نسخه چاپی

احتمال كاهش تعطیلات نوروزی

معاون گردشگری درباره احتمال كاهش تعطیلات نوروزی به دنبال تصویب طرح ساماندهی تعطیلات سال و تعطیلات زمستانه گفت: این‌ها مدل‌هایی است كه برای ساماندهی تعطیلات در طول سال در دولت و كمیسیون‌های تخصصی آن مطرح و بحث شده است. البته تغییر سنت‌ها همیشه سخت بوده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مرتضی رحمانی‌موحد اظهار کرد: وقتی می‌خواهید تعطیلات و سیستم آموزشی را همزمان سازماندهی کنید، با فاکتورهای اقلیم و مناطق جغرافیایی مختلف روبرو هستید. بنابراین برای ساماندهی تعطیلات سالانه و زمستانه باید تصمیمات در نظام آموزش و پرورش کشور پخته و تصمیم‌گیری شود.

او درباره احتمال کاهش تعطیلات نوروزی متعاقب تصویب طرح تعطیلات زمستانه در دولت بیان کرد: قطعا وقتی قرار است از روزهای آموزشی کسر شود، باید در جای دیگری این مسئله را جبران کرد اما در هر حال این‌ها فعلا مدل‌های پیشنهادی مطرح شده است.

وی یادآور شد: ساماندهی تعطیلات چند بخش دارد که یک بخش آن به کل تعطیلات کشور برمی‌گردد و مسیر مشخصی دارد و باید کسر و اضافه آن در دولت بررسی شود که این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده است و دنبال راه حل هستند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که در حاشیه نشست خبری جشنواره ملی گردشگری این مباحث را مطرح می‌کرد، اضافه کرد: بخش دیگری از موضوع ساماندهی تعطیلات که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دنبال آن بود استفاده از ظرفیت نیمه دوم سال است که در جلسات مختلف دولت و کمیسیون‌های تخصصی برای طرح موضوع و پیشنهادهای وابسته به آن شرکت کردیم، اما اجرای آن منوط به همکاری دستگاه‌های آموزشی کشور است. پیشنهادهایی تهیه شد، اما چون مورد همراهی دستگاه آموزشی کشور قرار نگرفته هنوز نمی‌توان جمع‌بندی داشت.

وی افزود: ما آنچه لازم بوده را انجام داده‌ایم و باقی به همت و میزان نقش‌آفرینی سایر دستگاه‌ها مربوط می‌شود و درباره ساماندهی تعطیلات کل سال نیز در مقیاس کلان باید تصمیم‌گیری‌ها به نتیجه برسد.

رحمانی موحد همچنین درباره آمار گردشگران ورودی در سه ماهه نخست امسال اعلام کرد: آمار سه ماهه را فعلا نداریم و باید آن را از پلیس مهاجرت دریافت کنیم.

او سپس با تأیید سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره آمار گردشگران ورودی سال 93 یادآور شد: سال پیش حدود پنج میلیون و چهل تا پنجاه هزار نفر به ایران سفر کردند.

معاون گردشگری همچنین در واکنش به اتفاقات اخیری که در سیستم اقامتی مشهد برای زائران رخ داده و منجر به تلفات آن‌ها شده است، اظهار کرد: ما با پدیده‌ای در مشهد روبرو هستیم که فرصت و تهدید است. به تبع این شهر با توجه به جایگاه و محوریتی که دارد خاستگاه توجه گردشگران داخلی و خارجی است و متناسب با آن تقاضا و زیرساخت‌هایی ایجاد می‌شود که به نظرم زیرساخت‌های مشهد از توازن و تناجس لازم برای میزبانی برخوردار نیست.
وی اضافه کرد: اقامتگاه‌های مشهد ضوابط میزبانی را ندارد، اما همچنان میهمان می‌پذیرد. باید ضوابط نظارتی و کنترلی قوی‌تری تعیین شود که البته ادارات کل استان به این موضوع توجه دارند، اما نحوه اعزام مردم به مشهد و همچنین مراکز اقامتی که به نام‌های متبرک فعالیت می‌کنند آسیب‌های دیگری هستند که ما را بر آن می‌دارد تا دنبال ایجاد فضایی استاندارد برای زیارت در مشهد باشیم.

رحمانی موحد گفت: تکریم زائران در چارچوب نظام و نظارت قانونی می‌تواند اتفاق افتد که امیدواریم با کمک دستگاه‌های مختلف این وضعیت را کنترل کنیم.

معاون گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه باید چند گردشگر دیگر در این شهر تلف شوند تا اقدام ضرب‌الاجل انجام شود؟ گفت:‌ بعضی از اقداماتی که تاکنون رخ داده خطاهایی بود که مقامات قضایی تشخیص دادند. قطعا باید این نواقص در نظام آموزش برطرف شود. از سال قبل یک اراده و تصمیم جدی‌تری برای آموزش و رفع بخشی از مشکلات در نظر گرفتیم. حتی قرار است استخدام و به کارگیری نیروها در مراکز اقامتی مستلزم گذراندن دوره‌های آموزشی باشد.

او در ادامه این نشست درباره توجه به گردشگری دریایی با وجود ظرفیت کشور اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که گردشگری دریایی باید انسجام گیرد و به تناسب تأخیرش برای حضور در این خانواده باید راه‌های میانبر و مدیریت جهانی‌تری را برای آن یافت. اما باید در نظر گرفت دستگاه‌های مختلفی در گردشگری دریایی ذی‌نفوذ هستند.

وی اضافه کرد: ما مقدمات هماهنگی‌ها را پیگیری می‌کنیم تا همه دستگاه‌های مرتبط دور هم جمع شوند و کارهای مختلف را شروع کنیم. این هماهنگی‌ها باعث می‌شود سطح مداخله ما در سواحل افزایش یابد و انشاءالله به زودی شاهد خبرهای خوبی در گردشگری دریایی خواهیم بود.

رحمانی موحد همچنین درباره روند ویزای الکترونیکی توضیح داد: این ویزا در کنار ویزای فرودگاهی مسیر خود را طی می‌کند و امیدواریم مصوبه هیأت وزیران به زودی اعلام و موضوع وارد مرحله اجرایی شود.

۱۳۹۴/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...