دو دسته نمی گنجیدند ولی به عنوان میانه رو شناخته می شوند ما نیز به انها نزدیکیم و به اعتقاد بنده در این دوره کفه حضور نیروهای میانه رو اعتدالگرا پررنگ تر از گذشته خواهد بود.

نماینده: بنابراین لاریجانی و ولایتی را بازیگران اعتدال می دانید؟

دهقان: آنها اصولگرایان واقعیت بین هستند.

** دیدگاه لاریجانی به روحانی و دوستان ما در کابینه نزدیک است، از جهت سیاسی هم پوشانی دیده می شود

نماینده: به هرحال به این نکته اشاره کردید که آنها را نزدیک به خود می دانید، الان بحث همصدایی لاریجانی و روحانی هم مطرح است اصلا نزدیکی این دو چهره را قبول دارید؟

دهقان: بالاخره از جهت منطقی در آن اردوگاه(اصولگرایان) قرار دارد ولی الان از جهت کارکرد سیاسی نوعی هم پوشانی دارند و دیدگاهشان با آقای دکتر و دوستان ما در کابینه نزدیک است و این نزدیکی قطعا دیده می شود ولی به هرحال این هم پوشانی کامل نیست چون از جهت تشکیلاتی یکسان نیستند کما اینکه در انتخابات گذشته اصلاح طلبان از ما حمایت کردند با این حال گفتند ضرورت بود، لزوما یکسان نیستیم حرف درستی هم زدند.

نماینده: یعنی حاضر خواهید شد با نزدیکان لاریجانی و حتی ولایتی ائتلاف کنید؟

دهقان: اعتدالیون جناح‌ها را به مردم معرفی خواهیم کرد. باز می گویم واقعیت این است هم‌اکنون دیدگاه‌های آقای لاریجانی از دید ما دیدگاه‌های اعتدالی است همان‌طور که دیدگاه‌های آقای ولایتی هم در میان اصولگرایان به اعتدالیون نزدیک است. بخشی از افراطیون یک جناح به دلیل کارکرد ناصواب خود چند سال پیش به حاشیه رفتند و عده دیگری از تندروها منتهاالیه جریان اصولگرا هستند و با مواضع تندوتیز خود علیه دولت روحانی پایگاه مردمی را اندک، اندک از دست می‌دهند و به نظر می‌رسد این گروه از سوی مردم در انتخابات آینده موردتوجه قرار نگیرند. ­­

نماینده: در جریان اصلاح طلب تندروها بسیار بیشتر بود

دهقان: فکر می کنم آنهایی که منصوب و یا معروف به تندروی در هر دو جناح سیاسی شدند بخت بسیار کمی در انتخابات دارند.

نماینده: استفاده از اصلاح طلبان در فهرست انتخاباتی از سوی شما مطرح شد، اصلاح طلبان این روزها فعالیت های انتخاباتی خود را در شورایی تحت عنوان شورای راهبردی انتخابات انجام می دهند، فعالیت این جریان را چگونه ارزیابی می کند؟

دهقان: فراتر از پاسخ به این سوال باید بگویم برای اینکه رقابت های منطقی داشته باشیم نیاز به طیف های مختلف سیاسی داریم. جریان اصلاح طلب یک جریان ریشه دار است. جریان چپ سابق که بعدها به عنوان دوم خردادی ها شناخته شدند چند سالی به حاشیه رفتند اما بازسازی کردند و بیکار نبودند تا اینکه رئیس دولت اصلاحات در دوم خرداد رای بالایی آورد اما در سال ۸۸ که نمی خواهم وارد آن شوم و باید از آن درس گرفت جریان چپ یا همان اصلاح طلب باز به حاشیه رفت اما باز این جریان خودش را بازسازی کرد البته بعضی در این جریان اعتراف کردند بهتر می توانستند عمل کنند، بخشی اصلا از ساختار خارج شدند، به خارج از کشور رفتند و در ماهواره ها حرف های سیاسی خود را می زنند اما بخش عاقل آنها با بازسازی آمدند و در انتخابات ۹۲ هم از آقای روحانی حمایت کردند در حالی که دکتر عارف کاندیدای آنها بود اما انصراف داد.

نماینده: معتقد هستید منهای جریان تندرو و افراطی، اصلاح طلبان با بازسازی گذشته می توانند در انتخابات مجلس قطبی را در مقابل اصولگرایان تشکیل دهند؟

دهقان: معتقدم این جریان(اصلاح طلبان) حذف شدنی نیست بالاخره این جریان از خودمان است بنابراین حق دارد از حقوق شهروندی استفاده کند و به خصوص در انتخابات هم فعال ظاهر شود به خصوص با روی کارامدن دولت روحانی آنها احساس می کنند فضای خوبی ایجاد شده، درست هم است. ما همین نگاه را نیز به اصولگرایان داریم و آنها جریان داخل کشور و ریشه دار معرفی می کنیم اما می گویم همه این رقابت ها باید در چارچوب ها باشد، اگر ذره از چارچوب خارج شویم در خاکی رفتیم وحوادثی اتفاق می افتد که جمع کردن آن خیلی سخت می شود مثل داستانی که چند سال پیش افتاد. اما این که دوستان چه کار می کنند جسته گریخته اخباری داریم همچون شکل گیری شورای راهبردی اصلاح طلبان.

** ترکان در گعده اصلاح طلبان نماینده اعتدال و توسعه نبود

نماینده: خبری مبنی بر حضور ترکان در گعده اصلاح طلبان منتشر شده بود، آیا قبول دارید رویکرد حزب به اصلاح طلبان نزدیک است؟

دهقان: بله، خبری آمد که آقای ترکان "عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه" در نشستی حضور پیدا کرده بودند درباره این حضور باید بگوییم آقای ترکان در آن جلسه به عنوان آقای ترکان یعنی شخصی حقیقی حضور داشت نه به عنوان نماینده حزب اعتدال و توسعه. کمیته انتخاباتی حزب مهر تشکیل می شود و در سوال قبلی جنابعالی اشاره کردم نگاه ما به انتخابات چگونه است و از چه کسانی حمایت می کنیم.

**استراتژی حزب در انتخابات "هم این و هم آن" است

نماینده: فهرست اعتدال و توسعه فارغ از فهرست اصلاح طلبان تنظیم خواهد شد؟

دهقان: لیست انتخاباتی اعتدال و توسعه فراسوی یک جناح سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و میانه‌رو انتخاب و به مردم معرفی میشود. در انتخابات آینده مجلس نیز تقریبا لیست حزب اعتدال و توسعه مثل کابینه دکتر روحانی خواهد بود و همان استراتژی سابق ادامه خواهد یافت، استراتژی ای که اسم آن را "هم این و هم آن" نامیدم یعنی هم از اصلاح طلبان و اصولگرایان و هم از میانه روهایی که در حد فاصل دو جناح قرار دارند استفاده می کنیم.

نماینده: فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است “حزب اعتدال و توسعه” از جمله احزابی است که با وزیدن باد به پرچم دولت‌ها رونق می‌گیرد و بعدازآن از رونق می‌افتد، پاسخ شما دراین‌باره چیست؟

دهقان: اعتدال و توسعه دولت ساخته نبوده و در نیمه دوم سال ۱۳۷۸ تأسیس شده است و هم‌اکنون ۱۵ ساله است بنابراین چه دولت اعتدال سرکار بود و چه دولت اعتدال سرکار نبود و دولت دیگری در سال ۹۲ رأی می‌آورد حزب، فعالیت خود را ادامه می‌داد چرا که معتقد هستیم فعالیت حزبی اگر استمرار داشته باشد و با برنامه نیز باشد می‌تواند فضای حزبی کشور را عوض کند، در انتخابات ۹۲ بخت هم با ما یار بود و مردم هم به گفتمان اعتدال رغبت نشان دادند.

نماینده: این شبهه چگونه می تواند رفع شود که فعالیت این حزب ارتباطی با دولت ندارد؟

دهقان: به این نکته توجه داشته باشید هر کسی که در ایران به قدرت رسیده، یک گرایش حزبی و سیاسی داشته است، ولی در مورد انتخابات مگر در دولت خاتمی با وزیر کشوری موسوی لاری، احمدی‌نژاد انتخاب نشد؟ مگر در دولت هاشمی رفسنجانی با وزیر کشوری بشارتی، خاتمی که اصلاح طلب بود، انتخاب نشد؟ مگر نجار وزیر کشور دولت دهم به اردوگاه احمدی نژاد نزدیک نبود؟ ولی شما دیدید که روحانی در انتخابات یازدهم انتخاب شد.

من دامن زدن به این بحث ها را انحرافی می دانم برای اینکه اذهان توده ها را می تواند تحت تاثیر قرار دهد و کار درستی نیست. همه جناح های سیاسی فرزندان انقلاب هستند و مقام معظم رهبری بارها فرمودند که این جناح و آن جناح برای من تفاوتی ندارد، بنابراین من فکر می کنم که نوعی سیاست زدگی دراین بحث ها وجود دارد که به هیچ وجه نه خدا را خوش می آید، نه خلق خدا را، نه رهبر معظم انقلاب و نه رئیس جمهور از این بحث ها راضی نخواهند بود.

من همان حرف آقای روحانی را قبول دارم که دولت نه حزب است و نه جناح و باید به وظیفه قانونی خود عمل کند و خوشبختانه نهادهای نظارتی از جمله شورای نگهبان و قوه قضائیه چنین اجازه ای را نخواهند داد و نهادهای نظارتی با آن برخورد کرده اند.

غلامعلی دهقان431

نماینده: نقش آفرینی جریانات سیاسی در انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟ با حضور اعتدال گرایان سه ضلع در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد؟

دهقان: من فکر می کنم فضای گفتمانی جامعه ما همچنان فضای گفتمان اعتدال است و به نظر من مجلس آینده به اعتدال نزدیک تر از مجالس ششم، هفتم، هشتم و نهم خواهد شد.

** اعتدال مختص به یک گروه نیست

نماینده: به محبویت گفتمان اعتدال اشاره کردید، هفته نامه صدا در نظرسنجی اعلام کرد محبویت روحانی کاهش پیدا کرده و خرازی هم گفته بود باید کاهش محبوبیت رئیس جمهور را جدی گرفت، با این حال شما باز امیدوار هستید؟

دهقان: آقای روحانی هم چنان محبوبیت خرداد دو سال پیش را دارد این محبوبیت نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده به اعتقاد بنده بخت اعتدالیون بیشتر از بقیه است البته، اعتدال لزوما در یک گروه خاص تعریف نمی شوند، اعتدالیون برگرفته از اصولگرایان واقع بین، اصلاح طلبان معتدل و میانه روهای حد فاصل دو جناح هستند.

نماینده: اگر از اصولگرایان و یا اصلاح طلبان همین پرسش مطرح شود می گویند مردم در انتخابات آینده به ما اقبال نشان خواهند داد، شما هم از اقبال مردم به گفتمان متبوعتان سخن می گویید چرا به این اندازه به پیروزی اعتدال گرایان خوش بین هستید؟

دهقان: باید به عقبه مجالس سابق برگردم، کسانی که در مجلس چهارم بودند با دیدگاه رئیس جمهور وقت اکبر هاشمی رفسجانی نزدیکی داشتند، حتی لیستی رای آورد که عکس مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی را داشت و آن لیست جامعه روحانیت مبارز بود چرا که در آن مقطع آقای هاشمی عضو جامعه روحانیت مبارز بود و آقای حسینی (اخلاق در خانواده) نفر اول شد و نزدیک به یک میلیون رای آورد. دلیلش هم این بود که فضای عمومی جامعه بعد از دفاع مقدس بازسازی بود و آقای هاشمی هم دیدگاه های سازندگی را پیش می بردند.

**چهره های ناشناخته از لیست کارگزاران در مجلس پنجم رای آوردند

اما در مجلس پنجم بین کسانی که حمایت از آقای هاشمی را سرلوحه کار قرار داده بودند اختلاف پیش آمد. جالب اینکه بعضی از چهره های ناشناخته سیاسی از لیست کارگزاران رای آوردند تقریبا مجلسی شد که اقلیت پرقدرتی در اختیار داشت که لیدر آن برعهده عبدالله نوری بود، بالاخره در آن دوره چپ قهر کرده بود و اکثریت آن در اختیار اصولگرا یان قرار گرفت اما بعد از دوم خرداد نیروهای نزدیک به رئیس دولت اصلاحات(رضا خاتمی) رای آوردند در مورد رئیس جمهور بعدی (آقای احمدی نژاد) در سال ۸۶ مجلس هشتم، مجلسی اصولگرا شد که بعدها خیز جدایی از او برداشتند به همین جهت با یاداوری این وقایع می توان نتیجه گرفت هر موقع یک گفتمان، یک فکر و عده ای در انتخابات رای می آوردند براساس همان منطق و گفتمان، شورا و یا مجلس بعدی می تواند به رئیس جمهور نزدیک شود. البته این قاعده نیست فقط استثنای آقای احمدی نژاد بود که خیلی زود جدا شد و همه اصولگرایان بعد از ۸۶ دوباره یک کاسه و هم گرا شدند.

نماینده: این سوال را از این جهت مطرح کردم که به دو جریان شاخص(اصولگرایان و اصلاح طلبان) برسم. بعد از انتخابات سال ۹۲ وحدتی بین اصولگرایان حاکم شده است، اصلاح طلبان نیز سازوکارهای خود را برای ورود به مجلس پیاده کرده اند بنابراین رقابت اصلی بین این دوجریان شکل خواهد گرفت بااین اوصاف حزب و فهرست انتخاباتی اعتدال و توسعه دیده می شود؟

دهقان: نزدیک ترین انتخابات به ما کدام انتخابات بود؟

نماینده: انتخابات شوراهای شهر و روستا

دهقان: بله، از نظر ریسکی شورای شهر چهارم در تهران چگونه تعیین شد؟ از چهره ها و جریان های مختلف و حتی ورزشکار حضور پیدا کردند این همان چیزی شد که اتفاقا تحلیل ما تایید می کرد و درحال حاضر نیز به اعتدالیون دو طرف می توان همینگونه نگاه کرد. فراموش نکنیم که مجلس ویژگی هایی دارد و اصلا انتخابات شورا تحت تاثیر انتخابات رئیس جمهوری قرار گرفت و انتخاباتش آرام و بی سر و صدا بود ضمن اینکه مردم در یک دو قطبی نیفتاده بودند چون خود انتخابات ریاست چند قطبی بود و باید به این نکته پرداخت "در کشور و بخصوص در عرصه سیاسی شما نمی توانید یک نتیجه دقیقی را پیش بینی کنید، اگر من تحلیلی ارائه دادم براساس داده های تاریخی مجالس قبل بود" چرا که مجالس بعدی در همان حوزه گفتمانی رئیس جمهور وقت فضا پیدا می کردند و شکل می گرفتند. همچنین فراموش نکنیم شخصیت ها خیلی مهمی درکشور هستند که تاثیرگذار خواهند بود باید جلوتر برویم تا ببینیم شخصیت های تاثیرگذار ۹۲ به کدوم سمت می روند؟

** نتیجه مذاکرات هسته ای در انتخابات تاثیرگذار است

نماینده: دولت روحانی سبد اصلی را در سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای قرار داده است، اگر مذاکرات به نتیجه نرسد حامیان دولت شانسی برای پیروری نخواهند داشت. این تحلیل توسط برخی از رسانه ها و فعالان سیاسی ارائه شده آیا شما به عنوان حزب حامی دولت این موضوع را قبول دارید؟

دهقان: یکی از مولفه تاثیرگذار نتیجه مذاکرات هسته ای است اما نباید همه تخم مرغ ها را در سبد قضیه هسته ای بگذاریم، اشتباه است. نباید بگوئیم انتخابات تک عاملی است چرا که مسئله سیاسی تک عاملی و یک پارامتری و یک مولفه ای نیست یکی مورد را قبول دارم اما هم گرایی جناح ها خیلی مهم است و شما در سوال خود به آن پرداختید، نظارت شورای نگهبان خیلی مهم است که چه کسانی تایید می شوند و چه کسانی تایید نمی شوند، کارآمدی دولت در این چند ماه آینده صرف نظر از قضیه هسته ای خیلی مهم است. جو عمومی جامعه که معمولا توسط نخبگان و رسانه ها شکل می گیرد خیلی مهم است و حتی به اعتقاد بنده وضعیت خاورمیانه و تحولاتی که در کشورهای دیگر شکل گرفته در فضای عمومی کشور اثرگذار است.

** ناطق نوری از اصولگرایی کلاسیک فاصله گرفته است/ به ناطق نزدیک هستیم

نماینده: آقای دهقان حزب اعتدال و توسعه از نظر فکری به آقایان هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی نزدیک است در سالیان گذشته ناطق نوری نیز به اردوگاه هاشمی پیوست با این حال برخی از اصولگرایان او را به عنوان چهره اصولگرا معرفی می کنند و برخی دیگر از وی به عنوان نیروی همسو با هاشمی یاد می کنند حزب اعتدال و توسعه چه ارتباط و تعاملی با ناطق نوری دارد؟

دهقان: در انتخابات ۹۲ از ماه ها قبل برخی از دوستان با وی(ناطق) صحبت کرده بودند اما او به صراحت گفت که نمی آید بعدا هم انتخابات به سمت دیگری رفت و آقای روحانی وارد عرصه انتخابات شدند و ختم به خیر هم شد. در مورد انتخابات اخیر از فضای مطبوعات چنین برمی آید که عده ای به این جمع بندی رسیدند "جریان میانه در مجلس نیاز به لیدر و رهبری سیاسی دارد. " در مورد شخصیت فعلی آقای ناطق نوری باید گفت یک مرزبندی هایی همیشه با اصلاح طلبان داشته و دارند و طی هفت، هشت سال اخیر به خصوص در دوره احمدی نژاد مرزبندی هایی با جریان اصولگرا پیدا کرد. عدم حضور ناطق در جلسات جامعه روحانیت مبارز و برخوردهایی که او با آقای احمدی نژاد بعد از مناظره داشت نشان می دهد ناطق نوری از اصولگرای کلاسیک فاصله گرفته و اگر بخواهیم برای وی جایگاهی پیدا کنیم من وی(ناطق نوری) را جزو میانه روها خطاب می کنم یعی جریانی که در آن می توان از آقای هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، علی اکبر ولایتی و آقای ناطقی نوری نام برد بنابراین ما(مجموعه اعتدال و توسعه) با آقای ناطق نوری احساس نزدیکی داریم اما اینکه رسما از او دعوت کرده باشیم نه، من در جریانم چنین اتفاقی نیفتاده اما از صحبت های آقای باهنر که همیشه به او نزدیک بودند می توان نتیجه گرفت که آقای ناطق نمی آیند اما در سیاست همه چیز امکان پذیر است.

** دولت فعلا نیازی به ترمیم ندارد

نماینده: اگر موافق هستید محور بعدی گفتگو را به ترمیم کابینه و نحوه برخورد رئیس دولت با منتقدان اختصاص دهیم برای اولین بار ترمیم کابینه و تعدادی از استانداران توسط یکی از نزدیکان و مشاوران رئیس جمهور مطرح و درنهایت توسط سخنگو، رئیس دفتر و معاون اول رئیس جمهور تکذیب شد فارغ از اینکه چه تعدادی از اعضای شورای مرکزی حزب در کابینه عضویت دارند آیا پس از دوسال ترمیم کابینه را به صلاح نمی دانید؟

دهقان: ما در دولت سابق حرفمان این بود چرا این قدر زود وزیر عوض می کنید؟ این تغییر و جابه جایی ها باعث بی ثباتی می شود پس دولت فعلی از دولت سابق درس گرفت و ثبات مدیریتی دارد اینکه نیرو احساس کند فردا رفتنی هست فساد به بار می آورد، تلاش زیادی شد و سرانجام مجموعه ای را آقای روحانی انتخاب کرد، این انتخاب تصادفی نبود حاصل ساعت ها مشورت با چهره های مختلف بود. به نظر ما تغییر و تحول در این مقطع نه لازم، نه ضروری و نه مفید است البته ممکن است بنا به دلیلی همچون ضعف جسمانی، کسالت و یاکنهسالی خاصی تغییری شکل گیرد ولی مجموعه ای که ما می ببینیم با نشاط از تجربیات گذشته استفاده می کند و از دید ما نمره قبول دریافت می کنند.

** انتقاد حزب حامی روحانی از دولت

نماینده: قبول دارید معدل سنی کابینه تدبیروامید بالاست؟

دهقان: ببینید انقلابی شکل گرفت و با انقلاب اسلامی، مدیران جدیدی آمدندهمین آقای نعمت زاده سال ۵۸ پس از استعفای دولت موقت اولین مسئولیت اجرایی را برعهده گرفت آن موقع جوان بود و الان تجربه خوبی بدست آورده است و باید از این تجربیات استفاده کند اما فراموش نکنیم این کشور یک آینده ای دارد به همین جهت من فکر می کنم که اگر دوستان بتوانند از نیروهای میان سال و جوان در معاونت هایشان استفاده کنند نه خود ضرر می کنند و نه جریان میانه. به نظرم اگر قرار است نقدی داشته باشیم به جریان خودمان همین جا است چراکه که بهتر از این می شد از میانسال و جوان ها در ابعاد مدیریتی و استاندارای استفاده شود تا ما در آینده بی بهره از نیروهای جریان میانه نباشیم به هر جهت شاید بشود به این رویکرد نقدهای جدی وارد کرد.

نماینده: به فعالیت های حزب برگردیم، درخصوص آخرین فعالیت حزب اعتدال و توسعه توضیح دهید، پیش از این در گفتگو با «نماینده» اعلام کرده بودید فعالیت حزب در سطح دفاتر انجام می شود، تاکنون حزب و دفاتر چه اقدامات جدیدی انجام داده اند؟

دهقان: اراجع به حزب اعتدال و توسعه باید از یک نگاه کلان فعالیت های حزب را به دو دوره تقسیم کرد. دوره اول از آغاز تاسیس تا ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و دیگری هم از خرداد ۹۲ تا هم اکنون. مقطع اول، ۱۴ سال بود، در آن مقطع حزب در حاشیه قرار داشت وقتی در حاشیه هستید نوع خاصی از کارکردهای سیاسی از شما انتظار می رود اما زمانی که نزدیکان مجموعه به قدرت می رسند و در قوه مجریه مناصبی برعهده می گیرند حزب باید از جهت گفتمانی و حتی مصداقی به گونه دیگری تبلیغ کند. ما در ۱۴ سال اول تلاشمان این بود که برای نهادینه شدن گفتمان اعتدال زمینه سازی کنیم بنابراین نام"اعتدال و توسعه" برای حزب برگزیده شد. هر چند حزب در فضای دو قطبی و در سال ۷۸ تشکیل شد و حتی برخی می گفتند شما خنثی هستید اما آن چه در خرداد ۹۲ اتفاق افتاد نشان داد که هیچ ایده و جریانی هیچ وقت نباید ناامید شود اما یک عده ای دیگر می گویند وقتی جامعه ما را نمی خواهد کنار برویم، این درست نیست حداقل تجربه نشان می دهد همیشه باید امیدوار بود. منظور اینکه در آن مقطع بیشتر به دنبال این بودیم تا بگویم اعتدال، گفتمان است و من هم شخصا به این موضوع معتقدم هستم.

در همان مقطع اول ما براساس مصادیق و تاکتیک اعتدال عمل کردیم و در مجالس ششم، هفتم و هشتم آمدیم و از دید خود کسانی را که به اصطلاح از سابقه اعتدالی برخوردار بودند گلچین می کردیم و به شورای مرکزی معرفی و سرانجام به جامعه معرفی می شدند. شما لیست های حزب را در مجالس ششم و هفتم نگاه کنید می بینید یک اصولگرا یا به تعبیری محافظه کار در کنار یک اصلاح طلب و یا به تعبیری چپ قرار داشتند البته همیشه بخشی از مصادیق ما استفاده از نیروهایی که در چپ و راست نبودند(میانه روها یا به تعبیری مستقلین) بود و حزب از آنها استفاده می کرد.

** روحانی بنیانگذار اعتدال و توسعه بود/ استقبال از شکل گیری جبهه «یکتا»

نماینده: به صبغه و فعالیت های گذشته حزب اشاره شد، هم اکنون حزب چه اقداماتی را انجام داده، برخی معتقدند "اعتدال و توسعه" پس از انتخابات ریاست جمهوری حاشیه را به متن ترجیح می دهد

دهقان: فعالیت های حزب تا انتخابات سال ۹۲ ادامه پیدا کرد تا اینکه در آن انتخابات، حزب یک چهره نزدیک به گفتمان خود را می دید که او هم در بنیان گذاری "اعتدال و توسعه" نقش داشت و بالاخره ایشان توانست با آرمان اعتدال پیروز رقابت ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ شود. از آن دوره، حزب تقریبا از حاشیه بیرون آمد و انتظارات بیشتر شد ولی اتفاقی که افتاد این بود "کادر های برجسته حزب به قوه مجریه کوچ کردند و این یک آسیبی برای ما درست کرد همچنین یک مقدار شوک پیروزی باعث شد حزب سال ۹۲ را خیلی بی سر و صدا طی کند اما از ماه های اولیه سال گذشته(۹۳) تحولی در کلان حزب به خصوص دفتر سیاسی و هیئت اجرایی دیده شد و این تحرک باعث شد اجلاس خیلی پر سر و صدا و با کیفیت، توسط شاخه جوانان برگزار شود که اعضای شاخص حزب هم در آن همایش سخنرانی کردند، آقای هاشمی رفسنجانی از طریق فاطمه هاشمی"عضو شورای مرکزی حزب" برای این اجلاس پیام فرستاد. از سوی دیگر حزب تقریبا در ۱۲، ۱۳ استان دفتر فعال نداشت اما در این یکی، دو سال تلاش کرد در ۳۱ استان، دفاتر استانی و شعب استانی را فعال کند از این رو دفاتر استانی حزب بازسازی شده و می توانیم بگوییم یک حزب فراگیر هستیم البته در همین جا استقبال خود را از اعلام موجودیت تشکل های جدید همچون"یکتا" اعلام می کنیم. جبهه یاران کارآمدی و تحول ایرانی اسلامی شامل وزرای دولت های نهم و دهم است و این اقدام خیلی خوبی است افرادی که در قدرت بودند بیایند و بصورت تشکل عمل کنندچراکه هر چه تشکل بیشتر شود قانونی تر می شود و ما نیز استقبال می کنیم درخصوص حزب اعتدال و توسعه هم باید بگویم ما بازسازی تشکیلاتی در فاز اول اولویت قرار گرفت تا برسیم به عملیات بعدی.

**ترمیم در شورای مرکزی حزب"اعتدل و توسعه"/ کنگره حزب تا قبل از انتخابات برگزار می شود

نماینده: به همایش حزب در دانشگاه امیرکبیر اشاره کردید با توجه به اینکه امسال انتخابات مجلس برگزار می شود، قصد برگزاری همایش و یا کنگره ندارید؟

دهقان: چون ما حزب سراسری هستیم اول باید دفاتر استانی کامل شود به نظرم در تقویم فعالیت های امسال نیمه دوم سال جاری یعنی از مهر به بعد موضوع انتخابات سرفصل یا سرلوحه کار دفتر سیاسی و به تعبیر آن شورای مرکزی قرار می گیرد البته حزب در سطح شورای مرکزی نیاز به بازسازی دارد به هرحال ما چهره هایی در شورای مرکزی داشتیم که الان نیستند بعضی از آنها مثل آقای آقایی نماینده سلماس مرحوم شدند بعضی دیگر هم با ما بودند اما به دلایلی اختلاف سلیقه پیدا کردند و جدا شدند همانند "مجید قاسمی، کاظم جلالی و حاجی بابایی" که در سال ۸۶ نامه دادند بنابراین شورای مرکزی حزب نیاز به بازسازی دارد ضمن اینکه الان چهره های مهم و شاخصی نیز به ما پیشنهاد دادند در مجموعه حزب اعتدال و توسعه فعالیت کنند اینکه چه کسانی هستند اجازه دهید وقتی قطعی شد اعلام کنیم. به هرحال ما قطعا تا قبل از انتخابات کنگره داخلی خواهیم داشت تا در آنجا بتوانیم شورای مرکزی جدید را معرفی کنیم به همین جهت برگزاری کنگره تصویب شده است، زمان آن هنوز مشخص نیست حالا شاید مهر، آبان و یا آذر باشد.

نماینده: چهره های شاخص حزب منجمله دبیرکل پس از پیروزی حسن روحانی وارد کابینه شدند آیا در این مدت محمد باقرنوبخت در جلسات شورای مرکزی شرکت کرده است؟

دهقان: مسئولیت اجرایی آن هم در سطح سازمان مدیریت و سخنگویی دولت و حتی وزارت برخی از دوستان باعث شد ما کمتر توفیق داشته باشیم به طور ملموس و فیزیکی از نظرات آنها در حزب استفاده کنیم هر چند با خواهش جوانان حزب چهره های شاخص در اجلاس دانشگاه امیر کبیر شرکت کردند اما این به معنی قطع ارتباط دوستان با حزب نیست ما به آنها حق می دهیم که کمتر حضور فیزیکی داشته باشند اما از طرف دیگر فرصتی هم به وجود آمد تا نیروهای دیگری در درون حزب قد بکشند و فعال ظاهر شوند بنابراین الان می توانیم بگویم نبض تپنده حزب، دفتر سیاسی، هیئت اجرای و واحد تشکیلات است یعنی الان این سه محور خیلی فعال هستند و به عبارتی جبران عدم حضور دوستان در کابینه را این سه مجموعه انجام می دهد. این مجموعه ها در چارچوب کلانی که دبیر کل، شورای مرکزی، کنگره قبلی و اساسنامه برای ما تعیین کرده حرکت می کنند.

نماینده: آقای دهقان شما می گویید محمد باقر نوبخت به عنوان "دبیرکل حزب اعتدال و توسعه" به دلیل مشغله اجرایی نمی تواند در جلسات حزب شرکت کند، این درحالی است که برخی از چهره های اصلاح طلب خبر داده بودند نوبخت ابلاغیه های انتخاباتی را به روسای ستادهای انتخاباتی آقای روحانی اعلام کرده است، این اقدام با هماهنگی حزب شکل گرفت؟

دهقان: امروز، سازمان برنامه و بودجه احیا شده است، فقط روسای سازمان ها را در استان ها تعیین می کند که این هم یک وظیفه قانونی است و طرح شوراهای توسعه یک بحث انحرافی است که فکر می کنیم عده ای بیشتر در بازی های سیاسی آن را مطرح می کنند و حداقل امر اثبات نشده ای است.

نماینده: این خبر توسط برخی از چهره های اصلاح طلب مطرح شده بود، آیا نوبخت ابلاغیه انتخاباتی اعلام نکرده است؟

دهقان: من این بحث را تکذیب می کنم.

نماینده: ترکیب کمیته انتخاباتی حزب چگونه تعیین می شود؟

دهقان: کمیته انتخاباتی همیشه در سنوات قبل، تلفیقی از دوستان شورای مرکزی، دفتر سیاسی و برخی از مسئولان کارگروه های حزبی بود. فکر می کنم اگر قرار باشد تشکیل شود که حتما در نمیه دوم سال تشکیل خواهد شد از همین سه مجموعه شکل می گیرد. در حال حاضر مصادیق کمیته انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه اصلا مشخص نشده ولی رول انتخابات قبلی که من هم به عنوان عضو قدیمی شورای مرکزی بودم اینگونه بود که از شورای مرکزی، دفتر سیاسی و مسئول تشکیلات، کمیته انتخابات را شکل می دادند.

۱۳۹۴/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...