نسخه چاپی

گرد و غبار ، رییس‌جمهور را به مجلس می‌برد

نماینده اهواز در مجلس گفت: برای كاهش میزان مهاجرت از استان‌های درگیر با مساله گرد و غبار لازم است امتیازی ویژه به كارمندان و كارگران شاغل در این استان‌ها داده شود.

به گزارش نما، شكرخدا موسوي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: از زمان آغاز به كار مجلس نهم تاكنون هيچ‌گونه گزارشي از سوي وزارت امور خارجه در زمينه اقدامات انجام شده در عراق براي مهار ريزگردها به مجمع نمايندگان خوزستان ارائه نشده است.

وي افزود: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور با حضور در صحن مجلس توضيحاتي در اين زمينه ارائه كرد كه به‌نوعي گزارشي از اقدامات انجام شده در گذشته بود و موضوع جديدي در اين گزارش ارائه نشد. حل معضل گرد و غبار نيازمند يك عزم ملي است و يك وزارتخانه و يا يك سازمان به تنهايي نمي‌تواند اين مشكل را حل كند. بنا بر اعلام رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اكنون 22 استان كشور با اين پديده مواجه هستند و ريزگردها يك بحران در كشور ايجاد كرده‌اند، بنابراين براي حل اين بحران بايد مديريت بحران اعمال شود، ولي متاسفانه اين كار انجام نشده است.

موسوي تصريح كرد: به نظر مي‌رسد در اين زمينه سهل‌انگاري شده و مسئولان بايد پاسخگو باشند. در اين زمينه لازم است مسوولان از جمله رئيس جمهور به صحن مجلس دعوت ‌تا در خصوص اقدامات انجام شده و طرح‌هاي در دست اجرا براي مهار ريزگردها توضيحاتي به مردم ارائه شود.

رئيس مجمع نمايندگان خوزستان خاطرنشان كرد: معضل ريزگردها يك واقعيت است و هيچ‌كس نمي‌تواند ادعا كند كه يك‌شبه يا 6 ماهه مي‌تواند اين مشكل را حل كند، ولي مي‌توان با انجام يك كار منطقي و كارشناسي و حساب‌شده، فرآيندي را در اين زمينه تعريف كرد و در بخش كانون‌هاي داخلي گرد و غبار اقداماتي اساسي انجام داد.

وي ادامه داد: بيابان‌زدايي از طريق درختكاري يكي از پيشنهادها و راهكارهايي است كه در اين زمينه مطرح است؛ در گذشته مشابه چنين كاري در اطراف شهر اهواز (جنگل گمبوعه) انجام شده است، ولي متاسفانه مشابه اين اقدام ديگر انجام نشد. درختكاري و كاشت درخت‌هايي سازگار با خاك و هواي منطقه يكي از راه‌هاي جلوگيري از نفوذ ريزگردها به شهرها است.

نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: لازم است هرچه سريع‌تر نشستي مشترك ميان روساي جمهور ايران و عراق و ديگر مسئولان كشورهاي متضرر در بحث ريزگردها برگزار و در خصوص مهار ريزگردها تبادل نظر شود. همچنين با توجه به اينكه اكنون برخي استان‌هاي غربي كشور مانند خوزستان و ايلام به صورت ويژه با اين مشكل مواجهند، لازم است امتياز ويژه‌اي به كارمندان و كارگران شاغل در اين استان‌ها اختصاص يابد و اعتباري ويژه به اين استان‌ها تزريق شود؛ در صورت انجام اين حمايت‌ها مي‌توان اميدوار بود كه مهاجرت ناشي از شرايط نامناسب آب‌وهوايي، در اين استان‌ها كاهش يابد.

موسوي گفت: همچنين با توجه به اينكه معضل ريزگردها مشكلات بسياري براي سلامت مردم در استان‌هايي مانند خوزستان ايجاد مي‌كند و مشكلات و بيماري‌هاي تنفسي در اين استان‌ها را افزايش مي‌دهد لازم است سرانه درماني در اين استان‌ها افزايش يابد و بيمارستان‌ها در اين استان‌ها مجهز شوند.

وي درباره تعطيلي ادارات و مدارس در روزهاي غبارآلود، افزود: اكنون شرايط به گونه‌اي است كه تا زماني كه شهرهايي مانند تهران غبارآلود نشود، شهرهاي ديگر تعطيل نمي‌شوند، اين در حالي است كه در برخي روزها ميزان گرد و غبار در خوزستان بسيار افزايش مي‌يابد؛ در نتيجه لازم است اين موضوع اصلاح شود و براي حفظ سلامت مردم در روزهاي غبارآلود ادارات و مدارس تعطيل شوند.

نماينده اهواز در مجلس تاكيد كرد: پس از پايان تعطيلي مجلس موضوع دعوت از رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از سوي هيات رئيسه مجلس را پيگيري مي‌كنيم تا با حضور در مجلس روند كنترل اين معضل بررسي شود.

۱۳۹۱/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...