نسخه چاپی

جزئیات سقوط پهپاد جاسوسی اسرائیل در لبنان

سقوط پهپاد بدون سرنشین اسرائیل در خاك لبنان بار دیگر دلیل محكمی بر نقض حریم هوایی این كشور از سوی اسرائیل است.

به گزارش نما به نقل از روزنامه النهار، سقوط یک فروند پهپاد جاسوسی بدون سرنشین اسرائیل در خاک لبنان بار دیگر دلیل محکمی بر نقض حریم هوایی این کشور از سوی اسرائیل و سپس سکوت این رژیم در این خصوص است.

در این میان یک فروند هواپیمای اسرائیلی که در حریم هوایی لبنان در حال پرواز بود، امروز در نزدیکی بندر طرابلس سقوط کرد.

این حادثه رکود صحنه سیاسی پایان هفته را شکسته و توجه را به سمت حادثه‌ای جلب کرد که برای دومین بار در طول سه هفته اخیر رخ می دهد.

نیروهای ارتش لبنان این هواپیما را به یک پادگان نظامی و از آنجا به وزارت دفاع منتقل کرد و اقدامات مربوط به شناسایی آن آغاز شد به این امید که از اطلاعات و تصاویر موجود در آن استفاده کند.

اسرار هواپیمای اسرائیلی

پس از انتشار اخبار مربوط به سقوط این هواپیما سوال‌های متعددی مطرح شد از جمله اینکه آیا به دلیل نقص فنی سقوط کرده یا ساقط شده است؟

بیانیه ارتش در توضیح این موضوع اعلام کرد: «هواپیمای جاسوسی اسرائیل صبح شنبه در بندر طرابلس سقوط کرد.»

«هشام جابر» سرتیپ بازنشسته ارتش در تماس با روزنامه النهار گفت: این هواپیما به دست نیروهای ارتش سقوط نکرده بلکه دلیل سقوط آن ناشی از نقص فنی بود.

به گفته وی هواپیمای مزبور از نوع پیشرفته «درون» و بدون سرنشین است که اسرائیل انواع متعددی از آن را در اختیار دارد و شامل انواع «هرمس 900» و هرمس 450 بوده ومجهز به تجهیزات پیشرفته کنترل و تصویربرداری و ثبت یا جاسوسی است و اسرائیل به استفاده از آن اسرار زیادی در اختیار دارد.

ارتش لبنان در پایگاه خبری خود تصاویر متعددی از این هواپیما منتشر کرد که به گفته جابر این تصاویر مربوط به پرواز آن بر فراز ساحل لبنان و در امتداد مرزهای مشترک با سوریه و سواحل این کشور است.

به گفته وی این هواپیما در نزدیکی بندر طرابلس سقوط کرد نه در عمق دریا که در این صورت امکان مشاهده آن وجود نداشت و اگر در خشکی نیز سقوط می‌کرد، منهدم می‌شد.

چرا اسرائیل این پهپاد را منفجر نکرد؟

درست است که این هواپیما از نظر فنی پیشرفته است اما به گفته جابر « احتمال نقص فنی در هر نقطه ای وجود دارد و مهم تر اینکه هرچه از نظر فنی پیشرفته تر باشد امکان اشتباه یا نقص فنی نیز بیشتر می شود».

با این حال این سوال مطرح است که چرا اسرائیل این هواپیما را مانند هواپیمایی که در «جرود صغبین» در بقاع غربی سقوط کرد، منفجر نکرد؟

جابر در پاسخ به این سوال اظهار داشت: همواره در شرایطی که ارتباط بین این نوع هواپیماها و برج مراقبت قطع می شود، هواپیما سقوط می کند که نمونه آن سقوط یک هواپیمای جاسوسی اسرائیل در بقاع غربی در 21 ژوئن گذشته بود.

وی در توضیح این مطلب گفت: اما صغبین با بندر طرابلس متفاوت بوده و سنگلاخی است از همین رو طبیعی است که اسرائیل هنگام به پرواز در آوردن این نوع هواپیماها فرض را بر این می‌گذارد که در صورت سقوط منهدم خواهد شد و چیزی از آن باقی نخواهد ماند اما بمباران بندر طرابلس کار آسانی نیست.

سکوت اسرائیل

این هواپیما همچنان در وضعیت خوبی است؛ زیرا در عمق کمتر از ده متری دریا سقوط کرده است و نیروهای ارتش نیز نوع تجهیزات و نیز اطلاعات موجود در آن را شناسایی کردند.

به نظر می رسد سقوط این پهپاد اسرائیل را در تنگنا قرار داده است تا جایی که تا کنون از هرگونه اظهارات در این خصوص برای خبرگزاری های دنیا خودداری کرده است و هیچ مسئول رسمی این موضوع را که هواپیما وابسته به نیروی هوایی است، تکذیب و یا تایید نکرده است.

سقوط هواپیماهای اسرائیلی در خاک و یا آبهای لبنان، به مثابه اثبات صحت شکایت به سازمان ملل مبنی بر نقض حریم هوایی لبنان توسط هواپیماهای اسرائیلی است.

جابر در این باره گفت: لبنان می تواند در این خصوص به سازمان ملل شکایت کند اما باید پرسید این شکایت چه سودی خواهد داشت؟

به گفته وی در این مورد شکایت های متعددی به سازمان ملل شده است و هر روز هواپیماهای اسرائیلی حریم هوایی لبنان را نقض می کنند و حادثه امروز نیز چیز جدیدی نیست زیرا هواپیماها در حریم هوایی لبنان به پرواز در می آیند و به هواپیماهای درون نیز محدود نمی شود بلکه جنگنده ها و هواپیماهای جاسوسی با سرنشین نیز پرواز بر فراز لبنان را برای خود مجاز می دانند.

منبع: تسنیم

۱۳۹۴/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...