نسخه چاپی

جزئیات جدیدی از ترور دانشمندان هسته ای

مولفان یك كتاب از واحد ویژه‌ای در سازمان جاسوسی موساد موسوم به "كیدون" پرده برداشتند كه برای ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده است.


به گزارش نما به نقل از فارس، شبکه خبری «سی.بی.اس. نیوز» در مقاله‌ای که از کتابی به نام «Spies against Armageddon: Inside Israel's wars» (جاسوسان مبارزه با جدال نهایی خیر وشر: عمق جنگ‌های پنهان اسرائیل) اقتباس شده است، از واحد ویژه‌ای در سازمان جاسوسی اسرائیل برای انجام ترورهای دانشمندان هسته‌ای و مقامات نظامی ایران پرده برداشته است.

کتاب «جاسوسان مبارزه با جدال نهایی» عنوان کتابی است که به شرح فعالیتهای جاسوسی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل، به سرکردگی سازمان جاوسوسی موساد می‌پردازد؛ این کتاب روز گذشته چاپ شد.

عنوان فصل اول این کتاب «متوقف کردن ایران» است؛ در این فصل «یوسی ملمان» و «دن راویو» (که اولی خبرنگاری در اسرائیل و دومی خبرنگار و مجری بک برنامه رادیوئی در سی. بی.اس. نیوز می‌باشند) گزارش مفصلی درباره نحوه عمل عوامل جاسوسی اسرائیل در ایران ارائه می‌دهند.

مؤلفان این کتاب می‌نویسند با آنکه پیشتر عنوان شده بود عوامل جاسوسی موساد برای ترور دانشمندان هسته‌ای و مقامات نظامی ایران از جریان‌های مخالف رژیم این کشور استفاده می‌کنند، اما نتایج تحقیق‌های آنها که از بررسی ترورهای موساد در 50 سال اخیر به دست آمده نشان می‌دهد عوامل موساد از عوامل اسرائیلی برای ایجاد هرج و مرج در ایران و ترور مقامات این کشور استفاده می‌کنند.

سازمان جاسوسی موساد، واحدی داخلی موسوم به «کیدون» دارد که طی سالهای اخیر روشهای جدیدی برای نفوذ به کشورهای دیگر و به قتل رساندن مخالفان اسرائیل ابداع کرده است. واحد عملیات ویژه «کیدون» (در عبری به معنی سرنیزه) که مسئولیت ویژه‌ای در ترورهای ایران دارد.

مؤلفان این کتاب در توضیح قابلیت‌های ویژه نیروهای «کیدون» به «قابلیت‌های زبانی» در سرویس جاسوسی موساد اشاره می‌کنند ومی‌افزایند: اسرائیل از قابلیت‌های زبانی بی‌نظیری برخوردار است؛ دلیل این موضوع را تا اندازه‌ای می‌توان ناشی از این دانست که دراسرائیل، شهروندان زیادی هستند که از کشورهای عرب زبان یا فارسی زبان به آنجا نقل مکان کرده‌اند.

عوامل اسرائیل با استفاده از گذرنامه کشورهای دیگری که عوامل جعل اسناد موساد درست می‌کنند به ایران سفر کرده‌اند.

مؤلفان کتاب مورد نظر می‌نویسند ذهنیات و رفتارهای گروه فوق سری «کیدون» را به طرز شگفتت‌انگیزی می‌توان در رمانی با عنوان «Duet in Beirut» یافت؛

البته اینکه در یک کتاب رمان به رفتارها و مأموریت‌های نیروهای «کیدون» اشاره شده باشد، جای شگفتی دارد، امّا اگر بدانیم مؤلف این کتاب ، «بن دیوید» یکی از افسران عملِبات ویژه موساد بوده که نهاد اداره کننده و هماهنگ‌کننده «کیدون» است، شاید از شگفتی ما کم شود.

این رمان، تنها به زبان عبری چاپ شده است.

از این کتاب و منابع دیگر چنین برمی‌آید که سازماندهی «کیدون» آنقدر پراکنده است که حتی مقر اصلی آن در قرارگاه مرکزی موساد نیست. عوامل «کیدون» که برای خودشان عنوان «تیم» ویژه را برگزیده‌اند به ندرت به قرارگاه موساد می‌روند.

این عوامل حتی هنگام تعامل با عوامل موساد نیز از اسامی مستعار استفاده می‌کنند؛ بعضی از آنها سه یا حتّی چهار هویت جعلی دارند.

رئیس موساد طی سالهای گذشته از عوامل این واحد ویژه که آموزشهای متفاوتی در زمینه‌های مختلف دیده‌اند برای عملیات‌های حساس و خطرناک، به عنوان مثال ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، استفاده کرده است.

مولفان کتاب تأکید می‌کنند که سران موساد و نخست وزیر اسرائیل علی‌رغم راهبردهای موفقی که در ایران برای ترور دانشمندان این کشور داشته‌اند، می‌دانند که برنامه هسته‌ای ایران را تنها با ترور دانشمندان هسته‌ای و مقامات نظامی این کشور نمی‌توان متوقف کرد، اما آنها معتقدند که حتّی به تعویق انداختن برنامه هسته‌ای ایران نیز برای آنها پیشرفت محسوب می‌شود.

مولفان کتاب ضمن اشاره به دیدگاههای این رهبران اسرائیل خاطرنشان می‌کنند که آنها تهدیدهایی را که «میر دیگان»، مدیر سابق موساد از سالهای 2002 تا 2010 درباره اقدامات اینچنینی در ایران به آنها اشاره کرده است را نادیده می‌گیرند.

«داگان» از جمله کسانی بوده است که با صراحت لهجه با حمله‌ نظامی علیه ایران مخالفت کرده است و هشدار داده است که اقدامات تلافی‌جویانه ایران با کمک نیروهای نیابتی خود می‌تواند زندگی عادی اسرائیلی‌ها را مختل کند؛

ضمن اینکه داگان می‌گوید اقدامات نظامی در ایران می‌تواند مردم این کشور را حول حفظ نظام فعلی این کشور متحد کند و دانشمندان و مهندسان ایرانی را برای سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای ایران متقاعد کند.

۱۳۹۱/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...