نسخه چاپی

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتگو با نما:

فرهادی آرامش را به فضای علم و فناوری كشور بازگرداند/علل كاهش شتاب علمی در كشور

عکس خبري -فرهادي آرامش را به فضاي علم و فناوري کشور بازگرداند/علل کاهش شتاب علمي در کشور

رضا صابری گفت:وارد شدن به حاشیه های غیرضروری در وزارت علوم رشد علمی كشور را كند كرده است.

رضا صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با چرایی کند شدن شتاب علمی در کشور اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاهها اشاره کردند، در طی روند دوسال اخیر، شتاب بالای رشد علمی در کشور کاهش یافته که روندی را در حوزه علم و فناوری نسبت پیشرفت علمی کشور ایجاد کرد.
وی افزود: قاعدتا یکی ازعوامل موثر آن، تغیرات سیاسی کشور بوده است که با روی کار آمدن دولت یازدهم، این تغیر رویکرد سیاسی به شکل قابل توجهی بر پیشرفت علمی اثر گذاشته است. زیرا پیشرفت علمی کشور باید بتواند روز به روز دامنه ارتقا علمی خود را بیشتر کند و جایگاه علمی خود را در جهان را بالا ببرد.
صابری در ادامه با بیان آنکه وزارت علوم نباید وارد مسائل حاشیه شود؛ خاطر نشان کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در روند کاهش شتاب علمی در کشور، درگیر شدن وزارت علوم به حاشیه های غیر ضروری بود، به عبارتی وزارت علوم وتحقیقات درگیر موضوعاتی شد، که این موضوعات به نفع حوزه ارتقایی علم و فناوری نبود.
نماینده مردم رامیان و آزادشهر تصریح کرد: از دیگر مباحث این موضوع، درگیر شدن مقامات عالی وزارت علوم به موضوعات حوزه سیاسی بود؛ که این امر خود چالش های اساسی را ایجاد کرد که نهایتا مجلس مجبورشد نسبت به رای اعتماد خود تجدید نظر کند و رای اعتماد خویش را پس بگیرند.
صابری یادآور شد: همچنین پس از استیضاح وزیر علوم، رئیس دولت گزینه هایی را برای تصدی این وزارتخانه که معرفی می کردند، که فاقد فاکتورهای لازم بودند لذامجلس نسبت به آنها عکس العمل نشان داد؛ به طور کلی این عدم مدیریت خوب در حوزه وزارت علوم آثار خود را برای پیشرفت در حوزه علمی کشور به جای گذاشت .
وی با اشاره به نگاه سیاسی حاکم بر وزارت علوم و فناوری اذعان داشت: نکته قابل تامل دیگر در وزارت علوم و فناوری رخ داد، پیگیری موضوعاتی در وزارتخانه بود، که باعث شد آن را از هدف اصلی دور کند .یکی از این موضوعات بحث بورسیه ها بود که به نظر من این امر برای جایگاه علمی کشور کاملا غیر ضروری بود.
صابری تصریح کرد: نمایندگان نظر خود را در جلسات متعددی که با وزیر و معاونین آن در میان گذاشتند، ولی متاسفانه آنها اصرار داشتند تا این موضوع را به صحن عمومی جامعه بکشانند. لذا از طریق روزنامه ها و فضای مجازی متاسفانه منتقل کردند. البته ما مخالف این نیستیم که اگرخطایی اتفاق افتاده با آن برخورد شود؛ ولی این رخداد در حوزه دانشگاهی و بورسیه بود قطعا به نفع پیشرفت ععلمی کشور نبود.
وی در پایان تاکید کرد: من فکر می کنم آقای دکتر فرهادی باید مهمترین هدف خود را برگرداندن آرامش به فضای علم و فناوری کشور باشد و ایشان باید تلاش کند که وزارت علوم را به مسیر اصلی خود برگرداند و از این حاشیه ها دور کند. خصوصا جامعه علمی دانشگاه را به دغدغه اصلی نظام جمهوری اسلامی برای اجرای نقشه جامع علمی کشور تمرکز دهد .

۱۳۹۴/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...