نسخه چاپی

پاسخ روح‌الامینی به ادعاهای مرتضوی

به گزارش نما، روزنامه شرق نوشت:

پنجمین جلسه دادگاه سعید مرتضوی در ماجرای پرونده کهریزک و تأمین‌اجتماعی بعد از چند هفته تأخیر، دیروز در شعبه ٧٩ دادگاه کیفری برگزار شد. جلسه دونوبته صبح و عصر که به خواندن دفاعیه ٥١ صفحه‌ای مرتضوی گذشت. دفاعیاتی که به گفته شاکیان و حاضران در دادگاه‌های مرتضوی در طول این دو سال، بخش عمده‌اش به موارد و مباحثی خارج از موضوع اختصاص پیدا می‌کند و سعید مرتضوی بیش از آنکه مرتبط با مورد اتهامی صحبت کند، حاشیه می‌رود. «میرمجید طاهری»، وکیل خانواده روح‌الامینی، به «شرق» گفت: «ما دیروز صحبتی نداشتیم، فرصتی به ما نرسید.

بلکه مرتضوی دفاعیه خود را خواند.» «مجتبی نظری» وکیل سازمان تأمین‌اجتماعی هم که خود پیش از این قاضی بوده با اشاره به صبر و حوصله قاضی گفت: «مرتضوی دفاعیه مفصلی نوشته و اصرار دارد که همه را هم کامل بخواند مضاف بر این، اصرار دارد مطالبی هم خارج از موضوع بگوید. مثلا دیروز صحبت مفصلی درباره ماه رمضان صحبت کرد که گرچه در جای خود نیکوست اما به موضوع وارده ارتباطی نداشت.»پیش‌تر اعلام شده بود که قاضی از سازمان کار و تأمین‌اجتماعی در مواردی مربوط به حقوق و مزایای دریافتی سعید مرتضوی در زمانی که به لحاظ قانونی حق ریاست بر سازمان را نداشته است، استعلام کرده و جلسه بعدی دادگاه به بعد از ارسال پاسخ استعلام‌ها موکول شده است. اما «مجتبی نظری» وکیل سازمان تأمین‌اجتماعی به «شرق» گفت: «باوجود اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی جواب استعلام‌ها را داده است و من هم سفارش کرده بودم که حتما تا پیش از روز دادگاه ارسال شود اما گفته شده است که وزارت کار و تأمین‌اجتماعی هنوز جواب نهایی را به دادگاه نداده است».

«نظری» درباره بخش مهم‌تر و اصلی پرونده مرتضوی که گفته شده بود از بازپرسی به دادگاه ارسال و ضمیمه پرونده فعلی شده است گفت: «جلسه ششم دادگاه در ادامه همان جلسات قبلی مربوط به بحث قانونی‌بودن یا نبودن سمت ایشان و حقوقی بود که در این مدت دریافت کرده‌اند و بخش مهم‌تر پرونده که مربوط به ماجرای فروش شرکت‌های زیر مجموعه سازمان به بابک زنجانی، پرداخت پول به افراد، بنیادها، نمایندگان و... است هنوز در ضمیمه بحث صدور کیفرخواست قرار دارد و به دادگاه نیامده است.» سعید مرتضوی دیروز پس از پایان پنجمین جلسه دادگاه خود در جمع خبرنگاران گفت: «در این جلسه لایحه دفاعیات خود را در ٥١ صفحه ارائه کردم و باید ببینیم که رئیس دادگاه چه تصمیمی در این باره می‌گیرد.»

او افزود: «در این جلسه آقای روح‌الامینی شکایت جدیدی را مطرح کرده و بر این اساس خواستار احضار سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده سابق ناجا، سردار احمدرضا رادان جانشین سابق فرماندهی ناجا، سرتیپ دوم پاسدار علیرضا عیلپور رئیس سابق پلیس امنیت عمومی فرماندهی تهران بزرگ و دکتر رامین پوراندرجانی پزشک بازداشتگاه کهریزک در جلسه بعدی دادگاه شد». «روح‌الامینی» اما درباره صحت ادعاهای مرتضوی با خنده به «شرق» گفت: «از قول من بنویسید از کی تا به حال آقای مرتضوی سخن‌گوی ما شده است؟ مطالب دادگاه غیرعلنی است و ما اجازه انتشار محتوای آن را نداریم.»برای مرتضوی تاکنون نزدیک به هشت میلیارد تومان قرار وثیقه برای دو پرونده کهریزک و تأمین‌اجتماعی صادر شده است. در آخرین قرار، بازپرس برای آن بخش از پرونده تأمین‌اجتماعی که مربوط به حیف‌ومیل اموال سازمان، از جمله بحث فروش شرکت‌های سازمان و پرداخت چک به بابک زنجانی، پرداخت کارت هدیه به نمایندگان، پرداخت پول به بنیاد عدل یا سکه و پول به افراد مختلف بوده، حدود سه‌ میلیارد تومان قرار وثیقه صادر کرد. بخشی از پرونده مرتضوی دو ماه پیش به دادگاه ارسال شد، اما بخش مهم‌تر پرونده که محتوای بیشتر گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس و شکایت اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی بر آن استوار بود، هنوز به دادگاه نرفته است. «سعید مرتضوی» هم‌اکنون بابت دو پرونده در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می‌شود؛ کهریزک و تأمین‌اجتماعی. در ماجرای تأمین‌اجتماعی هم سازمان تأمین‌اجتماعی جداگانه از او شکایت کرده است و هم گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس مبنای این پرونده است. در ماجرای پرونده کهریزک هم باوجود اینکه حکم «مرتضوی» سال گذشته در دیوان عالی تأیید و او به انفصال دائم از قضاوت و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد، اما بخشی از پرونده در مورد اتهامی- معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع- که مرتضوی بابت آن به پرداخت ٢٠٠ هزار تومان محکوم شده بود، به دادگاه بازگشت داده شد.

«مرتضوی» در این پنج جلسه بابت برعهده‌گرفتن سمتی که دیوان عدالت اداری پیش‌تر رأی به برکناری او داده بود، محاکمه شده است. سازمان تأمین‌اجتماعی از او با عنوان مجرمانه «تبانی در انجام معاملات به ضرر سازمان، سوءاستفاده از موقعیت شغلی، حیف‌ومیل اموال و تصرفات غیرقانونی اموال عمومی و تحصیل مال از طریق نامشروع» شکایت کرده است. ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی، سوم مرداد برگزار می‌شود.

۱۳۹۴/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...