نسخه چاپی

رتبه چهارم مصرف لوازم آرایشی در كشور

مواد آرایشی و بهداشتی تقلبی به دلیل رونق بازار مصرف، سود زیادی برای واردكنندگان به همراه دارد.قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در مسیر ورود لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق، مردم این استان را در معرض خطر جدی و تهدید سلامتی قرار داده است.

به گزارش نما به نقل از زاهدانه، آرایش و خودآرایی از دیرباز در تمامی جوامع بشری به اشکال گوناگون وجود داشته است چرا که انسان با توجه به فطرت زیبا پسندش میل به زیبایی دارد .


این روزها گستردگی مصرف لوازم آرایش در میان زنان، بازار این کالا را در کشور حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی پررونق نگه داشته است؛ علاوه بر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها برای فروش این محصولات، در اکثر نقاط دست‌فروشانی مشاهده می‌شوند که در گوشه‌ای از پیاده‌رو بساط محصولات بی‌کیفیت آرایشی و بهداشتی خود را پهن کرده وعده ای از زنان و دحتران را به خود جذب کرده اند، زنانی که حاضرند از هزینه‌های ضروری‌ زندگی خود بگذرند، اما از خرید لوازم آرایشی حتی از نوع تقلبی و بی‌کیفیت آن دست نخواهند کشید.


از جهتی با توجه به بالا رفتن سن ازدواج در کشور، استفاده از لوازم آرایشی دیگر محدود به سن خاصی نیست. در عصری که استفاده از لوازم آرایشی جزو لاینفک اکثر دختران و بانوان ایرانی شده و این امر منجر شد که کشور ایران هفتمین وارد کننده لوازم آرایشی در جهان و سومین مصرف کننده ی لوازم آرایش در خاورمیانه به شمار آید.


درمیان بسیاری از کالاهای قاچاق و غیرقانونی که وارد مرزهای استان می شود، لوازم آرایشی و بهداشتی سهم قابل توجهی دارد. آمارها نشان می دهد اکثر این محصولات تقلبی و غیر استاندارد هستند و از افغانستان، پاکستان و کشور های حوزه خلیج فارس وارد کشور می شوند.

سیستان وبلوچستان در همسایگی مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان قرار گرفته است و از این روبا ورود کالاهای بی کیفیت و تقلبی آرایشی و بهداشتی بیشتری مواجه است، انواع لوازم آرایشی هایی که درجه دو هستند و دراکثر موارد به صورت غیرقانونی از طریق مرزهای استان وارد و با قیمت های پایین به فروش می رسند.


در حال حاضر قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی در صدر کالاهای قاچاق سلامت قرار دارد و طبق شنیده‌ها 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق به کشور وارد می شود، لذا مصرف کنندگان این فرآورده ها باید در استفاده از این لوازم هشیار باشند و آنها را از مراکز معتبر تهیه کنند.


طبق آمار موجود زنان بیش از 20 نوع لوازم آرایش استفاده می کنند، که در این مواد بیش از 800 نوع ترکیب و عنصر شیمیایی و عصبی بکار رفته است که انباشت این محصولات و ورود مواد زیان آور آنها به خاک و آب می تواند عوارض غیر مستقیمی داشته باشد که تا کنون کمتر توجهی به آن شده است.


مواد استفاده شده در ترکیبات این لوازم آثار زیانباری برای افراد در پی دارد، متخصصان به تازگی دریافته اند که در رژلب ها به عنوان پر مصرف ترین نوع لوازم آرایشی، میزان سرب استفاده شده بیش از حد استاندارد است، که این سرب توسط انسان بلعیده شده و وارد خون می شود که منجر به آسیب های مغزی و عصبی خواهد شد.


از طرفی میزان بالای سرب در رژلب‌های تقلبی و وجود سم افلاتوکسین B بالاتر از حد مجاز در مواد آرایشی تقلبی، باعث بروز صدمات شدید کبدی و حتی سرطان می شود.


از آنجایی که مصرف لوازم آرایش در میان دختران در سنین پایین افزایش پیدا کرده است، خبرنگار زاهدانه دلایل روی آوردن به این پدیده را از دید روانشناسی مورد بررسی قرار می دهد.


کارشناس مرکز مشاوره مهر در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با بیان اینکه امروزه جوانان به ویژه دختران جامعه هدف قاچاقچیان لوازم آرایشی و بهداشتی هستند، اظهار داشت: با توجه به تأثیرات منفی استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و امکان ابتلا به بیماری‌های پوستی، مو و بینایی توزیع این مواد باید با نظارت و کنترل بیشتری صورت گیرد.

مهدوی فر افزود: برخی از افراد می‌خواهند با آرایش‌های افراطی، خود را به دیگران بشناسانند و برای اثبات خود به جای آنکه ارزش‌های وجودیشان را نشان دهند به دنبال چیزهای بدلی می‌گردند و آنها را با مسائل پیش پا افتاده جایگزین می‌کنند.


این کارشناس در خصوص دقت در خرید لوازم آرایشی به زنان توصیه کرد: در انتخاب لوازم آرایشی دقت بسیار به خرج دهند و به صرف ارزانی تن به استفاده از مواد فاقد کیفیت ندهند چرا که در دراز مدت مجبور خواهند شد با مراجعه به پزشک هزینه‌های بیشتری را صرف درمان خود کنند.


وی گفت: در مورد لوازم آرایشی بهداشتی وجود چهار مشخصه محصول شامل پروانه ساخت وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضا، نام تجاری محصول و آدرس کارخانه سازنده باید به صورت خوانا روی برچسب محصول درج شده باشد وافراد حتما این موارد را هنگام خرید محصول در اولویت قرار دهند.


مهدوی فر از جمله عوامل روی آوردن افراد در استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی و بهداشتی را محدود بودن افراد برای گذراندن اوقات فراغت، بیکاری، سرکوب نیازهای جنسی و فقدان امکانات مشروع برای تخلیه‌ی انرژی عنوان کرد.


وی در ادامه با اشاره به تاثیر شبکه های ماهواره ای در الگوسازی نوجوانان در سنین مختلف بیان کرد: جوانان ما با الگوبرداری از خوانندگان و هنرپیشه‌ها از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای به سمت این پدیده روی می‌آورند، این در حالی است که در غرب جوانان زیاد آرایش نمی‌کنند، چون نیازی به این کار ندارند و تنها هنگامی که سن افراد بالا می‌رود و آثار پیری در صورت آنها مشاهده می‌شود، برای رفع چین و چروک از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند.


این کارشناس خاطر نشان کرد: کالاهای قاچاق در حوزه محصولات پزشکی، بهداشتی و خوراکی مردم را با هزینه های جانی و مالی زیادی مواجه کرده است که حساس بودن در این حوزه نظارت بیشتری از سوی متولیان امر را می طلبد.


از آنجایی که کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در سیستان وبلوچستان پارسال نسبت به سال 92، سه برابر افزایش داشته است، دبیر کمیسیون برنامه ریزی و هماهنگی نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفته بود که سیستان و بلوچستان رتبه چهارم قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی را در کشور دارد.


خالقی افزود: 30 درصد لوازم آرایشی بهداشتی این استان به صورت قاچاق از طریق مرزهای آبی وارد می شود.


وی گفت: 10 درصد از کل کالاهای قاچاق شده به سیستان و بلوچستان را لوازم آرایشی و بهداشتی شامل می شود.


دکتر مبارکی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در این زمینه اظهارداشت: لوازم آرایشی که به صورت غیر مجاز وارد کشور می شوند، حاوی فلزات سنگین مانند سرب و جیوه هستند که در شرایط نامناسب حمل و نقل و نگهداری اغلب دچار فساد و مصرف آن ها مخاطره آمیز می شود.

۱۳۹۴/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...