نسخه چاپی

مطرح كردن صادرات اورانیوم ایران در مذاكرات

منابع دیپلماتیك به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند كه طرح صادرات ذخایر اورانیوم ایران، در مذاكرات هسته‌ای جاری در وین مطرح شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد با توجه به نزدیک بودن ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، مذاکره‌کنندگان بر ایده صادرات و فروش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تمرکز کرده‌اند.

ایران در حال حاضر بیش از ۸ تن اورانیوم با غنای ۵درصد در اختیار دارد که این میزان برای مولفه‌های مورد توافق در لوزان، باید به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش یابد.

ساز و کار کاهش این ذخایر، از جمله موارد بحث‌برانگیز در مذاکرات بوده و هنوز راهی برای آن مورد توافق طرفین قرار نگرفته است.

با این حال، به گفته دو دیپلمات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل، یعنی روز سه‌شنبه، طرفین بار دیگر در حال بررسی گزینه‌ها هستند.

تبدیل اورانیوم به شکلی که دیگر برای اهداف نظامی قابل استفاده نباشد یا انتقال اورانیوم به یک کشور خارجی، احتمالا روسیه، از دیگر گزینه‌هایی هستند که آسوشیتدپرس می‌گوید پیش روی طرفین است.

به گفته یکی از دیپلمات‌ها، در یکی از سناریوها، ذخایر می‌تواند به روسیه منتقل،‌ آنجا تبدیل شده و نهایتا به فروش رسند و ایران نیز از درآمد آن بهره‌مند شود.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای که از دو هفته قبل در شهر وین اتریش آغاز شده، امروز با ورود وزرای خارجه وارد مرحله جدی‌تر شده است.

۱۳۹۴/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...