نسخه چاپی

پاسخ سخت ایران به افزایش فشار غرب

سخنگوی سازمان انرژی اتمی استقلال عمل آژانس را سخت و در عین حال مورد انتظار ایران دانست و گفت: آژانس باید اقدامات فنی و حقوقی انجام دهد. اگر چه آژانس به این موضوع اذعان دارد، اما می‌دانیم این اقدامات در بستری سیاسی صورت می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، به دنبال سفر اخیر آمانو به تهران، رادیو گفت‌وگو در مصاحبه با بهروز کمالوندی سخنگو و معاون بین‌الملل رئیس سازمان انرژی اتمی دستاوردها و ابعاد این سفر را بررسی کرد.

کمالوندی به دیدارهای آمانو در این سفر یک‌روزه اشاره کرد و افزود: وی عصر روز پنجشنبه دیداری با روحانی داشت و در مجموع موضوعات مربوط به همکاری ایران و آژانس بررسی شد.

وی به حل و فصل موضوعات گذشته به عنوان محور اصلی این گفت‌و‌گوها اشاره کرد و افزود: در گذشته بارها اعلام کرده بودیم که این مسائل نمی‌تواند بی‌پایان بماند لذا باید تاریخی برای به نتیجه رسیدن آن تعیین شود.

کمالوندی تصریح کرد: آمانو اعلام کرد پرداختن به موضوعات گذشته نمی‌تواند بی‌پایان باشد و باید در زمان مشخصی به اتمام برسد و جای خوشبختی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به این جمع‌بندی رسیده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: از دیگر نکاتی که در این سفر یک‌روزه مطرح شد و به تفاهمات کلی رسیدیم، بازه زمانی موضوعات مربوط به گذشته بود.

کمالوندی با اعلام اینکه ۱۳ سال زمان زیادی برای به نتیجه نرسیدن این مسائل است، تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته بارها این موضوع را بیان و اعلام کردیم حاضر به همکاری هستیم؛ در سفر قبلی آمانو به تهران روحانی خواستار رسیدگی به موضوع پرونده گذشته ایران شد لذا توقع می‌رفت آن‌ها کار را به سرانجام برسانند.

وی با بیان اینکه ۲ مورد از این موضوعات حل شده اظهار کرد: آمانو اشاره کرد به زودی موارد دیگر را نیز اعلام می‌کند.

کمالوندی محور دیگر این گفت‌و‌گوهای یک‌روزه را لزوم رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: شرایط و روش‌هایی که منجر می‌شود خطوط قرمز ما رعایت شود را کاملاً به آمانو توضیح دادیم؛ ضمن اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید بتواند رسیدگی‌ها را به سرعت به نتیجه برساند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی این دیدارها را از منظر جمهوری اسلامی ایران راضی کننده توصیف کرد و افزود: قبل از خروج آمانو از ایران با وی صحبت و وی اعلام کرد در وین این سفر را سازنده و مفید و از آن ابراز رضایت خواهم کرد.

کمالوندی استقلال عمل آژانس انرژی اتمی را سخت و در عین حال مورد انتظار جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: همواره اعلام کردیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ باید اقدامات فنی و حقوقی انجام دهد؛ اگر چه آژانس به این موضوع اذعان دارد؛ اما می‌دانیم این اقدامات در بستری سیاسی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مذاکرات منتج به امضای توافق خواهد شد یا خیر؟، گفت: پاسخ به این سوال سخت است، زیرا صحنه مذاکرات در هر لحظه فراز و نشیب دارد.

کمالوندی افزود: ما راه زیادی آمده‌ایم، ضمن اینکه در صحنه بین‌المللی نیز اعلام می‌کنند رسیدن به توافق محتمل‌تر از نرسیدن به آن است؛ چرا که روی خشت خشت این مذاکرات کار شده و امکان تکمیل شدن این بنا وجود دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون پرانتزهای اختلافی به حداقل رسیده، تصریح کرد: انتخاب بین ۲ موضوع از این پرانتزها به انصافِ طرف مقابل باز می‌گردد، اگر آن‌ها تنها خواست خود را بنگرند، نمی‌توانیم به نتیجه لازم برسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: طرف مقابل همه نوع فشار را علیه ایران امتحان کرده و اگر قصد کند این فشارها را مجدداً امتحان کند، طبق گفته روحانی، پاسخ ایران اقدامی سخت‌تر از آنچه طرف مقابل تصور می‌کند، خواهد بود.

۱۳۹۴/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...