نسخه چاپی

30 میلیون حساب بانكی حاشیه‌ ساز

یكی از نماینده‌های مجلس گفته كه حدود ٣٠ میلیون حساب بانكی در كشور با كد ملی نامعتبر افتتاح شده است، اما این موضوع چقدر با واقعیت انطباق دارد و دیگر نماینده‌های مجلس هم نسبت به این پدیده چه موضعی دارند؟

به گزارش نما به نقل از اقتصاد نیوز: یکی از نماینده‌های مجلس گفته که حدود ٣٠ میلیون حساب بانکی در کشور با کد ملی نامعتبر افتتاح شده است، اما این موضوع چقدر با واقعیت انطباق دارد و دیگر نماینده‌های مجلس هم نسبت به این پدیده چه موضعی دارند؟

چندی پیش قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد، در جمع تولیدکنندگان و مدیران واحدهای صنعتی از قول یکی از مسئولان ارشد بانکی این خبر را افشا کرد که حدود ٣٠ میلیون حساب بانکی در کشور با کد ملی نامعتبر افتتاح شده که تنها پنج میلیون حساب بانکی با کد ملی نامعتبر مربوط به یکی از بانک‌های دولتی است.

این‌طور که جعفری عنوان کرده است، با جمعیت ٧٥ میلیونی، حدود ٣٧٠ میلیون حساب بانکی برای مشتریان گشایش یافته که به‌طور میانگین برای هریک نفر ایرانی پنج حساب بانکی ثبت شده است. جعفری در گفت‌و‌گو با شرق تصریح کرد: ثبت ٣٠ میلیون حساب بانکی با کدملی نامعتبر به‌معنای ثبت ٣٠ میلیون حساب جعلی برای انجام امور خلاف، پول‌شویی و کلاهبرداری است.

اما ناصر حکیمی، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، در واکنش به اظهارات این نماینده مجلس، مبنی بر ثبت ٣٠ میلیون حساب بانکی با کدملی نامعتبر گفته است: اولا متولی ثبت کد ملی اشخاص، ثبت احوال است که اکثر بانک‌ها به دفتر ثبت احوال متصل هستند و استعلامات مربوطه مبتنی بر کد ملی را از ثبت احوال دریافت می‌کنند؛ دوم آنکه در نقل قول مربوطه از این نماینده مجلس، منبع این آمار و اطلاعات مشخص نیست و این مسأله عنوان نشده که ایشان این آمار و اطلاعات و جزئیات را از کجا گرفته‌اند و منظورشان از کدملی نامعتبر چیست!

در این میان عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌و‌گوی خود با تابناک ‌اظهار کرد: به نظر می‌رسد ‌این رقم ‌درست نباشد. ما باید ببینیم که تعریف در‌ست از حساب جعلی چیست؛ جعلی یعنی اینکه‌ به نام ‌دیگری حساب باز کند، ولی گردش آن در دست فرد دیگری باشد و نه صاحب حساب.

این نماینده مجلس گفت: کد ملی نامعتبر هم باید مشخص شود که چیست. عملا امکان اینکه فردی با کد ملی جعلی حساب باز کند وجود ندارد. تقریبا همه بانک‌های کشور به سیستم ثبت احوال کشور وصل هستند‌ و همه این چیزها در لحظه اول چک می‌شود.

در همین حال، روح‌الله بیگی، نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به نظر نمی‌آید 30 میلیون حساب جعلی در شبکه بانکی وجود داشته باشد، اما امکان آن وجود دارد که بسیاری از این حساب‌ها استفاده نشده باشد و گردش در آن وجود نداشته و راکد باشد، آمار و ارقام در این رابطه چندان صحت ندارد.

بیگی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع توسط نماینده‌های مجلس پیگیری خواهد شد یا خیر؟ بیان کرد: در هر صورت مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند تا دوگانگی این موضوع حل شود، امکان اشتباه در آمار و ارقام وجود دارد اما درباره اینکه تعداد این حساب‌های جعلی میلیونی باشد باید بگویم اینگونه نیست.

او خاطرنشان کرد: من معتقدم، 30 میلیون حساب موجود، می‌تواند آمار حساب‌های راکد باشد اما حساب‌های جعلی هر ‌چقدر هم وجود داشته باشد امکان میلیونی بودن در آن وجود ندارد، ما در عملکرد اقدامات بانک مرکزی و نظارت ضعیف آنان انتقاداتی داریم اما وجود این رقم در حساب بانکی با کد ملی نامعتبر در شبکه‌ بانکی امکان‌پذیر نیست.

۱۳۹۴/۴/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...