نسخه چاپی

تخریب باغات تهران خط قرمز شهرداری

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران گفت:باغات شهر تهران ریه های تنفسی پایتخت به حساب می آیند و تخریب این سرمایه ملی خط قرمز شهرداری است.

به گزارش نما به نقل از مهر ،علی محمد مختاری ، باغات و فضای سبز شهر تهران را ثروت طبیعی و سرمایه ملی پایتخت و شهروندان دانست و تصریح کرد: شهرداری و در راس آن سازمان بوستان ها و فضای سبز همواره کوشیده ضمن توسعه فضای سبز، حفظ باغات را نیز در دستور کار خود قرار دهد و به همین منظور تا کنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است.

وی با یادآوری اینکه بر اساس نص صریح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، نظارتی مستمر و دقیق بر املاکی که دارای رای باغ از کمیسیون ماده ۷ هستند، اعمال می شود، افزود: به منظور جلوگیری از بروز هر گونه تخلف و حفظ و صیانت درختان کنونی شهر تهران چه در قالب باغات خصوصی و چه عمومی، ستادی متشکل از کارشناسان حقوقی در سازمان بوستان ها تشکیل شده که وظیفه شان پیگیری مستمر و قاطعانه پرونده های قطع درختان است.

این مقام مسئول تمامی این اقدامات را گامی در مسیر حفظ و صیانت از باغات و ممانعت از بروز زمین خواری های احتمالی دانست و گفت: شهرداری همواره در تلاش است درختان موجود در املاک خصوصی و عمومی گرفتار رفتارهای سودجویانه نشوند زیرا تمامی گیاهان و درختان پایتخت سرمایه های ارزشمند شهر تهران به حساب می آیند که حکم ریه های تنفسی شهر را دارند و می توانند به تلطیف هوای شهر کمک کنند.

مختاری ادامه داد: در همین راستا نیز شهرداری چه در مرحله صدور مجوز ساخت و سازها و چه در مرحله صدور پایان کارها، تمامی مقررات را با سختگیری های کامل اعمال می کند. چراکه اعتقاد دارد توسعه فضای سبز جای چشم پوشی و گذشت ندارد و به عنوان حقوق عمومی شهروندی قابل چشم پوشی نیست.

مدیرعامل سازمان بوستان ها یکی از راهکارهای بازدارنده در زمینه تخریب درختان باغات را اعمال جرایم با تکلیف کاشت نهال به میزان چند برابر محیط بن درختان آسیب دیده یا قطع شده عنوان کرد و گفت: تمامی قوانین بازدارنده در چارچوب مقررات مصوب از سوی اسناد بالادستی صورت می گیرد و به موازات این اقدامات، تمهیداتی نیز اتخاذ شده که بر اساس آن با مالکان باغاتی که در زمینه آبیاری یا مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی با مشکل مواجه هستند، کمک ها و حمایت های لازمه انجام شود.

وی با یادآوری اینکه سازمان بوستان ها به موازات انجام دیگر وظایف خود از طریق ایجاد بوستان ها و توسعه جنگل کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر در مسیر حفاظت و صیانت از فضاهای سبز درون و برون شهری گام های اساسی برداشته است، تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو در حفظ باغات بی توجهی کرده و به بهانه های مختلف درختان را تخریب می کنند. از همین رو سازمان بر اساس نص صریح قانون با این افراد متخلف برخورد می کند.

مختاری با یادآوری اینکه حفظ باغات همواره از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است گفت: شهردار تهران هم روی این موضوع حساسیت و جدیت خاصی دارد . همه باید در مقابل سوءاستفاده کننده ها از فضای سبز شهر تهران و سایر شهرها بایستیم .زیرا حفظ و صیانت از باغات نیازمند یک عزم ملی است. همانطور که همواره شهرداری کوشیده در سایه فرمایشات مقام معظم رهبری گام های اساسی در این زمینه بردارد.

رئیس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران خطاب به سوءاستفاده گران و تخریب کنندگان فضای سبز به ویژه باغات متذکر این مهم شد که سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران و در راس آن ستاد مبارزه با تخریب باغات هر لحظه در حال رصد وضعیت درختان تهران است و در صورت بروز کوچک ترین تخلف یا تخریبی از طریق مراجع قضایی برخوردهای لازم و فاطعانه با مجرمان صورت خواهد گرفت.

۱۳۹۴/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...