نسخه چاپی

دولت آمریكا رسما به دادگاه ایران احضار شد

وكیل كاپیتان شهبازی از احضار رسمی دولت آمریكا به دادگاه ایران در شهریور ماه ۹۴ خبر داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، ۲۲ آذر ۱۳۹۳ بود که کاپیتان هوشنگ شهبازی با حضور در شعبه ۵۵ مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران رسما از دولت آمریکا شکایت کرد.

بخش هایی از دادخواست شهبازی علیه دولت آمریکا بدین شرح است: ایالت متحده آمریکا برای وادار کردن ایران به تغییر در سیاست‌های خود یا به منظور فراهم کردن شرایط تغییر رژیم سیاسی و وضع تحریم‌های هدفمند یکجانبه هواپیمایی که به صورت ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی آنهاست و همچنین قراردادهای مربوط به تعمیر و نگهداری آنها، باعث تضییع حقوق بسیاری از شهروندان ایرانی شده است.

جنایت علیه بشریت: همچنین ایالات متحده با انگیزه‌های سیاسی باعث اعمال تحریم‌ هواپیمایی ایران شده است و با علم و اطلاع از این‌که شهروندان مدنی ایران اعم از زن، مرد و کودک سوار این هواپیماها می‌شوند، اقدام به این تحریم‌ها کرده است که این اقدام بر ایمنی پروازها تاثیرات منفی گذاشت. با در نظر گرفتن این که مخاطبین و متضررین این تحریم‌ها شهروندان ایران هستند، ساختار این تحریم، مصداق عینی جنایت علیه بشریت است.

تحریم فروش بوئینگ مسافربری به ایران: این تحریم‌ها به بهانه جلوگیری از به خطر افتادن صلح و امنیت در حالی است که دولت‌ها ملزم به رعایت معاهدات بین‌المللی (منشور سازمان ملل، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و ...)، حقوق بین‌الملل عرفی و یا اصول کلی حقوق پذیرفته شده به وسیله جامعه بین‌المللی هستند. در این رابطه شایان توجه است که آمریکا از اول انقلاب، ورود هر گونه قطعات هواپیمایی آمریکایی مثل بویینگ به داخل ایران را تحریم کرده و این در حالی است که این هواپیما، هواپیمای مسافربری است نه نظامی.

مستندات قانونی دادخواست

با تقدیم این دادخواست و مستندات به مادتین ۱ و ۶ قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی مصوب ۱۳۹۰.۱۲.۱۷ که در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع شده و نیز آیین‌نامه اجرایی قانون صلاحیت دادگستری ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی و نیز ماده ۱ و ۲ مسئولیت مدنی مبنی خسارات مادی و معنوی و نیز نقض آشکارای قوانین و قواعد سازمان‌های بین‌الملل از جمله کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل در سال ۱۹۹۷، پیمان ۹۶ ماده‌ای ایکائو و نیز سازمان یاتا، ماده ۴۴ کنوانسیون شیکاگو، قواعد مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر منع اقدامات قهرآمیز اقتصادی، کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) مبنی بر منع اقدامات قهرآمیز، اعلامیه وین ۲۵ ژوئن ۱۹۹۳ مبنی بر قائل شدن بر اصل حقوق بشر حق توسعه، بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد، قطعنامه‌های ۱۰.۵۰.۹.۴۷ مجمع عمومی طی کنفرانس بوئنس آیرس مبنی بر منع مداخله آشکار در امور داخلی و خارجی (و نیز معاهدات ماده ۱۵ منشور سازمان کشورهای آمریکایی (۱۹۴۸)، ماده ۸ منشور اتحادیه عرب (۱۹۴۵) و ماده ۳ منشور سازمان و حدت آفریقا (۱۹۶۳) و نیز قطعنامه‌های ۲۱۳۱ (ایکس ایکس)، (وای ایکس ایکس) ۲۶۲۵ و ۳۲۸۱ (ایکس آی ایکس ایکس) مجمع عمومی)، قطعنامه‌های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ در خصوص دخالت «غیرمستقیم» آمریکا در امور «داخلی» و «خارجی» ایران، قطعنامه‌های آنکتاد چهارم در سال ۱۹۷۶ در نایروبی و آنکتاد پنجم در سال ۱۹۷۹ در مانیلا مبنی بر منع تعلیق و قطع داد و ستد و تجارت، قواعد سازمان WTO اصل MFN، بند ۲ ماده ۸ عهدنامه مودت، تجارت و حقوق کنسولی ۱۹۵۵ و نقض بیانیه الجزایر، مغایرت با قاعده پذیرفته شده بین‌المللی در جهت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و پرهیز از به خطر انداختن صلح و منیت بین‌المللی، خدشه بر حق ارتباطات مردم ایران، نقض حقوق انسانی، اعمال مجازات دسته‌جمعی، نقض قواعد آمره حق حیات شامل تامین حداقل کالاها و خدمات ضروری و امکانات اولیه بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی، نقض ماده ۱ منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل مبنی بر نقض ارتقا و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و... صدور حکم بر محکومیت خوانده مبنی بر خسارات مادی و معنوی ناشی از اعمال تحریم‌های هواپیمایی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران با احتساب نظریه کارشناسی و تمامی خسارات قانونی مورد استدعاست.

اعظم مومنی شیویاری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت پرونده شکایت کاپیتان شهبازی از دولت آمریکا، گفت: این شکایت در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۳ در شعبه ۵۵ حقوق بین الملل دادگستری تهران اعلام وصول شد که حدود ۳ ماه روی دادخواست آن کار شد.

وی افزود: این دادخواست ۴۰ صفحه ای به موضوع ضرر و زیان نسبت به تحریم های هواپیمایی از سوی آمریکا، سایر تحریم ها و تعارض تحریم ها با قوانین بین المللی تاکید دارد.

وکیل کاپیتان شهبازی در مورد نحوه شکایت خود گفت: ابتدا دادخواست را تنظیم کرده و بعد از ثبت به شعبه ۵۵ ارجاع دادیم. بعد شعبه آن را ابلاغ کرد تا ترجمه شود و پس از ۴ ماه بالاخره این دادخواست به آدرس وزارت امورخارجه آمریکا ارسال شد.

مومنی شیویاری در پاسخ به اینکه آیا همین یکبار ابلاغ کافی است گفت: همین یکبار ابلاغ کافی است و دولت آمریکا باید نماینده خود را برای پاسخگویی معرفی کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا موکل شما به دنبال تامین منافع شخصی خود هم هست، گفت: بخشی از این شکایت موضوع ضرر و زیان شخص کاپیتان شهبازی است چرا که بعد از اتفاقی که در مورد احتمال سقوط هواپیما برایش رخ داد مجبور به استعفا شد و حالا خانه نشین است.

گفتگو با وکیل پرونده شکایت آمریکا

این وکیل دادگستری با بیان اینکه از سال ۲۰۰۵ تاکنون در ایران ۷۰۰ مسافر در سوانح هوایی جان خود را از دست داده و در ۲۵ سال گذشته تاکنون هم ۱۷ هواپیما سقوط کرده و ۱۸۰۰ کشته داشته ایم، گفت: این آمارها برگرفته از منابع خارجی و داخلی است اما موضوع جنبه عمومی این درخواست است.

مومنی اظهار داشت: اگر خوانده (دولت آمریکا) شهریورماه ۹۴ در محکمه حاضر نشود رای غیابی صادر خواهد شد و این ابتدای ورود به محاکم بین المللی و حتی شورای امنیت است تا نسبت به جرائم آمریکا در مورد تحریم اقدام کنند.

کاپیتان هوشنگ شهبازی روز سه شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۰، هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ در پرواز شماره ۷۴۳ مسکو - تهران در خط هواپیمایی ایران ایر را در فاصله ۱۵ مایلی فرودگاه بین المللی امام خمینی که دچار نقص در باز شدن چرخ دماغه هواپیما شده بود با ۹۷ مسافر و ۱۹ خدمه به سلامت به زمین نشاند.

۱۳۹۴/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...