نسخه چاپی

افزایش نظارت بر قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه با اشاره به این كه این قوه تا نقطه مطلوب هنوز فاصله دارد، گفت: نظارت هایمان را بر قوه قضائیه افزایش داده ایم تا سلامت قوه ارتقاء پیدا كند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، آیت الله صادق آملی لاریجانی که به مناسبت ششمین روز از هفته قوه قضائیه به اتفاق مسئولان عالی قضایی در حرم مطهر امام راحل حضور یافته بود پس از قرائت فاتحه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قوه قضائیه مطلوب از نظر امام راحل چه ویژگی هایی دارد و چقدر تا مطلوب فاصله دارید، افزود: قوه قضائیه در قانون اساسی وظایف متعددی دارد و امام راحل نیز بر نقش قوه قضائیه سالم در جامعه تاکیدات فراوانی داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در سال گذشته 15میلیون پرونده وارد قوه قضائیه شده است به اقدامات این قوه در افزایش تعداد قضات اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال تلاش خواهیم کرد 4 هزار قاضی به مجموعه قضات قوه قضائیه اضافه کنیم که آثار این اقدام تا چند سال آینده مشخص خواهد شد.

قوه قضائیه از ابتدای انقلاب تاکنون در سیر تکاملی بوده است

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب با معماری شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و با راهنمایی های امام راحل و مقام معظم رهبری، قوه قضائیه دائم در سیر تکاملی بوده است اما تا رسیدن به اهداف ترسیم شده فاصله داریم.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه مطلوب از نظر امام (ره)چه ویژگیهایی دارد و چقدر تا مطلوب فاصله داریم؟ افزود: در قانون اساسی که به تأیید امام رسیده است در اصول مختلفی برای قوه قضائیه اختیارات زیادی ترسیم شده که حتی فراتر از رسیدگی به دعاوی است.

وی گفت: در اصل 156 قانون اساسی علاوه بر رسیدگی به منازعات ، بحث احیای حقوق عامه مطرح شده است.

رئیس دستگاه قضا، بسط عدالت ، عدالت و آزادیهای مشروع ، پیشگیری از جرم و نظارت و بازرسی از دستگاههای اجرایی را از دیگر وظایف مصرح قوه قضائیه در قانون اساسی خواند.

وی گفت: حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب با انگیزش عده زیادی از روحانیان فرموده بودند که اگر قوه قضائیه در کشور سالم و صالح باشد بقیه اجزای کشور هم سالم و صالح می شود و این نشان دهنده اهمیت قوه قضائیه است.

مردم باید به دستگاه قضائی احساس اعتماد داشته باشند

وی افزود: مردم باید به دستگاه قضائی احساس اعتماد داشته باشند و بدانند که اگر مظلومی حقش ضایع شد با مراجعه به دستگاه قضائی می تواند به حقش برسد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به افزایش روزافزون مراجعه مردم به دستگاه قضایی به ورود 15 میلیون پرونده در سال 93 به قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: این موضوع از یک طرف ممکن است مورد دغدغه هایی به لحاظ کثرت ورودی پرونده باشد اما از جهتی نشانگر اعتماد مردم به دستگاه قضائی است و ما از این بابت خوشحالیم.

وی افزود: من از همکارانم در دستگاه قضایی که تلاشی فوق العاده دارند تشکر می کنم چرا که در سال گذشته بیش از پرونده های ورودی ، برخی پرونده های مانده را هم رسیدگی کردند که اینها موجب امیدواری است.

آیت الله آملی لاریجانی به افزایش نظارت در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: البته کاستی هایی ناشی از کمبود نیروی انسانی در قوه قضائیه داریم اما تلاشها نشان می دهد که در این مسیر روند رو به جلویی داشته ایم و امیدوار کننده بوده است.

رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای افزایش اعتماد مردم به قوه قضائیه چه اقدامات عملی انجام داده اید؟ گفت: اقدامات متعددی صورت گرفته است که بخشی از آنرا چند شب پیش در گزارش تلویزیونی مطرح کردم و فردا در همایش روز قوه قضائیه بخشی دیگر را تشریح می کنم.

تلاش قوه قضائیه برای تسهیل دسترسی مردم به دستگاه قضایی

وی به تلاش چند سال اخیر قوه قضائیه برای تسهیل دسترسی مردم به دستگاه قضایی، استفاده از فنآوریهای نوین و جذب نیروی جدید انسانی اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال حدود چهار هزار قاضی وارد دستگاه قضایی خواهند شد و این تعداد یعنی نیمی از تعداد قضاتی که فعلاً مشغول به کارند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: ورود این قضات چهره دستگاه قضایی را عوض می کند و آثارش تا دو سه سال آینده آشکار می شود.

وی در ادامه گفت: در بحث سلامت قوه قضائیه هم نظارت های پیچیده و سنگینی داریم.

رئیس قوه قضائیه افزود: در بحث برخورد با مفاسد اقتصادی و تخلفات بانکی هم برنامه هایی داریم که امیدواریم مجموعه این تلاش ها چهره دستگاه قضایی را در نزد مردم ارتقا دهد.

۱۳۹۴/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...